Jag har ett badrum med plastmatta från 90-talet, båda väggar och golv. Dock så har vi problem med själva golvet som är målad plastmatta som är svår att hålla ren. Att riva ut hela badrummet känns som ett stort projekt så jag undrar om följande två alternativ är något som funkar.
Alternativ 1: Kan en hantverkare byta ut enbart plastmattan mot en ny plastmatta? Dvs riva upp den befintliga och lägga ny utan att riva ner mattan från väggarna?
Alternativ 2: Får jag riva ut plastmattan på golvet (allt beige golv) och lägga tätskiktsfolie som jag sedan lägger klinker på. Jag lägger då tätskikt ca 15cm upp på vägg och sätter klinker även där, samt byter till en ny purusbrunn.
Hur gör jag isåfall en vattentät skarv mellan uppviket på väggen och befintlig plastmatta på väggen?
Försöker finna alternativ som inte gör ett alltför stort hål i plånboken denna gång.
Jag undrar om man inte kan lägga en ny plastmatta över den gamla, och på så sätt slippa rivning, spackling osv.
Att vika upp väggmattan, så den sedan kan överlappa golvmattan, måste du ju ändå göra.
problemet är väl att den nuvarande mattan börjat släppa runt brunnen så jag kommer nog inte ifrån att golvmattan måste bort.
Min tanke var då att finna ett sätt att skarva ett folietätskikt som viks upp på väggen och möter den nuvarande plastmattan på väggen. Nån som vet?
Gå på alternativ 1 så att du vid ett senare tillfälle kan göra en fullständig renovering av badrummet. För om du byter till klinkers på golvet nu kommer du ju inte att vilja riva ut det om 5 år (eller så) när du har möjlighet att renovera allt.
jag hade varit väldig sugen på alternativ 2 för jag har sett att man kan fästa våtrumstapeter med fina motiv och då känns det som att vi får en ösning som vi vill ha på sikt.
Hur kan man då lösa tätskiktsskarven mellan kakel från golvet som möter den vita plastmattan på ett ok sätt?
Men......
om du ändå ska byta brunnen, lägga tätskikt och klinkers så är steget inte långt till att du även gör väggarna rätt och du har ett godkänt badrum.
Ponera att du/ni tvingas sälja huset av någon anledning, ett renoverat badrum som inte är godkänt är då inte en värdehöjare direkt...
Nej, gör rätt från början eller låt bli. Visst kan man göra förbättringar och snabbfixar i väntan på en riktig renovering, typ måla golvet som redan är gjort.
Kan det inte vara ett alternativ att måla om golvet och spara pengar till en riktig renovering istället?
måla golvet blir inte bra har jag insett så de får nog bli att byta matta på golvet till en ny,
Men sen undrar jag, hur är det med våtrumstapeter, finns de någon sida på nätet där de finns ett bra sortiment? Hittar bara enstaka sidor med nån enstaka tapet?
Enligt alternativ 1 gör flera stora bostadsrätter och kommunala bolag. Det är inte rätt gjort enligt säker vatten etc men de är beredda att ta smällen. Du har ju inte så många alternativ eftersom det börjar släppa runt golvbrunnen. Är brunnen av äldre modell så ska den bytas i samband med renovering.
De spar ett 1-2 centimeter av befintlig matta upp på väggen där den sedan går ihop med väggmaterialet. Skarven med nya mattan svetsar det ihop med den gamla.
När vi renoverade badrummet via en autoriserad golvläggare för några år sedan fanns det endast dessa två märken att välja på.
Kanske har det tillkommit något sedan dess?
Nu ska man bara hitta någon som kan montera den.
By the way, ska jag förbereda och riva upp den gamla mattan så slipper mattläggaren detta?
Det ligger väl limrester under mattan som jag måste skrapa bort innan så underlaget är jämt?
Ja, du kan så klart riva upp gamla mattan själv men kolla med golvläggaren vad denne förväntar sig för att kunna lägga mattan ordentligt. Han/hon ska ju ansvara för att mattan blir lagd riktigt och kan då ha synpunkter på underlaget....
Så återigen, kolla med din mattläggare vilka förutsättningar denne vill jobba under.
en liten följdfråga i ämnet.
Om man skulle välja att lägga klinkers på golvet men behålla våtrumsmattan på väggen, trycker man då upp tätskiktsfolien ca 1 cm up under våtrumsmattan på väggen för att på så sätt få en säker skarv?
Eller om man skulle be mattläggaren sätta ny våtrumsmatta på väggen och att jag lägger tätskikts och klinkers på golvet, i vilken ordning gör man saker då? Lägger jag golvet först och låter tätskiktsfolien sticka upp en bit på väggen så att våtrumsmattan kan överlappa folien ett par centimeter?