1 132 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
uteplats
Har lyckats övertyga mannen om att bygga vår uteplats med trädäck eftersom jag tycker det är snyggt, enkelt och är skönt att gå på men börjar nu fundera på att göra en kovändning...
Googlade lite på skiffer och det är ju jättesnyggt på en uteplats, hur svårt är det att lägga själv? Vi behöver fylla upp med singel, lägga markduk och lägga ngn form av sand gissar jag. Idag är det bara sprängsten på plats ingen jord.
Skiffer är ju betydligt enklare att sköta, vi slipper rengöra och olja in, slipper stickor och kan bara sopa platsen och ta bort eventuellt ogräs. Kostnadsmässigt är väl skiffer säkert dyrare men det går ju att komma över begagnat...
Vad har ni för råd till mig?
Googlade lite på skiffer och det är ju jättesnyggt på en uteplats, hur svårt är det att lägga själv? Vi behöver fylla upp med singel, lägga markduk och lägga ngn form av sand gissar jag. Idag är det bara sprängsten på plats ingen jord.
Skiffer är ju betydligt enklare att sköta, vi slipper rengöra och olja in, slipper stickor och kan bara sopa platsen och ta bort eventuellt ogräs. Kostnadsmässigt är väl skiffer säkert dyrare men det går ju att komma över begagnat...
Vad har ni för råd till mig?
Jag kanske inte tillför så mkt, men jag tycker att du gör rätt! Smaken är som baken men trädäck är enligt mig en trend som kommer att försvinna. Det är populärt just nu, men om 5-10 år så är det något nytt som gäller!
En stensatt uteplats med rätt val av stenar blir lite mer "tidlöst" och kommer att funka i alla tider och väder!
En stensatt uteplats med rätt val av stenar blir lite mer "tidlöst" och kommer att funka i alla tider och väder!
Vi har en stor altan runt huset som är av tryckimpregnerat virke, jag tyckte det skulle vara snyggt med ett trädäck under men har som sagt börjat ändra mig eftersom jag dels vet hur jobbigt det är att sköta om en altan i trä och vi redan har gott om den varan plus att skiffer faktiskt är snyggt
Sen är smaken som baken 
Vad jag funderar över är om vi fixar att lägga det själv eller ej, markvibrator måste huras såklart men i övrigt är det andra verktyg som behövs? Eller är det värt att ta dit ngn som lägger och skulle de då kunna tänka sig att göra det med begagnade stenar??
Positivt med sten är att det håller livet ut, ett trädäck ska rengöras, oljas, bytas ut så småningom.
Vad jag funderar över är om vi fixar att lägga det själv eller ej, markvibrator måste huras såklart men i övrigt är det andra verktyg som behövs? Eller är det värt att ta dit ngn som lägger och skulle de då kunna tänka sig att göra det med begagnade stenar??
Positivt med sten är att det håller livet ut, ett trädäck ska rengöras, oljas, bytas ut så småningom.
Liknande trådar
-
Bygga in en uteplats? Bygga ut koloni
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Avstyckning ger planstridiga uteplatser?
Bygglov -
Bygga uteplats på tak
Tak & Vind -
Ubiquity till uterummet och uteplatsen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Vilket underarbete för skiffer på uteplats
Grund & Markarbeten