Byggahus.se
Vad är brukligt att dragning av teve och telefon kostar. I leverans ingår tomrör men sen skall det ju dras en del också. Är det värt att göra det själv eller brukar elektrikern inte ta så mycket för detta?

Har ingen aning om vad det kostar. Funderar dock på en lösning som en kompis har. De har byggt ett nätverk av märket Lexel och får i nätet telefon, data, radio och TV i samma uttag. Smidigt som attan och om man ändå skall bygga nätverk tror jag att det blir billigare än att dra telefon för sig, TV för sig o s v.

micke_011 skrev:
nackdelar är att du bara får en uppsättning uttag i hela huset (jo, jag vet) och att du måste köpa sladdarna från lexel/schneider electric, som naturligtvis tar betalt för sitt "monopol".
Vad menar du med "monopol" och "måste köpa sladdarna från lexel"? Lexel har inte direkt monopol på strukturerade nätverk, och inte finns det heller något som tvingar dig att köpa deras sladdar, det är ju vanliga nätverkskablar med ett högre pris....

Nä, ta det göttaste från deras "paketerade koncept" och köp prylarna nån annanstans

ok :)

Ursäkta en förmodligen dum fråga (eller ett par dumma frågor):

Är det så att man med Lexcomlösningen får TV-signalen via samma kabel som man får datorsignalen? Och därför behöver en annan typ av kabel?

Vi har trådlöst nätverk så man kan surfa var man vill....förstår inte funktionen med datauttag i väggen längre.....däremot kan intelligenta elsystemet från Schneider vara intressant....där man kan styra ljus och annat. Det blir en herrans massa sladdar dock = mycket som kan gå fel om lilla musen kryper in....men Schneider kanske säljer musfällor också :surprised:?

micke_011 skrev:
men så är du ekonom också pojk lille.

poängerna med tråd kontra trådlöst är flera men de uppenbara är för mig;
- hastighet
- säkerhet
- bristen på radiovågor
- förmågan att köra tv/radio/tele/data i samma uttag

visst finns trådlöst i 108 mbit, men vad är den reella hastigheten? 10-20% av det?
säkerheten är en annan uppenbar brist som väldans (väldans!) många trådlösa nätverksinnehavare förbiser, ta en wlan-försedd bärbar och åk ner på stan i norrköping och kryssa runt lite och se hur många nät du kan plocka upp och surfa via.
radiovågor hemma..inte givet ett problem men är det verkligen någonting positivt i att ha extra mycket strålning av någon form i hemmet?
flexibiliteten kan ju snudd på förklara sig själv.

en annan stor förtjänst man får med att ha tråd i vägg är att du just har tråd i vägg. har du en vacker dag alla argument för att köra trådlöst, visst..sluta bygga lösningen på tråd och kör trådlöst. har du däremot alla argument mot att köra trådbundet och har satsat trådlöst..många meter kabel blir det.

att köra tele trådlöst går naturligtvis, det gör väl sgs alla i sverige redan. datorer trådlöst börjar bli stort. men att köra tv trådlöst, det är inte fullt lika smidigt eller funktionellt. således hamnar du i ett hus som likafullt får antennkabel till "noga genomtänkta" ställen. som inte helt osannolikt kommer att visa sig inte vara fullt så genomtänkta med tiden.

valet är naturligtvis fritt. alla är ju som bekant sig själva närmast. i vårt fall var trådlöst aldrig ett fullgott alternativ, så vi kör lexcom home..och är väldigt nöjda med det.
Vem måste ha 108 Mbit hastighet? Jag tycker det går kanonsnabbt med nätverket, på ovanvåningen (sämsta läget) har jag 80% signal och 100% kvalitet.

Att sedan ett antal amatörer inte krypterar sina nätverk är inte något argument mot trådlöst?! Jag skulle vilja se den som kan accessa mitt - säkerhetskoden är ju 30 tecken lång....lång tid för trial and error där.

Den ENDA aspekten mot är strålning men då bör man ju lägga av med allt, mobiler, TV etc innan man tar det som argument...

Nä du IT-hackern Mike....bättre argument måste fram....hur var det med musangreppen, större risk än hackerattack tror jag. Håll med om att ditt elskåt ser rätt fett ut....?! 8)

Vi får se, kanske drar lite extra VP-rör men jag behöver ju inte fylla dem med något....

Såja nu taggar vi ned lite....gällande TV har jag ett annat system som kommer kopplas in i det nya huset. Telefonen är trådlös likaså....Det är främst datakopplingen jag ifrågasätter. Känns lite bökigt att springa omkring och sätta i sladden i jacket när man byter arbetsplats med datorn.

Jag såg ett elskåp för total lösning för en tid sedan och de var sladdar till förbannelse...

Nog om det!

