3 243 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
Pressad på förskottsbetalning av byggföretag
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Köksrenoveringen började inte som tänkt, husägaren hotades till livet av byggföretaget.
Du kan läsa artikeln här: Pressad på förskottsbetalning av byggföretag
Du kan läsa artikeln här: Pressad på förskottsbetalning av byggföretag
Suckar !
Vad man definierar med södra Sverige är i sammanhanget lite oklart, men att anlita någon hantverkare mer än 10 mil hemifrån för ett så pass litet jobb som en köksrenovering hörs ju inte särskilt smart - dessutom hittad på Blocket!!
Vilka referenser har kunden fått?
Även om vänner o bekantas referenser kanske inte alltid är 100% pålitliga så bör man nog se sig omkring efter hantverkare i närområdet där dom förhoppningsvis har ett rykte att vårda.
Vad tittar folk på? Är det bara priset? Eller även kvalite'?
Vad man definierar med södra Sverige är i sammanhanget lite oklart, men att anlita någon hantverkare mer än 10 mil hemifrån för ett så pass litet jobb som en köksrenovering hörs ju inte särskilt smart - dessutom hittad på Blocket!!
Vilka referenser har kunden fått?
Även om vänner o bekantas referenser kanske inte alltid är 100% pålitliga så bör man nog se sig omkring efter hantverkare i närområdet där dom förhoppningsvis har ett rykte att vårda.
Vad tittar folk på? Är det bara priset? Eller även kvalite'?
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Jag tror att många är glada att hitta en hantverkare som kan hjälpa till och som man har råd med över huvud taget. Det är väl den kriminella hantverkaren du ska bli upprörd över, inte konsumenten?
Naturligtvis är det så, men oddsen att hitta den oseriösa (kriminella) hantverkaren ökar med avståndet i kvadrat, vill jag påstå.Marlen Eskilsson skrev:
Okänd i området = inget rykte att vara rädd om = kan köra med kunden.
Sen är det extra noga att kolla hantverkare som hittas genom radannonser. Seriösa hantverkare har förmodligen kölista.....och behöver inte annonsera på detta sätt.
Med detta sagt så är det inte per automatik så att det bara är banditer som annonserar efter jobb men man bör nog som kund tänka sig för ett extra varv.
För att lagstiftningen ser ut så. Däremot inte förskottsbetalning, men det framfår i artikeln att konsumenten inte ville göra delbetalningar och en modell där utfört arbete delbetalas har jag svårt att tro att företaget inte hade gått med på.
Spela inte dum nu. Självklart kan man avtala om när betalning ska ske och då gäller detta avtal, men i avsaknad av sådant avtal gäller konsumentköplagen. Där framfår att betalning ska ske när säljaren kräver detta (förutsatt att varan levererats). Alltså, för tjänster som utförs under längre tid har företaget rätt att kräva delbetalningar för det som löpande har utförts.
Du menar kanske konsumenttjänstlagen?
Tid för betalning
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.
Det skulle jag nog inte tolka som att man måste betala löpande. (Inte spelad dumhet)
Tid för betalning
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.
Det skulle jag nog inte tolka som att man måste betala löpande. (Inte spelad dumhet)
Ja, konsumenttjänstlagen för tjänster och konsumentköplagen för själva köket etc.
Vad gäller tjänsterna så utförs dessa kontinuerligt och därför har hantverkaren rätt att ta betalt undan för undan i takt med att arbetet utförs.
Varför inte ta reda på vad som gäller istället för att sitta och försöka själv tolka lagtexter? Korrekta tolkningar finns redan; även om du tycker dina tolkningar är mycket förnuftiga så är det förarbeten och rättspraxis som gäller.
Vad gäller tjänsterna så utförs dessa kontinuerligt och därför har hantverkaren rätt att ta betalt undan för undan i takt med att arbetet utförs.
Varför inte ta reda på vad som gäller istället för att sitta och försöka själv tolka lagtexter? Korrekta tolkningar finns redan; även om du tycker dina tolkningar är mycket förnuftiga så är det förarbeten och rättspraxis som gäller.
Har själv råkat ut för ett byggföretag i "södra sverige" som efter att jag hade anmärkning på antalet debiterade timmar var ca 30% för många, fick ett telefonsamtal om att "det är bara att betala annars kommer jag och river ut varenda spik och skruv". Man vet ju aldrig om hantverkaren kommit över husnyckar från någonstans och en kopia på dessa gjorts "utifall att". Då vi vägrade betala bestred vi skriftligt, och det var då eländet började. Nån vecka senare efter diverse muntliga hot om att betala kom det brev från inkasso. Jag ringde upp dem och sa att denna faktura är bestridd, något de aldrig hade fått info om. Inkassobegäran togs därefter tillbaka efter att jag skickat kopia på bestridandet. Det finns nog många mindre nogaräknade byggföretag som struntar i allt vad lagar och regler innebär och helt kör sin egna väg.
Den här diskussion går ju ut på att klarlägga vad som gäller.. Jag är inte främmande för att läsa förarbeten och domar, men om det verkligen är så kan du kanske peka på något mer lättillgängligt hos exvis Konsumentverket.injonil skrev:Ja, konsumenttjänstlagen för tjänster och konsumentköplagen för själva köket etc.