Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Ekonomi

Stor förbättringspotential för småhustillverkarna

Elina Blom Westergren
Publicerad 2 okt 20184 kommentarer
Företag mäter kundnöjdhet hos småhustillverkarna.
Stor förbättringspotential för småhustillverkarna

Foto: Älvsbyhus.

Prognoscentret har mätt kundnöjdhet hos småhustillverkarnas kunder och resultatet gränsar mot lågt. Snittet hamnar på 65, vilket kan jämföras mot projektbyggda bostäders 72.

Samtidigt är spridningen i svarsgruppen stor. 30 procent har ett NKI-värde över 80, men lika många ett värde under 60.

- Den positiva effekten av höga NKI-värden hämmas av att cirka 30 procent av alla köpare har ett NKI-värde under 60 vilket innebär att de är missnöjda med sin husleverantör. De avråder sannolikt personer i sin omgivning från att köpa hus från den leverantör de själva valde, skriver Prognoscentret i sin undersökning.

Kundernas missnöjdhet rör främst löftet om att leverera hus utan fel, som de anser att småhustillverkarna måste bli bättre på att hålla. Men även den personliga servicen i form av att man vill se mer stöttande och förutseende personal. Slutligen vill man även se högre  hantverkskvalitet.

- Trots hög huskvalitet är betyget för felfri bostad lågt. När fel uppstår är det viktigt att erkänna och rätta till bristerna. Alla aspekter som innefattar grundläggande planering har fått höga betyg – husen anses vara funktionella, vara bra planerade och med hög grundstandard och arkitekturen får bra omdömen. Men kunden önskar högre hantverkskvalitet. Företagen behöver säkerställa att hantverkarna lämnar huset i toppskick, skriver Prognoscentret i sin analys.

Tidigare år har Prognoscentret mätt kundnöjdhet genom att kontakta personer som fått bygglov. Men det blir bara som stickprov och därför har man valt att gå över till att mäta direkt på småhustillverkarnas kunder.

Branschmätningen presenterar således inte individuella betyg på alla deltagare, utan företagen äger själva sina individuella resultat.

- Syftet med branschmätningen är att skapa förutsättningar för att alla som köper ett styckebyggt småhus ska ha en god upplevelse av sin husleverantör. Vi mäter därför nöjdheten hos alla köpare bland de aktörer som valt att ansluta sig till undersökningen. För att ge småhustillverkarna bättre verktyg för att möta kundens behov och önskemål vill vi mäta alla kunder hos respektive bolag vilket förutsätter att vi har med oss aktörerna. I takt med att mätningen växer hoppas och tror vi att branschen komma att dela med sig av mer resultat som alla konsumenter kan ta del av inför sitt val av leverantör, säger Ellinor Lindström, operativ chef hos Prognoscentret.

Älvsbyhus - som  vinner undersökningen - är transparenta med sitt betyg. Kundnöjdshetsvärdet för dem ligger på 71. 

Totalt deltog 11 småhustillverkare i undersökningen. Från och med nästa år ökar det till 14.

Läs också

  • Husköpare alltmer missnöjda med hustillverkarna
  • Hustillverkarna med flest nöjda kunder
Svara
Gilla

Kommentarer

4
N
Intressant undersökning där vi tyvärr inte får ta del av resultatet. Hustillverkarna kontrollerar tillgången till kunderna. Därmed mycket begränsad nytta för p
· 12 feb
P
Hejsan, här kan du se vilka företag som deltar i undersökningen: https://da5yhwb08ege1.cloudfront.net/uploads/2018/10/NKI-rapport-sm%C3%A5hus-2018_.pdf . Föret
· 10 okt
O
"Alla aspekter som innefattar grundläggande planering har fått höga betyg – husen anses vara funktionella, vara bra planerade och med hög grundstandard och arki
· 5 okt
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Ekonomi

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?

    El

Senaste från startsidan

  • Träden som är mest värdefulla  i din trädgård

    Träden som är mest värdefulla i din trädgård - 8 favoriter

  • Källare

    Quiz: Kan du lägga grund?

  • Man som skyfflar snö med en snöskyffel

    Tävling: Vinn en Ryobis snöskyffel + tillbehör!

  • Baseco Nalo 15 kvm friggebod och en Ecoflow Delta 2

    Projekt: Solceller och powerstation i friggeboden

  • Test julgransfot – julgransfot bäst i test

    Test: Bästa julgransfoten

Relaterade forumämnen

  • En tanke kring skräckhistorier om olika hustillverkare

    Hustillverkare
  • Kundnöjdhet småhustillverkare 20177

    Hustillverkare
  • Blåbetong i hela källaren?

    Miljö & Hälsa
  • Försökte ventilera bort radon men det blev motsatt effekt

    Ventilation
  • Gråta eller skratta?

    Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.