1 596 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Hoverboard misstänks ha orsakat husbrand
På konsumentens sida
· 2 939 inlägg
Hus brann ned i Köping, orsaken tros vara en hoverboard på laddning.
Du kan läsa artikeln här: Hoverboard misstänks ha orsakat husbrand
Du kan läsa artikeln här: Hoverboard misstänks ha orsakat husbrand
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
De kanske borde förvaras i sluten behållare i kvävgasatmosfär.
Eller kan litiumbatterierna brinna även utan tillförsel av syre?
Eller kan litiumbatterierna brinna även utan tillförsel av syre?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
"Deras råd är att den som köper hoverboard ska se till att den följer lagen och håller hög kvalitet.
* Se till att det finns CE-märke, tillverkare och typbeteckning
* Svensk bruksanvisning ska finnas om den köps i Sverige
* Ladda bara under uppsikt och enligt tillverkarens bruksanvisning"
Hur skall man se till att den följer lagen och håller hög kvalitet utan att ta isär den, och utan att ha kunskap om hur li-ion celler uppför sig, hur man kan skilja äkta vara från fake, och hur ladd- och skyddskretsar skall vara beskaffade? Och har man tagit isär den så lär inte garanti eller ångerrätt gälla...
CE-märke finns ju på allt, vare sig den gjort sig förtjänt av det eller inte. Är några av alla de saker som exv. Biltema återkallar i parti och minut för att de varit elektriskt undermåliga inte CE-märkta?
Vad gör bruksanvisningen för nytta i det här fallet? Spelar det någon roll om det står att man inte får ha den i badkaret på Svenska, eller "Chinglish"?
Och ladda under uppsikt? Det tar timmar att ladda li-ion grejjor och skall man ladda dem säkrare (med mindre laddström) så tar det ännu längre tid. Inte för att det gör någon skillnad eftersom man bara kan ladda en sådan här på ett sätt, med den medföljande laddaren. (Utan att ta isär hoverboarden och bygga om den.) Om konstruktionen är felaktig så lär det näppeligen hjälpa.
Det enda tipset som har någon bäring är väl att om den blir varm så dra ur den ögona böj. Men inte ens det är långifrån säkert. En li-ion cell i thermal runaway blir varm så snabb att det inte ens är säkert att en temperaturkontrollerad laddare hinner klippa strömmen innan det är för sent. En li-ion cell som övertempar gör det under "explosionsartade" former. Och sitter cellen i en apparat så lär du knappast hinna känna det. Det är ett smalt spektrum av celler/konditioner där de blir så varma att man kan förstå att de skall tas ur drift, och inte blir så varma att de undergår "thermal runaway".
Själv så laddar jag mina suspekta (återvunna) celler i öppna spisen. Det borde ge mig åtminstone en liten chans.
(Och då laddar jag med betydligt mer automatisk övervakning än vad som är gängse i en medel-hoverboard).
* Se till att det finns CE-märke, tillverkare och typbeteckning
* Svensk bruksanvisning ska finnas om den köps i Sverige
* Ladda bara under uppsikt och enligt tillverkarens bruksanvisning"
Hur skall man se till att den följer lagen och håller hög kvalitet utan att ta isär den, och utan att ha kunskap om hur li-ion celler uppför sig, hur man kan skilja äkta vara från fake, och hur ladd- och skyddskretsar skall vara beskaffade? Och har man tagit isär den så lär inte garanti eller ångerrätt gälla...
CE-märke finns ju på allt, vare sig den gjort sig förtjänt av det eller inte. Är några av alla de saker som exv. Biltema återkallar i parti och minut för att de varit elektriskt undermåliga inte CE-märkta?
Vad gör bruksanvisningen för nytta i det här fallet? Spelar det någon roll om det står att man inte får ha den i badkaret på Svenska, eller "Chinglish"?
Och ladda under uppsikt? Det tar timmar att ladda li-ion grejjor och skall man ladda dem säkrare (med mindre laddström) så tar det ännu längre tid. Inte för att det gör någon skillnad eftersom man bara kan ladda en sådan här på ett sätt, med den medföljande laddaren. (Utan att ta isär hoverboarden och bygga om den.) Om konstruktionen är felaktig så lär det näppeligen hjälpa.
Det enda tipset som har någon bäring är väl att om den blir varm så dra ur den ögona böj. Men inte ens det är långifrån säkert. En li-ion cell i thermal runaway blir varm så snabb att det inte ens är säkert att en temperaturkontrollerad laddare hinner klippa strömmen innan det är för sent. En li-ion cell som övertempar gör det under "explosionsartade" former. Och sitter cellen i en apparat så lär du knappast hinna känna det. Det är ett smalt spektrum av celler/konditioner där de blir så varma att man kan förstå att de skall tas ur drift, och inte blir så varma att de undergår "thermal runaway".
Själv så laddar jag mina suspekta (återvunna) celler i öppna spisen. Det borde ge mig åtminstone en liten chans.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Japp. Li-ion batterier som börjar brinna brinner utmärkt utan syre. De brinner tom under vatten...KnockOnWood skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Och jag inser att den tidigare filmen inte var så dramatisk. Här är vad som händer om man kortsluter eller överladdar en vanlig 18650-cell som är vanliga i li-ion apparater.
