Byggahus.se
MollyMoon
Byggt en altan i sommar. Höjd 2,5 m ovan mark.

Hittat räcket som passar. Blir jätte snyggt. Visst vill man vara ordentlig och följa föreskrifter.
Glas bakom blir på tok för dyrt! Någon som har erfarenhet? Tack på förhand.

Läser på Boverket BBR 8 Allmänna råd. Kan man få böter för detta? Självklart inser jag ju problematiken. Vi har vuxna barn, inga barnbarn och ska ska inte sälja huset i dagsläget. Men en olycka kan ju ändå hända. Det är väl vår skyldighet att förhindra olyckor?
Verkar som om att vi måste tänka om. Se bifogade bilder från liknande lösning som vi tänkt.
Trist, de skulle ju bli så fint! :(
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Skapa konto

image.jpeg
Skapa konto

Redigerat:
Böter, skojar du? Bygg som du tycker, vem ska bry sig i det? Trilla inte ner är det bästa rådet.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Räcket är inte godkänt helt enkelt
Skrivningen i bbr om räcken är hänvisning till LSO. Bryter man mot lso med olycka som följd blir man dömd enligt brottsbalken.
Istället för glas så kan ni ju istället sätta plexiglas, då blir ju kostnaden 1/5

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
K
Har aldrig hört talas om någon som fått böter.. men har du sökt bygglov för det kan det bli svårt att få slutbevis. Men det låter ju inte så, så så länge du inte ska visa upp det för myndigheterna så kommer de inte kommentera det.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
Ja, de här vart jul kul! Är man för ängslig kanske?
Nåväl, vi hade en montör som lämnade en offert på jobbet. Han tyckte vi skulle sätta vertikala rör istället eller glas. Det var han som nämnde BBR föreskrifterna. Vertikala rör kommer inte på frågan i de här sammanhanget, blir inte snyggt. Får nog fundera vidare.

Snyggt räcke är det.
Men tänk på att vuxna barn kanske snart innebär barnbarn.
Under några år klättrar dom på allt!

• Gilla
HeleneP och 1 till
  • Laddar…
K
En "rolig" sak i sammanhanget är att det sedan 2009 är förbjudet att installera helglasad dörr utan laminerat säkerhetsglas. Trots det säljs det ofta glasdörrar utan säkerhetsglas i handeln... Det kan ju vara bra att veta att du är straffrättsligt ansvarig vid en olycka! Samtidigt får du med förnuftet avgöra hur stor risken är. Kanske kan du ha glas i åtanke till den dagen du får barnbarn

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
Vi har bygglov. Men endast höjden på räcket är specificerat. Inte materialet. Men det finns ju en del lagstöd specificerat i bygglovet. Ja nu gäller det att tänka rätt här. Tack för alla reflektioner. Trevlig helg!

MollyMoon
Nämen, nu tänker jag så här istället. Om behov uppstår. Tar jag fram segelduken med stansade hål... Som ligger i dynlådan på altanen. Hänger enkelt fast dom i de förmonterade krokarna på räcket. Segelduken används vid vind och om man blir invaderad av barnbarn eller andra illbatting? Vad tror ni? Segelduken får vara grå eller marinblå... Genialt! Jag tar ansvaret och förhindrar olyckor...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det låter som en vettig lösning. Vid ev försäljning påpekar du denna lösning för att senare slippa problem.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
Tack yonna, ja det gäller väl att informera vid försäljning.
Lösningen hittades här förstås. En medlem som använde argumentet: vid behov. Lysande! :)

Tänk på att ha segelduken monterad vid slutbesiktning, annars sätter nog kommunen sig på tvären!

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
Seriöst Fjojmehmet? Tänker mig att slutbesiktning inte kommer att ske. Har inte tolkat bygglovet, att sådan ska göras? Vi har ingen KA. Ska bara skicka in slutbeskedet, liksom... Å betala bygglovet då förstås. Till saken hör... Hela gatan är full med balkonger, vissa har inte ens sökt bygglov. Men vid en kontroll, så bli segelduken nog ngt som måste åtgärdas, tänker jag. Har jag fel?

Jag misstänkte att du inte räknar med besiktning. Men OM du hade haft en besiktning så kommer du inte igenom den. Och jag misstänker att en bes. man vid framtida försäljning kommer att slå ned på det.

Kort sagt, jag tycker du skall bygga ett staket som uppfyller gällande säkerhetsbestämmelser.

Det är omöjligt att veta när det plötsligt kommer barn till huset, barnbarn, besökare med barn osv... Och då är det ingen som tänker på segelduken.

• Gilla
MollyMoon och 1 till
  • Laddar…
Slutgranskning i Norrbotten?
Skulle inte tro det.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.