886 läst · 3 svar
886 läst
3 svar
Spännande hus på pålar
På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
Det här huset är byggt utifrån wabi-sabi-estetik och kanske kan ge inspiration till dig som bygger nytt eller bygger om.
Du kan läsa artikeln här: Spännande hus på pålar
Du kan läsa artikeln här: Spännande hus på pålar
Skrivet av: billy_baver
Jag upprepar vad jag sagt många gånger förr: Plintgrunden är underskattad! Den passar egentligen vilken tomt som helst, och gör sig som allra bäst på "omöjliga" lägen.
Men man måste förstås anpassa byggnaden i dess helhet efter dess gtundläggning. Givetvis förser man en sådan här byggnad med vindtätt skikt inte bara under fasadpanelen, utan också UNDER trossbotten.
Att plintgrunden blivit marginaliserad teknik beror - i min mening - på att vi i Sverige varit bortskämda med ett överflöd av relativt plan åkermark runt våra större städer.
Jag upprepar vad jag sagt många gånger förr: Plintgrunden är underskattad! Den passar egentligen vilken tomt som helst, och gör sig som allra bäst på "omöjliga" lägen.
Men man måste förstås anpassa byggnaden i dess helhet efter dess gtundläggning. Givetvis förser man en sådan här byggnad med vindtätt skikt inte bara under fasadpanelen, utan också UNDER trossbotten.
Att plintgrunden blivit marginaliserad teknik beror - i min mening - på att vi i Sverige varit bortskämda med ett överflöd av relativt plan åkermark runt våra större städer.
Liknande trådar
-
Köpt fritidshus - säkerhetsventil fattas(?) på varmvattenberedare Nibe Nibette
Vatten & Avlopp -
Sommartempo och spännande projekt på Byggahus.se
Bloggkommentarer -
Spännande belysningslösningar för hela huset!? Tips tack! :)
El -
Elementhus spännande golv :)... Plz help!
Golv -
Hus på pålar
Artikelkommentarer