Byggahus.se
Ja som sagt vad är det som gäller nu förtiden?
Vad ska man ha och inte?
Vill ha något trä bakom gipsen för att fästa duschstång osv.
Vilken typ av våtrumsskiva ska man använda sig av?

Det beror på vilket ytskikt du ska ha......matta, kakel/klinker eller målat.

Det är tillåtet med plywood bakom våtrumsskivor i badrum. Jag kör mest med våtrumsgips, men har även provet minerit samt Jackon. Våtrumsgipsen är min favorit.

Okey Det kommer bli klinkers och kakel! tänktte på dom våtrumsskivorna på Byggmax! Hur är det med plywovod bakom våtrumsgipsen då?har för mig att jag har läst att våtrumsgipsen kan mögla?

Nej de nyare gipsen godkända för kakelsättning enligt BKR möglar inte utan de gamla pappskivorna gjorde det.

Sen vilka skivor som är bäst får andra sia om då jag bara gjort ett par badrum. Jag trivs också bäst med gipset de gånger jag testat. Vettiga priser dessutom

Ps helt rätt tänkt med plyfa bakom till upphängning men tyngre saker SKA kortlas ändå...

Redigerat:
Själv föredrar jag att arbeta med LIP Board då den inte väger någonting och är väldigt lätt att skära med kniven och knäcka av efter snittet...

Plyfa eller OSB bakom är smidigt då man med lätthet kan hänga upp lättare saker sen, men i våtzon 1 ska det kortlas om det ska vara efter konstens alla regler och till tyngre saker bör man ändå kortla som kinglolle skriver.

Ahaa! Så det bästa att ha är våtrums gipset? och inte skivorna från byggmax?
vad ska man kottla med? Räcker det inte med att sätta tex bakom blandare 2 lager med plyfa? eller måste man ha reglar?

chabby skrev:
Ahaa! Så det bästa att ha är våtrums gipset? och inte skivorna från byggmax?
vad ska man kottla med? Räcker det inte med att sätta tex bakom blandare 2 lager med plyfa? eller måste man ha reglar?
Det enda Byggmax har är väl våtrumsgips, men vem säger att det är bäst ?? :S

Kortla gör man med regelbitar... ;)

Fick pris på NoraGips Humid 2500*900*12,5 480kr st inkl Får väll bli dom! Hur är dom att hantera ? samma som att skära i gips?

Hur stor skillnad kan det egentligen vara på dessa godkända humid-skivor? Priserna skiljer väldigt mycket tycker jag. De skivorna jag köpte av en lokal handlare gav jag 280:-/st för. 2500x900x12.5

Joo jag sitter och letar priser just nu men hittar inget! Men vad var det för skiva då? Jag fick ju till och med rabatt!

480:- efter avdragen rabatt tycker jag är dyrt faktiskt... Om nu inte skivan är magnetisk eller har någon annan rolig egenskap! Det enda jag minns av skivorna jag köpte var att de var vita :D

Jaa det tycker jag med.. hmm får nog leta lite mer :)

Kriff skrev:
Följer man GVK:s branschregler så är tätskiktsfolie på kartonggips ok både i zon 1 och 2. [länk]
Bör noteras att det inte gäller om man följer BKR...

5.7 Skivkonstruktioner
Kartongklädda skivor av gips ska inte
användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt
eller som bakomvarande skiva. Gäller både
golv och väggar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.