Calle Anka skrev:
Att sedan ett antal amatörer inte krypterar sina nätverk är inte något argument mot trådlöst?! Jag skulle vilja se den som kan accessa mitt - säkerhetskoden är ju 30 tecken lång....lång tid för trial and error där.
Jag hoppas det inte är WEP du kör med. Det hade i alla fall inte jag känt mig säker med!

Jo visst är det så....tala om för en amatör hur man knäcker det....så kanske Micke får rätt till sist....

wep tar man enklast och bekvämast med wepcrack.

Då jag jobbar med bla IT-säkerhet så håller jag fullkomligt med micke. Det finns ingen trådlös lösning för hemmabruk som är säker ännu. WPA2 ser hyfsad ut. WPA är redan knäckt i labb, nu är bara frågan hur lång tid det tar innan det kommer trevliga verktyg för detta.
Det kommer att krävas mer data för att plocka ett wpa nät men det går.

Hur gör man det då säkert?
1. Man implementerar en riktig certifikatlösning
2. aktivera 802.1X med radius stöd i accesspunkterna
3. Se till att radiusen hanterar certifikat och verifierar maskin och användare
4. kör vpn över det trådlösa nätet

Nu har man gett en ev hacker såpass mycket jobb att den information man hadde i nätet kommer att vara inaktuell innan han/hon får fram den.

Varför man ska ha trådat nät hemma?
1. Det går att använda till mer än datorer
2. Det går att boota från utan strul. Väldigt trevligt för hd lösa tysta maskiner i tex tv bänken
3. Prestandan. Koppar gör gigabit idag, trådlöst med vettigt krypto får man i bästa fall ut ca 25-30 av, dessa är dessutom delade mellan alla klienter på den accesspunkten

Trådlöst är smidigt och bekvämt, som komplement till en riktig installation

Calle Anka skrev:
Jo visst är det så....tala om för en amatör hur man knäcker det....så kanske Micke får rätt till sist....
Enklast är nog att använda något program, t.ex WEPCrack. http://wepcrack.sourceforge.net.

Vi snackar dataproffs här alltså....får hoppas ni inte sätter er i en bil utanför mitt hus och knäcker koder....för Windowsamatörer som en annan är det värre. ;)

Men jag är i alla fall inte 100% övertygad om det sladdiga samhället....det är ju lite praktisk att sitta på altanen och jobba med en bärbar dator och en kaffe...

mats_o skrev:
wep tar man enklast och bekvämast med wepcrack.

Då jag jobbar med bla IT-säkerhet så håller jag fullkomligt med micke. Det finns ingen trådlös lösning för hemmabruk som är säker ännu. WPA2 ser hyfsad ut. WPA är redan knäckt i labb, nu är bara frågan hur lång tid det tar innan det kommer trevliga verktyg för detta.
Det kommer att krävas mer data för att plocka ett wpa nät men det går.

Hur gör man det då säkert?
1. Man implementerar en riktig certifikatlösning
2. aktivera 802.1X med radius stöd i accesspunkterna
3. Se till att radiusen hanterar certifikat och verifierar maskin och användare
4. kör vpn över det trådlösa nätet

Nu har man gett en ev hacker såpass mycket jobb att den information man hadde i nätet kommer att vara inaktuell innan han/hon får fram den.

Varför man ska ha trådat nät hemma?
1. Det går att använda till mer än datorer
2. Det går att boota från utan strul. Väldigt trevligt för hd lösa tysta maskiner i tex tv bänken
3. Prestandan. Koppar gör gigabit idag, trådlöst med vettigt krypto får man i bästa fall ut ca 25-30 av, dessa är dessutom delade mellan alla klienter på den accesspunkten

Trådlöst är smidigt och bekvämt, som komplement till en riktig installation

;D Grymt coolt svar! ;D

Jag var dopad. Har pecis haft denna diskussion i jobbet.

Det är väldigt bekvämt med laptopen i knäet.
Första grundfrågorna när det gäller informationssäkerhet är: Hur känsligt är datat? Gör det nått om någon annan kan läsa det? Hur mycket får ett skydd kosta? Finns det nån som vill/kan underhålla det hela.

Sen är det så att jag bygger nät för hemmabruk som är overkill.... Som sagt yrkesskada.

Många guider på nätet säger att man ska stänga av ssid och slå på macaddresslåsning. Visst det stoppar de enklaste formerna av angrepp men det är lätt att lysna fram denna info ändå. För att få en rimlig nivå för de flesta i en hemmamiljö där huvudmålet är att få ha sin bildsamling och bredbandsabbonemanget i fred så räcker det med wpa men använd så långa nycklar som grejorna kan och skapa konstgjorda lösenord. De flesta knäckprogram har ordlistor så se till att det ni använder inte finns i ordlistan. Password och Q1l)e>A? är båda åtta tecken men ni kan gissa vilket som knäcks först. Troligen ett par hundra gånger fortare ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.