Redax blogg

Lärdomar från badrumsrenovering nr 2

Över jul- och nyårshelgen 2015/2016 fattade vi beslut om att renovera vårt badrum, som var väldigt ofräscht med svartmögel i fogarna som inte gick bort och mosaikplattor som hade lossnat.

misslyckaddusch.jpg (11798 klick)
Vår gamla läskiga dusch.

Jag skrev då om Fem lärdomar från det gamla badrumsbygget som jag tänkte ta med mig till nästa renovering. De lärdomarna var kortfattat:

1. Välj smala kakelfogar
2. Undvik mosaik
3. Undvik konstigheter
4. Det är bra med inbyggt badkar
5. Vägghängd toa är överreklamerad

Läs mer här: Fem lärdomar från tidigare badrumsbyggen.

November-december 2016 genomförde vi då badrumsrenovering nr 2. Tog vi lärdom av tidigare misstag?

gasttoan.jpg (60 klick)
Lilla gästtoan, denna gång med golvmonterad toalett.

Jo, vi valde i alla fall smala, grå fogar den här gången istället för vita breda som blir ofräscha på en gång. Vi valde kakelplattor istället för mosaik som kan börja lossna. Vi la ett enda material på golvet istället för en mix av två i en konstig rundning som blev sned. Vi avvecklade den vägghängda toaletten och satte en golvmonterad istället. Vi ändrade inte planlösning i badrummet och kom ner i kostnad jämfört med om vi hade flyttat toalettstolen som vi hade funderat på. Och vi byggde in badkaret precis som förra gången, för det hade visat sig så användbart som avlastningsyta och sittplats i detta lilla badrum.

nyaduschen.jpg (74 klick)
Duschen på samma ställe, men denna gång rak vägg och samma golv överallt.

Men det är ju vissa misstag vi gjorde även den här gången. Det är mer logistiska och planeringsmässiga missar, som ledde till förseningar och fördyrningar av projektet.

1. Starta inte projektet förrän du har tänkt igenom ALLT, dvs bestämt, beställt hem och mottagningskontrollerat allt kakel, porslin, blandare, handdukstork, möbler (har nästan alltid lång leveranstid), strömbrytare, färg, m m, INNAN hantverkaren får påbörja något arbete. Annars tar projektet längre tid och kostar mer pengar.

Även saker som belysningsarmatur och spegel måste vara bestämda, helst redan inköpta dag ett. Vi tänkte att, spegel och belysning, det tar vi på slutet när vi ser hur det ser ut. Jag hade lite olika alternativ jag funderade på och kunde inte bestämma mig, hade sparat det beslutet till sist. Det var inte bra. När badrummet var utrivet och skulle byggas upp, då behövde elektrikern veta exakt på pricken var han skulle placera alla uttag. Redan då finns behov av att ha måtten på spegel och belysning för att veta exakt var de ska placeras. Det hade inte vi, så vi fick gissa och det fick till följd att man sedan blev väldigt begränsad i urvalet när man skulle välja lampa och spegel. Elektrikern fick sedan komma hit en extra gång och flytta uttaget för att få plats med den lampa vi valde. Spegeln vi har nu är en nödlösning, jag har fortfarande inte hittat den optimala, men det gör kanske inte så mycket. Den kan vi byta ut själva.

toahandfat.jpg (60 klick)
Spegeln är en nödlösning, den känns för liten.

2. Aha-upplevelse om totalentreprenad vs löpande räkning
Vid förra badrumsrenoveringen (2001) hade vi ett fast pris med samma firma. Det kändes inte bra, vi tyckte att plattsättaren jobbade väldigt långsamt, var här en timma och så åkte han iväg och var borta två timmar (jobbade förmodligen svart), kom tillbaka och duttade lite igen. Sedan var vi medvetna om att när entreprenören räknar på ett fast pris för ett badrumsjobb så kollar man vad som ska göras, räknar på hur många timmar det ska ta och lägger på 20% om det är ett nybygge, 30% om det är ett gammalt hus som vårt, med motivet att i gamla hus kan det komma överraskningar. Därför bestämde vi oss för att prova att ta den här renoveringen på löpande räkning. Potentiellt skulle vi kunna spara 30%. Jag har mitt kontor hemma och har då någorlunda koll på när hantverkare kommer och går. Det kändes som att badrumsprentreprenören var motvillig till detta, men accepterade ändå löpande räkning.

