42 792 läst · 17 svar
43k läst
17 svar
Reglar CC avstånd och gips i badrum
Sida 1 av 2
CC30 och enkelgips väl under förutsättning att reglarna är minst 45x70 om jag minns rätt. Vid 45x45-reglar innebär det väl dubbelgips även för CC30 om jag tolkat reglerna korrekt?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Titta hos tillverkaren, exempelvis Gyproc. Det skiljer lite mellan olika tillverkare.
Väljer du Gyprocs skiva, tror den heter aquaroc. Glasfiberarmerad kartongfri gips. Så skall deras normala 13mm skiva ha cc30 för enkelgips och cc45 för dubbelgips. Sedan har de en 15mm skiva som får sättas cc45 enkel. Men den kostar åtminstonde på Ekesiöö här i stockholm dubbelt så mycket som 13mm skivan. Och de har den bara på beställning.
Väljer du Gyprocs skiva, tror den heter aquaroc. Glasfiberarmerad kartongfri gips. Så skall deras normala 13mm skiva ha cc30 för enkelgips och cc45 för dubbelgips. Sedan har de en 15mm skiva som får sättas cc45 enkel. Men den kostar åtminstonde på Ekesiöö här i stockholm dubbelt så mycket som 13mm skivan. Och de har den bara på beställning.
Nej, branschreglerna säger:Bob_the_builder skrev:
Alltså precis som hempularen säger så beror det lite på vilka skivor man använder.
Edit:
Det är BBV som jag citerat. (Sid. 10, sektion 5.7.1 Väggar)
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jo jag tror att om du följer GVK så är det godkänt.
MEN dukbaserat är inte enl. GVK. Skall du köra GVK så skall det vara en helsvetsad plastmatta, dvs som om du inte sätter kakel på den. Men då kan man välja en plastmatta som är godkänd att sätta kakel på. De dukbaserade systemen är enl BKR. Dvs ingen kartong i väggarna.
Skall kanske påpeka att jag är inte tvärsäker på att det stämmer.
MEN dukbaserat är inte enl. GVK. Skall du köra GVK så skall det vara en helsvetsad plastmatta, dvs som om du inte sätter kakel på den. Men då kan man välja en plastmatta som är godkänd att sätta kakel på. De dukbaserade systemen är enl BKR. Dvs ingen kartong i väggarna.
Skall kanske påpeka att jag är inte tvärsäker på att det stämmer.