Byggahus.se
nikasp
Jag lurar lite på det också men så dålig fart är det inte på den. Vad kostade en ny?

Grillo skrev:
Jag har en weber Q220 tror jag den heter. Den var sjukt klen effekt på tyckte jag. Full kräm på i alla lägen, minsta blåsväder och grillen blev knappt varm. Köpte en ny regulator som ger mer tryck på gasen och vips så funkar grillen som jag vill.

Husqvarna220Ac skrev:
Tycker man får elda bra hårt/länge för att komma upp till 300C, läste först på F skalan när jag använde pizzastenen, men grillen avger väl 5-7kw, så inte jättemycket effekt
Ja, mycket beror på vädret faktiskt, även om man har locket stängt så gör det en ganska stor skillnad. Men jag ska ta tiden nästa gång jag använder den, kan hända att jag uppfattade det som kortare tid än vad det var efter som jag hade lite att förbereda.

Men än så länge har jag aldrig haft problem att komma upp i de temperaturer jag behöver iallafall. Nu sist körde jag fläskfilé på indirekt värme(yttre brännare bara) och då kom den lätt upp till 220 grader.

Tidsmässigt går det väldigt snabbt att komma upp till 200 om det är hyfsat vindstilla. Jag brukar ju börja med att värma upp grillen till 200-250 innan jag lägger på något alls. Sen när maten är färdig lagad så kör jag upp grillen igen till 250 för att rengöra den med stålborsten.

Grillo skrev:
Jag har en weber Q220 tror jag den heter. Den var sjukt klen effekt på tyckte jag. Full kräm på i alla lägen, minsta blåsväder och grillen blev knappt varm. Köpte en ny regulator som ger mer tryck på gasen och vips så funkar grillen som jag vill.
Ser ut som att det bara finns en brännare på den? Och inte så jätte stor ihäller.

Men visst, vill man ha riktigt bra effekt så ska man titta på grillar som har 3-4 brännare iallafall.

nikasp
Q220 har bara en men funkar bra. Nu kom jag på att sambon eller någon annan kan ha slagit av gasen på flaskan först och triggat säkerhetsventilen. Då blir det typiskt klen effekt och svårt att tända den precis dom jag har nu. Tydlig gnista men svårtänd och inte 100% fart. Får testa imorgon.

Jag brukar inte varmköra så länge, samt att jag brukar grilla lite på eftervärmen, vrida av tuben och låta den stå i 10min..

Enda gången jag uppfattar den som seg är när vi använder pizzastenen och ska upp över 300grader...

Men hursom, jäkligt nöjd.

Jag minns inte men det var bara någon hundring. Har för mig att den ger 0,5 bar och en vanlig ger 0,3bar

nikasp skrev:
Q220 har bara en men funkar bra. Nu kom jag på att sambon eller någon annan kan ha slagit av gasen på flaskan först och triggat säkerhetsventilen. Då blir det typiskt klen effekt och svårt att tända den precis dom jag har nu. Tydlig gnista men svårtänd och inte 100% fart. Får testa imorgon.
Ja den där fällan gick jag i också hade ingen aning om att det fanns sånna säkerhetsprylar inbyggt. Men trots korrekt avstängning osv så upplevde jag att effekten var för klen på Q220

nikasp
Ah, då ska jag kolla på nätet. Man kan aldrig få för mycket effekt oavsett om det är grill, bil eller verktyg :)

Grillo skrev:
Ja den där fällan gick jag i också hade ingen aning om att det fanns sånna säkerhetsprylar inbyggt. Men trots korrekt avstängning osv så upplevde jag att effekten var för klen på Q220

hsd
Kolla bruksanvisningen vilken regulator som passar

Jag skulle gissa att Napoleon (kanadensiskt märke) idag håller något högre kvalitet vad gäller hållbarhet än Weber.
Kvalitet kan mätas på olika sätt. Weber har insett att det inte gynnar deras lönsamhet att dras produkter håller i 20 år. Den här upptäckten gjorde Weber för ca 5 -7 år sedan, deras grillar efter det har inte samma kvalitet som tidigare. Kvalitet kan också vara att värmen i grillen är helt jämn och att det är enkelt att få ett fantastiskt resultat, där levererar Webers dyrare modeller fortfarande.

5 krav på en gasolgrill (i rangordning):

- Snygg och tillräckligt stor, grillen är som en förlängning av ens ego när man står bakom den, tänk stenåldersmannen.
- Jämn värme som är enkel att reglera och en teknik för att inte fett ska ta eld och bränna maten (flavourizer bars)
- gjutjärnsgaller som ger fantastisk grillyta
- Tillräckligt stor grillyta (individuellt men är man inte helt asocial till 8-10 pers)
- en bra plats att ställa grillölen eller GT:n (För en del kan det här kravet vara nr 1)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.