Det som hände var att entreprenören nu gjorde saker mycket noggrannare (för att få jobba fler timmar?). Till exempel 2001 när vi hade fast pris, så satte plattsättaren (annan person men samma firma) kakel på kakel i vår gästtoa istället för att riva ut gammalt kakel. Det går naturligtvis snabbare. Den här gången sa man att vi absolut måste riva ner allt och bygga upp det från början, både kakellager 1 och kakellager två. Det känns ju faktiskt mycket bättre, för då vinner vi några centimeter i den pyttelilla toan som hade känts klaustrofobisk. Men hur hade de gjort om vi hade haft fast pris? Så snabbt som möjligt som förra gången, eller noggrannare som den här gången?

Ett annat tydligt exempel på noggrannare arbete är att plattsättaren jollade hörnen den här gången, förra gången mer grovhuggna. Det tar tid att beskära varje platta vid hörn så att det ser snyggt ut. Och taket i stora toan behövdes byggas om, misstänkt noggrant. Kunde detta verkligen vara nödvändigt? Nu har vi väldigt bra tak där i alla fall …

Summa summarum, jag har en tydlig känsla av att vi har betalat lika mycket med löpande räkning som vi hade fått göra med fast pris. Men allt har blivit mer noggrant gjort än det hade blivit annars.

inbyggtbadkar1.jpg (58 klick)
Inbyggt badkar tycker vi är värt den extra kostnaden, för man vinner förvarings- och sittyta.

3. Saker man kan göra för att komma ner i pris
Trots ROT-avdraget känns det väldigt dyrt att renovera badrummet. Hade vi bara haft tummen på rätt ställe och mer tid, så hade vi gjort mer själva. Även om man inte är särskilt händig så ser man ju vissa saker som vem som helst klarar av, bara du har fått hjälp med att plugga el och VA. Till exempel att riva det gamla badrummet och forsla bort materialet. Att måla och hänga upp skåp och spegel är väl egentligen inte så stora problem.

Det är också saker
man kan fundera över om det verkligen smakar så mycket som det kostar. Är det värt pengarna att flytta toaletten? Är det värt pengarna att fälla in spottar istället för att ha utanpåliggande belysning? Och blir det verkligen bättre med infällda spottar. Är det värt pengarna att bygga in badkaret istället för att ha ett fristående? Att hänga toan på väggen istället för att sätta den på golvet? Saker som inte är jättenödvändiga, man kan få ett precis lika fint badrum ändå.
26 kommentarer
  1. krilleks avatar
    krillek 2017-02-16 14:31

    Riktigt fint badrum och tidlösa material, men jag förstår inte vitsen med att byta till golvtoa om ni hade vägghängd tidigare?!

  2. Rolle85s avatar
    Rolle85 2017-02-16 14:44

    Tänk på att kakel har du på vägg och klinkers på golv så de inte blir missförstånd.
    Jag säger som tidigare, om man redan har vägghängd toalett och avlopp anpassat för det ser jag inte vitsen med att byta till golvtoa. Det kostar bara extra att dra om avloppet.
    Det där med "kakel på kakel" är också ett viktigt att komma ihåg ett slags "fusk" eftersom åldern på ett badrum bestäms utifrån tätskiktets ålder, inte om man satte nytt klinkers och kakel för ett år sedan. Dvs när man saluför ett sådant badrum kommer även försäkringsbolaget att se det som ett 15 år gammalt badrum om tätskiktet sattes för 15 år sedan.

    mvh

  3. Marlen Eskilssons avatar
    Marlen Eskilsson 2017-02-16 14:45

    Tack



    När överviktiga personer har kommit på besök har de upplevt obehag, det har känts som att den ska lossna från väggen, har de sagt. Plus att det ofta blev stopp i den, plus att det faktiskt inte är lättare att städa med en sådan. Det känns bättre med en golvmonterad helt enkelt.

    I vårt fall som redan hade en vägghängd så blev det ju inte biligare att sätta en golvmonterad, men jag tänker för den som funderar på att göra tvärt om. Välja vägghängd istället för golvmonterad (vilket jag tror är vanligare). Jag tycker inte att vägghängd har varit fantastisk.

