ABS09 är ett standardavtal som bygger på konsumenttjänstlagen. De allmänna bestämmelserna hänvisar på flera ställen direkt till lagtexten, så bland annat i frågan om tilläggsarbeten.
I 8 § konsumenttjänstlagen föreskrivs följande:
Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.
Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.
I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.
Som framgår ska näringsidkaren som huvudregel kontakta dig som konsument och begära anvisningar. För tilläggsarbeten som utförts enligt 8 § har näringsidkaren rätt till ersättning enligt 38 § konsumenttjänstlagen. Har näringsidkaren utfört tilläggsarbete utan att ha försökt kontakta konsumenten kan det vara så att denne inte har rätt till ersättning för sitt arbete. Som framgår av lagtexten ovan finns det dock situationer då näringsidkaren får/är skyldig att utföra tilläggsarbeten då kontakt med konsumenten inte gått att ordna. Under sådana situationer är näringsidkaren alltjämt berättigad till ersättning.
I ditt fall nämner du att näringsidkaren angivit att denne utgått ifrån att det finns särskilda skäl att anta att du ville ha arbetet utfört. I detta läge ska rekvisitet särskilda skäl uppmärksammas. Det åligger näringsidkaren att visa att sådana särskilda skäl finns.
Jag uppmanar dig att söka biträde av en advokat som kan gå igenom just ditt ärende. Utan tillgång till avtalshandlingar och övriga specifika omständigheter är det svårt att ge annat än ett generellt svar. Huvudregeln är dock att näringsidkaren ska underrätta dig som konsument och begära dina anvisningar. Ta med dig det och diskutera frågan med en advokat som har möjlighet att sätta sig in i ditt ärende.