Byggahus.se
Hej,
Nu har det blivit dags för den nya elcentralen på övervåningen. (fanns ingen tidigare - fanns i princip ingen övervåning heller innan :)

Jag skall fördra tomrör och FK från den befintliga elcentralen som servar nedervåningen iallafall så kanske jag kan spara några kronor 8) ..

Det väl 5 x 6mm2 som gäller för att elnissen skall bli nöjd när han ska koppla in den på övervåningen?

Jag har en rulle brun 6mm2 liggande, kan jag använda den som fasledare mellan centralerna? Såg att vit 6mm användes här och där i befintlig elcentral...

tackar!

kör med 6mm2 det blir bra 3 bruna 1 blå o 1gul/grön...........eller 2,5mm2 o säkra av stigaren......bra att kunna bryta bara en central om det ska pulas mer ;)

Hej !
El_-micke, tack för svaret, du har onekligen en väldigt bra poäng där.... :) att kunna bryta övre centralen alltså...

Hmmm... får fundera på det lite...

dock har inte bestämt mig för vilken typ av uppvärmning det skall bli uppe ännu, har iallafall fördragit tomrör för el-element och misstänker att 3x16A kan bli lite lite för motorvärmare, belysning och eluppvärmning...

Herman skrev:
3x16A kan bli lite lite för motorvärmare, belysning och eluppvärmning...
::) En liten undring, motorvärmare på övervåningen? ???

;D , nä men det ställe där den nya centralen kommer att sitta så är det en VÄLDIGT kort sträcka rakt ner till framsidan där jag tänkte att motorvärmaruttagen skall sitta...så därför tror jag att det är lämpligast att utgå från denna -- istället för att dra +10 m rör från centralen på nedervåningen.

Säkrar man av hela stigarledningen med 3*16A så kanske det blir lite klent menar jag....

Vad har du för huvudsäkringar?

Varför skulle du säkra av den med mindre än huvudsäkringen?
Det bästa ur selektivitetssynpunkt är att ligga så högt som möjligt.

Erik_D : Jag har 20A huvudsäkringar.... hmmm...tänker man lite mer på det så borde ju onekligen 3x16A räcka att avsäkra övervåningen.

Tog ett beslut idag att det blir vattenburen golvvärme istället så ... ännu ett obefintligt problem löst :)

sverre : jaha, Menar du för eventuella framtida utökningar alltså?

Nej, jag menar för att vara så säker som möjligt att just den säkring som ligger närmast felstället löser vid ett fel.
Har man små steg mellan säkringar som ligger i serie är det stor risk att säkringen som matar cetralen bryter istället för den som sitter i centralen och matar den grupp som felet/överbelastningen uppstår i.

Ok, det låter ju rimligt. Påverkar man inte förimpedansen negativt om man sätter in extra säkringar i kedja också?

Det borde ju vara en följd av (eller just på grund av detta) som "fel" säkring kan lösa ut...

Impedansen i en säkring är försumbar i jämförelse med den som är i ledningar och transformatorn, så den räknar man aldrig med.

sverre skrev:
Impedansen i en säkring är försumbar i jämförelse med den som är i ledningar och transformatorn, så den räknar man aldrig med.
Det här var intressant! Ok, men vad beror det på att en 16A säkring kan lösa ut om den sitter i serie med en 10A med samma karaktäristik då? Det måste ju ha med impedansen att göra eftersom den reella delen av strömmen blir lika över båda säkringarna.

om du har en huvudsäkring 16A och en 10 A på tex micron så kan ju 16A säkringen lösa när du slår på micron pga att andra laster ligger på 16A säkringen också, smältsäkringar är i regel väldigt "säkra" och löser nästan aldrig ut utan överlast.. får du däremot en strömtopp på ca 20A som ligger över båda säkringarna (utan andra laster) och det är 16A-säkringen som löser ut så beror det på att den är snabbare, inte att den tål en belastning sämmre.. hmm... om du förstår vad jag menar:)

Alke skrev:
om du har en huvudsäkring 16A och en 10 A på tex micron så kan ju 16A säkringen lösa när du slår på micron pga att andra laster ligger på 16A säkringen också, smältsäkringar är i regel väldigt "säkra" och löser nästan aldrig ut utan överlast.. får du däremot en strömtopp på ca 20A som ligger över båda säkringarna (utan andra laster) och det är 16A-säkringen som löser ut så beror det på att den är snabbare, inte att den tål en belastning sämmre.. hmm... om du förstår vad jag menar:)
Jodå, jag förstår precis vad du menar... jag skrev i och för sig "säkringar med samma karaktärisitk" i mitt inlägg ovan 8) )
Men ok, om du har två säkringar i serie, båda av typ B, en på 16A och en på 10A i serie, så löser alltid 10A säkringen ut före 16A under förutsättning att 16A säkringen är lastad till mindre än 6A från annat håll vid tillfället)

Rätt?

Får du en kortslutning med strömmar på ett par kA eller mer (som det oftast är) så reagerar bägge säkringarna ungefär lika snabbt.
Då är det i princip bingolotto vilken av 10 eller 16A säkringen som löser.
Därför ska man försöka ha så stort steg som möjligt mellan säkringar som ligger i serie.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.