Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Juridik

Konsumentverket vill få ordning och reda inom fastighetsmäkleriet

Elina Blom Westergren
Publicerad 2 maj 20175 kommentarer
Många konsumenter tycker att frågor som rör fastighetsmäklartjänster är problematiska och komplicerade, men det vill Konsumentverket ändra på.
Bland Konsumentverkets förslag finns ett som man hoppas ska göra att man kommer till bukt med lockpriserna.

Bland Konsumentverkets förslag finns ett som man hoppas ska göra att man kommer till bukt med lockpriserna. Grafik: Konsumentverket.

Fastighetsmäklartjänster kvalar in som en av de tio mest problematiska när Konsumentverket listar branscher som konsumenterna upplever komplexa och svårjämförda. Myndigheten har nu granskat den här typen av tjänster och tagit fram en rad förslag på åtgärder som skulle göra det enklare för konsumenterna. På listan återfinns bland annat att marknadsvärdet ska listas för objektet tillsammans med utgångspriset och att det ska bli stopp för anonyma bud.

– Bostadsbristen trissar upp både tempot och priserna. Den affär som förmodligen är livets största investering riskerar att bli ett impulsköp med misstag som är svåra och dyra att rätta till i efterhand, säger Cecilia Tisell, generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman. 

I en rapport konstaterar också myndigheten att när det uppstår trubbel är det svårt för konsumenterna att veta vem de ska vända sig till och vem som ska anges som motpart. Detta tror man är en av de bidragande orsakerna till att fastighetsmäklartjänster hamnar så högt upp på listan.

- Det kan vara svårt för en köpare att veta vart kraven ska riktas när det uppstår något fel i affären eller i fastigheten. Ska det vara mot säljaren, mäklaren eller kanske besiktningsmannen? Konsumenter förlorar många prövningar i olika rättsinstanser med anledning av att de riktat kravet mot fel part. Det kan vara en av anledningarna till att endast tre procent av konsumenterna fick rätt i Allmänna reklamationsnämndens fastighetsmäklaravdelning under 2015. Det finns flera instanser som konsumenter kan vända sig till för att få tvisten prövad, men kunskapen om vilka instanser som finns och vilken som passar för den aktuella tvisten saknas ofta, skriver Konsumentverket i rapporten.

Ett av förslagen rör därför en oberoende konsumentbyrå. Dit ska konsumenter kunna vända sig med alla sina frågor som rör bostadsaffärer.

- Konsumentverket bedömer att det finns ett behov av en mer kvalificerad, personlig och opartisk rådgivning för dessa frågor utöver det som ges i dag. Vi föreslår att branschen tillsammans finansierar en konsumentbyrå för att kunna ge oberoende information och stöd för konsumenter i sina roller som spekulant, köpare eller säljare. 

Myndigheten har även förslag rörande bostadsmarknaden generellt sett. Exempelvis vill man att det införs ett bostadsrättsregister där man som köpare direkt kan se om det finns några skulder förknippade med fastigheten man avser köpa.

Samtliga förslag återfinns i årets Konsumentrapport från Konsumentverket. De kan sammanfattas:

  • Inrätta en konsumentbyrå som kan ge oberoende råd och vägledning.
  • Budgivningen ska bli mer transparent. Budgivare måste identifiera sig och budgivningslista ska ges till alla i god tid före köpet avslutas.
  • Fastighetsmäklarinspektionen ska ges rätt att granska fastighetsmäklarföretag (inte bara enskilda mäklare).
  • Sanktionsmöjligheterna bör ses över och Fastighetsmäklarinspektionen ska kunna utfärda föreskrifter.
  • Viktig information bör lämnas mycket tidigare än vad som sker i dag. Det ska framgå tydligt vem som svarar för vilka uppgifter i objektsbeskrivningen. I dag tror många felaktigt att mäklaren har kontrollerat alla uppgifter.
  • Lockpriser ska åtgärdas och Fastighetsmäklarinspektionen ska ta fram en modell för hur man kan räkna fram korrekt marknadsvärde.
  • Fastighetsmäklarlagen ska ses över så att den även innefattar nyproduktion.

Förslag som rör bostadsmarknaden:

  • Översyn och ändrad lagstiftning för bostadsrätter. Ett problem i dag är oklar ansvarsfördelning mellan köpare, säljare och förening vid köpet. Det är också oklart vad som gäller när fel och brister upptäcks senare i bostaden. Behovet av översyn gäller både nyproduktion, vid ombildning till bostadsrätter samt befintliga bostadsrätter.
  • Inför ett centralt och offentligt bostadsrättsregister för att öka tryggheten vid pantsättning. I dag riskerar en köpare att få betala någon annans skulder.

Läs också

  • Fler anmälningar mot mäklare men få straffas
  • Kraftig ökning av anmälningar mot mäklare
Svara
Gilla

Kommentarer

5
M
Oops. :o Tänkte inte på att det stod om bostadsrätter, och så var jag sen för snabb i tanken och på tangentbordet. Glöm det jag skrev, åtminstone så länge det i
· 3 maj
B
Undrar jag också, särskilt som registret verkade gälla bostadsrätter där det inte finns några lagfarter.
· 3 maj
J
Just idag kan man däremot belåna en bostadsrätt flera gånger om styrelsen klantar sig eller medvetet glömmer att registrera panter.
· 3 maj
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Juridik
Ekonomi

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?

    Juridik

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,54

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Relaterade forumämnen

  • 21 mäklare varnas för allvarliga brister i uppgifter om skuldsättning

    Köpa & Sälja hus
  • Försenat tillträde (14dagar) vid bostadsrätt köp.

    Juridik
  • Fördelning boarea / biarea

    Köpa & Sälja hus
  • Vad: När trygghetskonceptet blir en dimridå – rent humbug & jäv

    Juridik
  • Felaktig storlek (rejält) på balkong i nyproduktion brf. Våra rättigheter?

    Juridik
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.