  4. surfarns avatar
    surfarn 2017-02-16 14:52

    Fint badrum. En sak man kan lägga till angående planeringen är att fundera kring uppbyggnaden av väggen. Om den görs enligt Våtrumsvägg 2012 kan man man placera utrustning hur som helst på väggarna, men om väggen görs traditionellt måste kortlingar monteras där man vill hänga upp nått. Sen är det inte bara att skruva upp möbler och annat på väggen hur som helst, utan man måste veta hur det skall göras för att det skall bli tätt. För våtrumsväggen 2012 finns tydliga instruktioner att tillgå. Själv är jag sjukt nervös för att skruva upp saker i mitt badrum så jag har valt limmade krokar och skall nog anlita någon som får sätta upp duschväggen. En miss i tätningen och du kommer få problem med tiden

  5. Snailmans avatar
    Snailman 2017-02-16 20:31

    Jollade hörn lyckas jag inte med att googla? vad är det?

    Firman skickar väl inte den noggranne på fastpris jobben och den snabbe på löpande räkning jobben, utan troligen tvärt om, som de kanske har gjort i ert fall? Så samma kille behöver ju då inte jobba på olika sätt beroende på debiteringsform.

    Blev snyggt, gillar inte heller vägghängd toa.

  6. Snailmans avatar
    Snailman 2017-02-16 20:36

    Ta bort

  7. Fel av Åkes avatar
    Fel av Åke 2017-02-16 21:45

    Vilket fint badrum ni har fått! Förstår om ni är nöjda med det, och blir ju en bra känsla också av att ni haft noggranna hantverkare hos er. Många bra synpunkter du lyfter fram i texten!

  8. ninos avatar
    nino 2017-02-17 04:52

    Snailman skrev
    Jollade hörn lyckas jag inte med att googla? vad är det?

    Firman skickar väl inte den noggranne på fastpris jobben och den snabbe på löpande räkning jobben, utan troligen tvärt om, som de kanske har gjort i ert fall? Så samma kille behöver ju då inte jobba på olika sätt beroende på debiteringsform.

    Blev snyggt, gillar inte heller vägghängd toa.

    Jollysågade hörn är när man girar ihop plattorna, jag kan dock inte så något sånt hörn i badrummet..
    Vid badkarets övre ytterhörn är ju plattorna lagda omlott, vilket såg helt ok ut med dom plattorna

  9. Marlen Eskilssons avatar
    Marlen Eskilsson 2017-02-17 08:35

    nino skrev
    Jollysågade hörn är när man girar ihop plattorna, jag kan dock inte så något sånt hörn i badrummet..
    Vid badkarets övre ytterhörn är ju plattorna lagda omlott, vilket såg helt ok ut med dom plattorna
    Vi spelade in en film om när han gjorde det, jag kan publicera den nästa vecka så ser ni. Det är det vita kaklet som fick jollysågade plattor i hörnen, syns tyvärr inte på bilderna.

  10. pacman42s avatar
    pacman42 2017-02-17 11:25

    Själv så ångrar jag att jag inte satte in vägghängd toalett när jag byggde om badrummet.

    En annan sak jag ångrar är att jag inte valde ett inkaklat tråg (mer likt en duschkabin) istället för kakel och duschväggar. Klinker i duschen blir snabbt skitigt och är svårt att hålla rent.

    Ytterligare en sak jag ångrar är att jag valde vikdörrar till duschen. Det må vara snyggt, men det är opraktiskt. Undrar om jag inte skulle haft ett duschdraperi istället. Duschkabin är ändå inget alternativ, för de är svåra att hålla rena och det blir sitigt under och bakom dem också.

    Vad jag inte ångrar är att jag byggde bastu i badrummet. Även om den inte används varje vecka så är det fantastiskt att kunna ta ett bastubad med en öl för att koppla av och för att kunna skrubba sig ren.

  11. ninos avatar
    nino 2017-02-17 12:58

    Marlen Eskilsson skrev
    Vi spelade in en film om när han gjorde det, jag kan publicera den nästa vecka så ser ni. Det är det vita kaklet som fick jollysågade plattor i hörnen, syns tyvärr inte på bilderna.
    ok, det är fasade plattor på väggen? jollysågade han innerhörnen alltså? det är nog inte så vanligt

  12. Per Eskilssons avatar
    Per Eskilsson 2017-02-17 13:26

    nino skrev
    ok, det är fasade plattor på väggen? jollysågade han innerhörnen alltså? det är nog inte så vanligt
    Nej, det är inte fasade plattor på väggen. Kaklet heter subway half tile brilliant white och är inköpta på Byggfabriken.

