Byggahus.se
Har köpt ett hus med ca 50 kvm relativt nygjort altandäck. Vill nu bygga ett inglasat uterum med tak av isolerplast 16 mm på ca 20 kvm på denna altan. Altanen idag är byggd på plintar med ett golv ca 30 cm ovan mark där sista raden av plintar finns längst ut under bärlinorna inkl i de yttersta hörnen. Bärlinor 45 X195 mm, golvreglar 45 X 145 mm, trall 28 X 120 mm, plintar med 1,8 - 2,2 m avstånd.
Altangolvet känns helt OK att utgå från och använda som golv i det nya uterummet. Är det möjligt?
Kan man placera uterummets stolpar mer fritt på det befintliga golvet eller måste de placeras där plintar finns idag under golvet? Hur blir bärkraften? Tänker på uterummets stolpar för hörn, brutet hörn, ev burspråk (vill helst inte ha ett helt rektangulärt uterum). Uterummet ska byggas i ena änden av altanen men vill gärna ha ett smalare stråk av det befintliga altangolvet kvar utanför uterummet om det är möjligt.

A
Mitt uterum verkar mycket likt det du tänker bygga, ungefär lika stort, ungefär samma konstruktion osv. Jag byggde mitt uterum på befintligt golv och har bara en (eller var det möjligen två) plintar på 26 kvm. Det har fungerat utan problem i snart 4 år. trots så mycket snö på taket häromåret att kanalplasten buktade. Jag såg till att sätta stolparna direkt ovanför golvreglar, att placera stolpar bara på trallen utan att ha golvregel under tror inte jag är någon bra idé med tanke på snötyngden på vintern.

En nackdel med att sätta glaspartier m.m. direkt på befintlig trall är det blir lite jobbigare att byta golv i framtiden.

Om det dock inte finns golvreglar där du vill ha glaspartierna är det ju bara att skruva upp trallen och lägga till några nya reglar. Det är ju viktigt att profilerna ligger på stumt underlag.
Däremot kan det kanske vara smart att värmeisolera under altanen för att slippa all kondens. Såg nå'n bra byggbeskrivning på http://www.johab.se/uterum_gjuta_grund_uterum.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.