Byggahus.se
Förr var det antingen CC60 och dubbelgip eller CC30 och enkelgips.
Jag har hört nått rykte om att idag så ska det tydligen vara CC45 och dubbelgips?
Är det någon som har benkoll på detta och vet vad som gäller IDAG!?

Enligt min svärfar ( som är snickare ) så gäller cc 60 o dubbelgips eller cc 30 o enkelgips fortfarande....

CC30 och enkelgips väl under förutsättning att reglarna är minst 45x70 om jag minns rätt. Vid 45x45-reglar innebär det väl dubbelgips även för CC30 om jag tolkat reglerna korrekt?

Den info jag fått ang CC45 och dubbelgips var ifrån byggvaruhandlaren som fått den ifrån en våtrummskille som varit på en mässa nyligen med försäkringsbolag etc??

Ok.. Kan ju va så att de kravet kommer... Min svärfar har inte hört något om det...

Varför köra med dubbelt gips? Du kör ju med en OSB skiva som du skruvar en gipsskiva på, det räcker gott och väl. Iom OSB kan du ju skuva upp allting utan att ta hänsyn till cc-måtten.. ;)

Bob_the_builder
Branschreglerna säger c600 med dubbelgips eller c450 med enkelgips. Så är det just nu, vad som kommer kan man ju spekulera i om man vill. ;)

Bob_the_builder skrev:
Branschreglerna säger c600 med dubbelgips eller c450 med enkelgips. Så är det just nu, vad som kommer kan man ju spekulera i om man vill. ;)
En följdfråga. Hur tätt ska skruvarna sitta när man skruvar fast gipsskivan?

Titta hos tillverkaren, exempelvis Gyproc. Det skiljer lite mellan olika tillverkare.

Väljer du Gyprocs skiva, tror den heter aquaroc. Glasfiberarmerad kartongfri gips. Så skall deras normala 13mm skiva ha cc30 för enkelgips och cc45 för dubbelgips. Sedan har de en 15mm skiva som får sättas cc45 enkel. Men den kostar åtminstonde på Ekesiöö här i stockholm dubbelt så mycket som 13mm skivan. Och de har den bara på beställning.

Patte skrev:
Varför köra med dubbelt gips? Du kör ju med en OSB skiva som du skruvar en gipsskiva på, det räcker gott och väl. Iom OSB kan du ju skuva upp allting utan att ta hänsyn till cc-måtten.. ;)
Man får inte ha OSB i badrum.

Bob_the_builder skrev:
Branschreglerna säger c600 med dubbelgips eller c450 med enkelgips. ;)
Nej, branschreglerna säger:

"Skivornas dimensioner och antal skall vara anpassade till aktuellt centrumavstånd mellan reglar för tillräcklig böjstyvhet enligt skivtillverkarens anvisningar."
Alltså precis som hempularen säger så beror det lite på vilka skivor man använder.

Edit:
Det är BBV som jag citerat. (Sid. 10, sektion 5.7.1 Väggar)

Redigerat:
Mikael_L
MaZtoR skrev:
Man får inte ha OSB i badrum.
Japp, eller så får man kanske ha det ... ;)

Med plastmatta är väl OSB, katonggips osv tillåtet?

Men med kakel/klinker + tätskikt ska det inte finnas någon OSB bakom.

Är inte kartonggips fortfarande godkänt om man går efter GVKs riktlinjer? om man använder dukbaserade tätskikt? och keramik

Jo jag tror att om du följer GVK så är det godkänt.

MEN dukbaserat är inte enl. GVK. Skall du köra GVK så skall det vara en helsvetsad plastmatta, dvs som om du inte sätter kakel på den. Men då kan man välja en plastmatta som är godkänd att sätta kakel på. De dukbaserade systemen är enl BKR. Dvs ingen kartong i väggarna.

Skall kanske påpeka att jag är inte tvärsäker på att det stämmer.

• Gilla
Takjan 10
  • Laddar…
Har mailat GVK ang duk, kartongips och keramik får se vad dom svarar... om dom svarar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.