4 838 läst · 3 svar
5k läst
3 svar
Märkning av tryckimp. virke
Jag var en sväng förbi Beijerbygg idag för att köpa tryckimp. virke till trädäcket (45x95 och 28x95 dimension).
Men när jag väl är på plats för att plocka blir jag osäker angående märkningar eftersom några av de andra dimensionerna har märkning NTR/AB stämplat i ändträt....
Mina dimensioner var dock bara gul-målade i ändträt... vilket vad jag förstått i efterhand är en godkänd NTR/AB märkning.
Men personalen var själv frågande till varför det var en riktig text-stämpel NTR/AB på vissa plankor men endast målat gult på andra dimensioner... så jag blev alldeles för osäker och åkte hem för att läsa på lite mer i ämnet.
Men enligt personalen på beijerbygg så skall allt deras virke vara NTR-klassat.....
Någon som har koll på alla märkningsmetoder... räcker det med att ändträt är dutt-målat med gulfärg för att det skall vara schysst?
Beijerbygg borde ju vara seriösa kan man tycka...
Man vill köpa bra virke .... därför åkte jag hem för att fundera lite
Någon som har koll på vad mer man bör titta efter...
/Valle
Men när jag väl är på plats för att plocka blir jag osäker angående märkningar eftersom några av de andra dimensionerna har märkning NTR/AB stämplat i ändträt....
Mina dimensioner var dock bara gul-målade i ändträt... vilket vad jag förstått i efterhand är en godkänd NTR/AB märkning.
Men personalen var själv frågande till varför det var en riktig text-stämpel NTR/AB på vissa plankor men endast målat gult på andra dimensioner... så jag blev alldeles för osäker och åkte hem för att läsa på lite mer i ämnet.
Men enligt personalen på beijerbygg så skall allt deras virke vara NTR-klassat.....
Någon som har koll på alla märkningsmetoder... räcker det med att ändträt är dutt-målat med gulfärg för att det skall vara schysst?
Beijerbygg borde ju vara seriösa kan man tycka...
Man vill köpa bra virke .... därför åkte jag hem för att fundera lite
Någon som har koll på vad mer man bör titta efter...
/Valle
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag tycker rent spontant det låter som något importerat, NTR är ju NTR, gul färg kanske betyder ekvivalent, men hur vet man det?
Det räcker med att det är märkning på ändträt...
NTR/M = Trä i havsvatten = blå färgmärkning på ändträ
NTR/A = Trä i kontakt med mark eller sötvatten = vit färgmärkning på ändträ
NTR/AB = Trä ovan mark = gul färgmärkning på ändträ
NTR/B = Trä ovan mark, färdiga snickerier = röd färgmärkning på ändträ
NTR/M = Trä i havsvatten = blå färgmärkning på ändträ
NTR/A = Trä i kontakt med mark eller sötvatten = vit färgmärkning på ändträ
NTR/AB = Trä ovan mark = gul färgmärkning på ändträ
NTR/B = Trä ovan mark, färdiga snickerier = röd färgmärkning på ändträ
Liknande trådar
-
Tryckimp virke eller vanlig virke vid bygge av snö och vindskydd
Lösvirke & Timmerhus -
Kami Plegel och tryckimpregnerat virke?
Tak & Vind -
Tryckimpregnerat virke i torpargrund
Grund & Markarbeten -
Staket i tryckimpregnerat virke
Byggmaterial & Byggteknik -
Rötskyddsbehandlat virke i torpargrund (Tryckimpregnerat med pentaklorfenol?)
Byggmaterial & Byggteknik