Byggahus.se
Det har tagit 6,5 år att börja utreda. Vi får väl se när det blir klart...

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
Troligtvis efter det preskriberats.
Ska vi gissa på att den som byggt har en relation till nämnden?

• Gilla
Broken arrow och 4 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Troligtvis efter det preskriberats.
Ska vi gissa på att den som byggt har en relation till nämnden?
+1
Man kanske skulle lägga upp det på Flashback. För att få lite grävande journalistik ;)

Läge att ansöka om attefallslov på huset? Borde gå att få igenom (om alla övriga förutsättningar uppfyllts) med tanke på ett tidigare rättsfall som klargjorde att man måste godkänna en attefallsansökan på ett svartbygge (det tar dock inte bort sanktionsavgifterna för svartbygget dock).

Som jag fattade det av artikeln så står det nära tomtgränsen, så alla förutsättningar kanske inte uppfylls.
Det står "bara några meter från hennes tomtgräns" det kan ju mycket väl innebära 4,5 meter även om kvinnan tycker att det är för nära.

harry73
Sanktionsavgifter behöver man inte betala efter 5 år. efter 10 år behöver man inte riva svartbygget längre

Gäller det även om svartbygget har upptäckts och utredning påbörjats innan dom tiderna? För 'vanliga' brott slutar ju preskriptionstiden att räknas när åtal har väckts. Sen spelar det ingen roll hur lång tid det tar innan domen kommer...

harry73
useless skrev:
Gäller det även om svartbygget har upptäckts och utredning påbörjats innan dom tiderna? För 'vanliga' brott slutar ju preskriptionstiden att räknas när åtal har väckts. Sen spelar det ingen roll hur lång tid det tar innan domen kommer...
stämmer det? Om jag kommer ihåg rätt har delar av anklagelser mot Julia Assange preskriberats eftersom det tog för lång tid att utreda (eller inte utreda) fallet

Eftersom utredningen tog tid så har inte åtal kunnat väckas innan preskription? Frågan är väl exakt när motsvarigheten till att åtal väcks inträffar i bygglovsfallet...

harry73
Jag tror att det är när man får ett föreläggande. Om man sedan överklagar, räknas den tiden inte med i preskriptionstiden.

harry73
Man kan ju säga att kommunen bara har tagit emot en anmälan och inte än har upptäckt att det finns ett svartbygge på riktigt.

Men detta måste väl vara tjänstefel?
Finns det ingen lag som reglerar hur kommunens tjänstepersoner agerar. Annars kan de ju göra precis vad som faller dem in??

harry73 skrev:
Sanktionsavgifter behöver man inte betala efter 5 år. efter 10 år behöver man inte riva svartbygget längre
är du säker på detta?

vart kan jag läsa det isåfall?

verkare skrev:
Men detta måste väl vara tjänstefel?
Finns det ingen lag som reglerar hur kommunens tjänstepersoner agerar. Annars kan de ju göra precis vad som faller dem in??
Vad jag förstår så är tjänstemän ansvariga för sina handlingar och kan straffas för dessa. Dock inte om de
är politiskt tillsatta. Är dock ingen jurist... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.