Byggahus.se
Skall inom kort göra en grund för min andra altan, eller rättare sagt trädäck. Det är ett trädäck som befinner sig på norrsidan av huset, och jag tänkte göra det lite enklare för mig denna gång = inte gjuta plintar.

Parallellt med mitt projekt håller de på att riva ned en massa gamla telefonstolpar i området, och min fråga är därför om man kan betrakta och använda dessa gamla telefonstolpar som slipers, dvs använda dem som ersättare för leca eller slipers?

Min tanke var alltså makadam/flis och sedan telefonstolpar som bärlinor, om Ni förstår vad jag menar?

Sätta altanen på stolpar?? Den blir ju jäkligt hög då! :))

De kommer att fungera ypperligt!

Det är en hake med just telefonstolpar. De är behandlade med någonting (kreosot?) som gör att man inte får använda dem att bygga med. En varm dag kan man tydligt känna hur det luktar skarpt av stolparna.

andersmc skrev:
Det är en hake med just telefonstolpar. De är behandlade med någonting (kreosot?) som gör att man inte får använda dem att bygga med. En varm dag kan man tydligt känna hur det luktar skarpt av stolparna.
Men även slipers är väl Kreosotbehandlade?

Det sägs generellt att man inte skall bygga med slipers, men hur försiktig skall man egentligen vara med Kreosotbehandlat material? Det däck jag skall bygga ligger på norrgaveln, och kommer sannolikt inte att användas särskilt ofta, men jag vill ända ha ett däck där eftersom vi har en utgång från vardagsrummet i anslutning.

Jag tänker mig att det snarare är själva bearbetningen (sågningen) och hanteringen av materialet som borde vara det farliga momentet, men samtidigt - stolparna har ju stått där i över 20 år, och borde rimligtvis vara dränerade på en stor del av gifterna.

Alltså; hur försiktig skall man vara med gamla telefonstolpar? Kan man använda dem som underlag för en mindre altan?

Jag tror inte att själva bearbetningen av stolparna är speciellt farligt. Kreosot behandlat material är inte bra vid urlakning. Materialet läckar sakta men säkert ur det som en gång skyddade virket mot röta - och det vill du inte ha i trädgården. Om stolparna har stått i minst 20 år så tror jag inte att det är speciellt farligt - det mesta är nog borta, men du behöver kanske inte ha ett trädgårdsland precis i närheten.

lastkaj skrev:
Jag tror inte att själva bearbetningen av stolparna är speciellt farligt. Kreosot behandlat material är inte bra vid urlakning. Materialet läckar sakta men säkert ur det som en gång skyddade virket mot röta - och det vill du inte ha i trädgården. Om stolparna har stått i minst 20 år så tror jag inte att det är speciellt farligt - det mesta är nog borta, men du behöver kanske inte ha ett trädgårdsland precis i närheten.
Hrm. Men kanske är det också så att det inte finns så mycket "farligt" kvar som skyddar mot röta?

lastkaj skrev:
...men du behöver kanske inte ha ett trädgårdsland precis i närheten
Hehe... lite komiskt det där. Mitt i vårat och grannens trädgårdsland står... en telefonstolpe

Mina föräldrars villa hade en altan byggd på just telestolpar. Verkade jäkligt hållbart iallafall, och vi kände aldrig nånsin lukt från detta!

/A

Om jag förstår dig rätt ska du ha stoplarna liggandes och sedan fästa golvreglar i detta (och på golvreglarna trall).

Beroende på vad du har hittat för stolpar så kan dom vara koniska och inte helt raka. Trist att börja konstruktionen med något sådant. Betydligt enklare med virke som är helt rakt, bärlinor/golvreglar är ju inte speciellt dyrt heller eftersom mängden är rätt begränsad.

Man kan ju också begrunda att telefonstolpar är skittunga och riktigt besvärliga att hantera.

Använd istället stolparna till ditt nästa brygg-bygge, där passar dom perfekt om du har lera i botten....;)

MathiasS skrev:
Om jag förstår dig rätt ska du ha stoplarna liggandes och sedan fästa golvreglar i detta (och på golvreglarna trall).

Beroende på vad du har hittat för stolpar så kan dom vara koniska och inte helt raka. Trist att börja konstruktionen med något sådant. Betydligt enklare med virke som är helt rakt, bärlinor/golvreglar är ju inte speciellt dyrt heller eftersom mängden är rätt begränsad.

Man kan ju också begrunda att telefonstolpar är skittunga och riktigt besvärliga att hantera.

Använd istället stolparna till ditt nästa brygg-bygge, där passar dom perfekt om du har lera i botten....;)
Just hanteringen är något jag också funderat över. Det är ju ganska rejäla pinnar.

Det får bli traditionella reglar istället......

Don_Tom skrev:
Just hanteringen är något jag också funderat över. Det är ju ganska rejäla pinnar.

Det får bli traditionella reglar istället......
Jupp.

Jag tyckte att blöta ohyvlade 50x200 var jobbigt att släpa på när vi påbörjade brygg-bygget förra veckan, men det var ju ingenting mot telefonstolparna vi skruvade fast dessa i.... Som tur var hade vi hjälp av en båt med stor kran som kunde hantera stolparna som om dom vore tandpetare... 8 meter långa tandpetare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.