22 808 läst ·
120 svar
23k läst
120 svar
Larm
Sida 1 av 9
Så bra. Nu vet vi att Pelle inte har något larm. 
Wroommm, wrooommmm,... (GF startar motorsågen)
Wroommm, wrooommmm,... (GF startar motorsågen)
Vi har samtliga dörrar och fönster larmade med magnetkontakter samt rörelsedetektorer i rummen.
På natten slår vi till magnetkontakterna bara (för att kunna röra oss fritt inomhus) och det tillslaget borde väl fungera bra även när man inte är hemma men har en hund/katt i huset.
Problem kan uppstå om någon slår sönder fönster/dörr och kliver in genom rutan utan att öppna, men jag tror att även busarna inte vill riskera att skära sönder sig på vassa glasrester i karmarna...
På natten slår vi till magnetkontakterna bara (för att kunna röra oss fritt inomhus) och det tillslaget borde väl fungera bra även när man inte är hemma men har en hund/katt i huset.
Problem kan uppstå om någon slår sönder fönster/dörr och kliver in genom rutan utan att öppna, men jag tror att även busarna inte vill riskera att skära sönder sig på vassa glasrester i karmarna...
Här är ett par länkar till leverantörer av larmutrustning:
http://www.alarmcom.se
och
http://www.teletecconnect.se
De här två levererar tydligen till de kanske de flesta larminstallatörer och även till Securitas.
Men nån husdjurssiren har jag inte hittat
Jag tror du måste mena en husdjursdetektor. Alltså en IR-detektor som kan bortse från djurs rörelser.
Och visst finns det glaskrossdetektorer.
Men frågan är vilka centraler och detektorer som går att lita på ...larmar det falskt några gånger blir det lätt "Peter och Vargen-syndromet". Dessutom blir det dyrt om man har kopplar till vaktcentral som rycker ut.
http://www.alarmcom.se
och
http://www.teletecconnect.se
De här två levererar tydligen till de kanske de flesta larminstallatörer och även till Securitas.
Men nån husdjurssiren har jag inte hittat
Jag tror du måste mena en husdjursdetektor. Alltså en IR-detektor som kan bortse från djurs rörelser.
Och visst finns det glaskrossdetektorer.
Men frågan är vilka centraler och detektorer som går att lita på ...larmar det falskt några gånger blir det lätt "Peter och Vargen-syndromet". Dessutom blir det dyrt om man har kopplar till vaktcentral som rycker ut.
I helgen borrade vi in magnetkontakter från Clas Ohlson (39 kr) i öppningsbara fönster och dörrar. De ligger i serie och kommer att samlas i en central i en klädskrubb och kopplas till en skrika på taket. Dörrsensorerna kommer att kunna kopplas av och på via en kodläsare innanför ytterdörren. Dessutom har vi fördragit kablar så att vi med microbrytare i dörrkarmarna enkelt kan se om någon dörr inte är låst. Nu återstår larmcentral, kodläsare och siren.
Totalkostnad hittills en femhundring och en helgs jobb. En fördel med det här enkla systemet är att vi kan ha larmet på även när vi är hemma.
Totalkostnad hittills en femhundring och en helgs jobb. En fördel med det här enkla systemet är att vi kan ha larmet på även när vi är hemma.
Det är enkelt. Låskolven påverkar en microbrytare i dörrkarmen, därifrån drar man kabel. I vårt fall gör vi det enkelt för oss och har tre lysdioder (en för varje dörr) som lyser när en dörr är olåst.
Jag vet just nu inte var man köper enheten med microbrytare, men det är absolut ingen komplicerad pryl.
Jag vet just nu inte var man köper enheten med microbrytare, men det är absolut ingen komplicerad pryl.
Fast vi snikare har inte låsswitcharna kopplade till larmet, på det viset kan vi ha larmet på när vi är hemma (sover). Men självklart är det enkelt att koppla de till larmet. Jag ser mer dörrkontakterna som en hjälp för min virrighet, ungefär som timern på strykjärnet och kaffebryggaren.
I framtiden kommer vi nog också skaffa ett larm med abonnemang kopplat till ett vaktbolag. Det är inte speciellt dyrt.
I framtiden kommer vi nog också skaffa ett larm med abonnemang kopplat till ett vaktbolag. Det är inte speciellt dyrt.
Kan man sätta in de här mojängerna efter att huset är färdigbyggt, eller måste det ske i samband med att övriga elsystemet installeras = innan väggipset skruvas fast?
Hej Hej!
Vi ska nu installera larm, funderar kring olika alternativ.
Det vi är inne på är ett trådlöst central larm med kod.
Magnet kontakter på alla dörrar (4 st) , och två rörelsedetektorer. (en en plansvilla 140 kvm. )
Vi har rätt öppen planlösning och detektorerna når 12 meter. Magnetkontakterna är också trådlösa.
Vi kommer med detta alternativ att kunna larma om oss på natten, med magnetkontakterna påslagna.
Det käns bra tycker jag. Krossas en ruta vaknar man förhoppningsvis!
Är det någon som har liknande larm, vi är lite skeptiska till att allt utom sirenerna är trådlösa, även om det klart är mycket praktiskt.
MVh Sabina
Vi ska nu installera larm, funderar kring olika alternativ.
Det vi är inne på är ett trådlöst central larm med kod.
Magnet kontakter på alla dörrar (4 st) , och två rörelsedetektorer. (en en plansvilla 140 kvm. )
Vi har rätt öppen planlösning och detektorerna når 12 meter. Magnetkontakterna är också trådlösa.
Vi kommer med detta alternativ att kunna larma om oss på natten, med magnetkontakterna påslagna.
Det käns bra tycker jag. Krossas en ruta vaknar man förhoppningsvis!
Är det någon som har liknande larm, vi är lite skeptiska till att allt utom sirenerna är trådlösa, även om det klart är mycket praktiskt.
MVh Sabina