Byggahus.se
Om regeringens föreslagna ändringar i PBL röstas igenom i juni får du bygga ett komplementhus à 25 kvm, göra en tillbyggnad på 15 kvm eller bygga två takkupor - bygglovsfritt. Här kan du läsa in dig på alla detaljer.

Du kan läsa artikeln här: Detta får du bygga utan bygglov

E
Skrivet av: D

dom nya reglerna rimmar inge bra med att man ska spara energi. ska man bygga ett hus på 25 m² så vill man nog att så lite yta som möjligt ska gå till isolering.

E
Skrivet av: Johannes Igelström

Ett fel har smugit sig in i punkten om komplementhus på 25 kvadratmeter. I propositionen är komplementbostaden begränsad till en byggnadsyta på 25 kvadratmeter. Med byggnadsarea menas hur stor yta huset upptar på marken oavsett antalet våningar. I artikeln står det bruttoarea(sammanlagd area för alla våningsplan) vilket är fel. Det är med andra ord tillåtet att bygga med nedsänkt bottenplan och således få in två plan och en bruttoarea på 50 kvadratmeter så länge nockhöjden inte överstiger 4 meter.
D: Välj PIR eller PUR isolering så blir det bra isolering även med tunna väggar.

E
Skrivet av: Kalle W

Nu gäller det att vinna valet!
Tänk själva!

E
Skrivet av: Pelpet

Att alliansen vinner valet kan nog vara bra för att få till en vettig hantering av 4,5-metersregeln mot kommunal mark.

Är det någon som hört vad socialdemokraterna anser om regeländringen?

E
Skrivet av: ABC

Hur är det i ett radhusområde? Idag har vi en innergård mellan förråd och bostadsfastighet i radhusområdet. Jag vill bygga ihop bostadshuset på ena sidan av innergården med förrådet. Tolkar det som möjligt med grannens godkännande och bygganmälan?

E
Skrivet av: stefan

Bygglov om takkupor?jaha de visste jag inte,,

E
Skrivet av: Svenne

Jag har hört av fackfolk att det är förslag på att till viss del slopa detaljplanerna. Vet nån om det står något om det i propositionen om det?

E
Skrivet av: H

Detta röstas det om i juni och träder i krsft den 2'a juli, så riksdagsvalet den 14'e september spelar nog mindre roll.

E
Skrivet av: Louise

Jag förstår inte hur detta kan anses som ett bra förslag. Kunskapen är alldeles för låg hos hemmabyggare för att få ordning på allt som krävs för att vi ska få trevliga boendemiljöer, låg energiförbrukning och trevliga bostadsområden. Jag tycker att skånska byggvaror och uterumstillverkare borde beläggas med straffskatt för att de förfular landskapet. För att inte tala om alla dessa pvc-fönster. Smaksnobb? Absolut, önskar bara att kommunens handläggare kunde vara lite fler och hårdare.

E
Skrivet av: Gäst

Fritidshus 25 kvm blir möjlighet

Från den 2 juli 2014 ska det bli det tillåtet att bygga ett 25 kvadratmeter stort Fritidshus som kan användas som permanentbostad utan bygglov.

Men vid alla strandskyddade sjöar, hav, åar som inte har några byggnader alls på sina tomter. Där är det förbjudet att bygga något överhuvudtaget.

Men om man har en stuga sedan förut. Då kan man söka strandskyddsdispens utan problem. Det är mycket orättvist för dem som har skogsfastigheter utan hus vid vatten.

Dessa markägare får inget bygga. Medan dem som har hus sen förut vid vatten får bygga. Då blir det ju jätteorättvist.

Stugägare får bygga mer hus och dem som bara äger en skogsfastighet utan någon byggnad får inget bygga alls. Inte en liten ynka hundkoja. Allt för att gynna politikerna.

Det är tack vare Allians-regeringens smarta förslag att få bygga Attefallhus. Politikerna tror att man löser bostadsbristen så enkelt.

Gissa! om det kommer att byggas mycket 25 kvm Atterfallhus i Sthlms skärgård? Samt att många med villor i storstäder kan bygga sådana stora bodar och ta hutlösa dyr priser just för att utnyttja bostadsbristen som politikerna faktiskt har skapat.

Så ser det ut för Alliansen år 2014. Skärpning! Samt att pensionärerna ska betala mer skatt än dem som jobbar.

E
Skrivet av: Johan Andersson

Jag förstår inte riktigt... dessa 25m², inkluderas eventuell friggebod i dessa eller kan man bygga ett 25m² med fyra meters nockhöjd OCH ha en friggebod på 15m² med max tre meters nockhöjd samtidigt eller inte?`

E
Skrivet av: Johan Andersson

Ingen editering möjligt, jag menar naturligtvis 10m² på friggen.

E
Skrivet av: Ulf Lundborg

Vad händer om det strider mot detaljplanen

E
Skrivet av: Byggis

Virtuell bygghöjd på den värdegrundande fasaden kan ju omöjliggöra byggnation av takkupor. Har personlig erfarenhet av att få bygglov nekat med den motiveringen. Det tror jag står i detaljplanen så jag är också väldigt nyfiken på om bygglovs fritt även gäller i strid mot ev. Detaljplan? Någon som vet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.