En poäng med manual på svenska är ju att CE-märkning kräver manual på det språk som brukas där produkten säljs/används. Har tillverkaren brytt sig om det så kan man ju iallafall hoppas på att de följer övriga direktiv.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Det är ju en poäng. Å andra sidan så verkar det ju inte ha hjälp Biltema...johel572 skrev:
Manualen är ju ett helt annat pappersarbete än att granska design och byggnadssätt, samt ha koll på leverantörskedja och produktionsprocesser.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Nej, jag struntade i sotningen (pipan är dålig) så jag har eldningsförbud. Och att stapla vedklabbar skulle ju kunna ses som uppsåt! Men om det är en ren en olyckshändelse tror jag jag kan slippa undan straff...Alfredo skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
CE-märkning säger nog väldigt lite. Det mesta man kan köpa via eBay från Kina är CE-märkt. Till och med klistermärkerna i sig går ju att köpa. 
http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro....H0.Xce+sticker.TRS0&_nkw=ce+sticker&_sacat=0
Gällande instruktionsbok på svenska är det lite samma sak där. Jag har köpt grejer från utlandet där det följt med instruktioner på svenska.
Så dessa två punkter kan man nog utesluta som "kvalitetskrav".
Köp en sparkcykel istället. Brinner inte upp, kräver ingen laddning oftast och ger lite motion.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro....H0.Xce+sticker.TRS0&_nkw=ce+sticker&_sacat=0
Gällande instruktionsbok på svenska är det lite samma sak där. Jag har köpt grejer från utlandet där det följt med instruktioner på svenska.
Så dessa två punkter kan man nog utesluta som "kvalitetskrav".
Köp en sparkcykel istället. Brinner inte upp, kräver ingen laddning oftast och ger lite motion.
En sådan farlig leksak skulle aldrig komma in på min gård! Men om jag skulle skaffa den skulle jag kört enligt följande cheklista:
1. Leta upp en cirkel av icke brännbart material på ca 20m diameter. Detta ska fungera som laddningsplats.
2. Dra fram en vattenslang till laddningsplatsen. Testa så att den fungerar.
3. Tag fram en pulversläckare.
4. Tag en skarvsladd och sätt den i ett jordat uttag som har JFB och dra fram kabeln till laddningsplatsen.
5. Sitt sedan brandvakt under hela laddningstider. Efterbevakning i 3 timmar obligatoriskt. Endast utbildad brandvakt eftersom laddningen går in under heta arbeten.
6. När leksaken är laddad: Tag ur batteriet och förvara det utomhus på icke brännbar plats.
Givetvis ska hoverboarden endast köras på asfalt. Kolla med kommunen så det inte föreligger eldningsförbud i området.
1. Leta upp en cirkel av icke brännbart material på ca 20m diameter. Detta ska fungera som laddningsplats.
2. Dra fram en vattenslang till laddningsplatsen. Testa så att den fungerar.
3. Tag fram en pulversläckare.
4. Tag en skarvsladd och sätt den i ett jordat uttag som har JFB och dra fram kabeln till laddningsplatsen.
5. Sitt sedan brandvakt under hela laddningstider. Efterbevakning i 3 timmar obligatoriskt. Endast utbildad brandvakt eftersom laddningen går in under heta arbeten.
6. När leksaken är laddad: Tag ur batteriet och förvara det utomhus på icke brännbar plats.
Givetvis ska hoverboarden endast köras på asfalt. Kolla med kommunen så det inte föreligger eldningsförbud i området.
Tycker man läser om detta lite då och då. Enligt denna artikel har det brunnit 50-60 stycken i Sverige sedan augusti, så detta har uppenbarligen hållit på ett tag.
P.s. märkligt nog får man inga träffar på hoverboard bland Elsäkerhetsverkets försäljningsförbud
Överklagat av importören? 
P.s. 2: Nu hittade jag "balansskoter" (WTF?)
Laddaren avger störningar... Var det det värsta de kunde hitta?
http://www.elsakerhetsverket.se/pri...d/laddare-till-balansskoter-avger-storningar/
P.s. märkligt nog får man inga träffar på hoverboard bland Elsäkerhetsverkets försäljningsförbud
P.s. 2: Nu hittade jag "balansskoter" (WTF?)
Laddaren avger störningar... Var det det värsta de kunde hitta?
http://www.elsakerhetsverket.se/pri...d/laddare-till-balansskoter-avger-storningar/
Redigerat:
Som flera redan sagt:
CE-märkningen ger en falsk säkerhet!
Jag har dissekerat flera apparater med denna märkning och blivit mörkrädd.
Priset tog nog elkopplingen i en betongvibrator. Allt utfört med med slappa/lösa flatstiftskontakter.
CE-märkningen ger en falsk säkerhet!
Jag har dissekerat flera apparater med denna märkning och blivit mörkrädd.
Priset tog nog elkopplingen i en betongvibrator. Allt utfört med med slappa/lösa flatstiftskontakter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Ja, elsäkerhetsverket är generellt inte starka på elektronik. Så de kan se om en sladd är för nära något annat, eller köra ett mätinstrument (nåja jag antar att det är någon annan som kör det) som säger "EMC fail", men om en kretslösning är bra eller dålig för det tänkta ändamålet de är inte riktigt deras kompetens.cpalm skrev:
Och så skall det väl vara också. Juridiskt så har vi inte verktygen för att "klämma åt" undermåliga kretslösningar på alls samma sätt. Det saknas regelverk och tradition. Något vi iofs behöver åtgärda eftersom priserna på elektronik pressas allt mer nedåt och elektronik även i kraftsammanhang blir allt vanligare. Särskilt då när vi har med li-ion eller dylik teknik att göra.