    Plattorna finns även med glaserade långsidor (respektive glaserade kortsidor) men det upptäckte vi inte förrän det var försent. Annars hade vi nog avslutat med glaserade långsidor. Vi funderade också på att avsluta med en avslutningslist men vi var rädda för att det skulle upplevas som lite för pråligt eller äldre, att det inte riktigt passade in med den modernare fyrkantigare formen vi hade valt på toalettstol och tvättho.

    Nej, han jollysågade inte innerhörnen men ytterhörnen jollysågades eftersom vi varken ville ha en list där eller en bredare fog.

  13. ninos avatar
    nino 2017-02-17 14:42

    Per Eskilsson skrev
    Nej, det är inte fasade plattor på väggen. Kaklet heter subway half tile brilliant white och är inköpta på Byggfabriken.

    Plattorna finns även med glaserade långsidor (respektive glaserade kortsidor) men det upptäckte vi inte förrän det var försent. Annars hade vi nog avslutat med glaserade långsidor. Vi funderade också på att avsluta med en avslutningslist men vi var rädda för att det skulle upplevas som lite för pråligt eller äldre, att det inte riktigt passade in med den modernare fyrkantigare formen vi hade valt på toalettstol och tvättho.

    Nej, han jollysågade inte innerhörnen men ytterhörnen jollysågades eftersom vi varken ville ha en list där eller en bredare fog.
    Nu är jag med
    såg inget ytterhörn

  14. pacman42s avatar
    pacman42 2017-02-17 15:04

    nino skrev
    Nu är jag med
    såg inget ytterhörn
    Bilden med lilla gästtoan,längst ned till vänster, där ser man ytterhörn...

  15. Per Eskilssons avatar
    Per Eskilsson 2017-02-17 15:41

    Precis. Här ser ni jollade hörn. Men den kommer en liten filmsnutt så småningom där det beskrivs och visas upp tydligare. Det är svårt att se de jollade hörnen från det här hållet. Det är lättare från det andra hållet.

  16. kulles avatar
    kulle 2017-02-17 17:56

    Blev väldigt fint

  17. Jonatan79s avatar
    Jonatan79 2017-02-18 08:28

    Grattis till fint resultat! Är lite nyfiken hur ni behandlade väggdelen som sedan målades med den vackra gråa färgen?

  18. Mats Olanderssons avatar
    Mats Olandersson 2017-02-18 10:24

    Badrummet blev ju flott! I mitt tycke är spegeln lagom stor i relation till övriga inventarier. Hur pass fogen i duschen blir sjaskig beror på hur frekvent duschen används samt hur hårt vattnet är, är det hårt bildas mer kalktvål och beläggningar som måste skuras bort. Dröjer det länge innan det torkar upp blir det lätt mögel också. Men det ser ut att vara en rejäl fläkt så det ska väl hålla sig fräscht! Instämmer att det fordras stenkoll på var rör/dosor placeras så det inte blir en massa störiga halvmesyrer som märks varje gång man går in. Jag hade lite beslutsvånda hur många dosor på väggen till lyse/fläkt, det blev en enda vilket egentligen var en för lite men det fick jag lösa med en trippelbrytare varav en brytare där jag satte in en spiralfjäder för att få den återfjädrande så den funkar med drivdonet till LED-spottarna i taket. De andra två är till manuell start av fläkten samt halogeninsatserna ovan/under skåpet vid vasken. Inställningen till ett jobb som görs enligt fastpris eller löpande föreställer jag att det blir noggrannare gjort med löpande då det inte blir den stressen att få det klart snabbare för att få bra ekonomi i uppdraget, det är bara att tänka sig själv i den motsatta partens roll så torde förståelsen öka för hur det blir. Och i slutändan kan det vara värt en extra slant om det verkligen upplevs som välgjort varje gång du går in...

  19. Chrille1980s avatar
    Chrille1980 2017-02-18 10:41

    Vill bara försvara vägghängd toalett lite. Tycker helt klart det underlättar städningen jämfört med golvmonterad. Man slipper ju städa "bakom" toaletten.

  20. MichaelObergs avatar
    MichaelOberg 2017-02-18 15:09

    Snygg dusch! Vad heter just den duschen? Tack på förhand ?

  21. lassaseriks avatar
    lassaserik 2017-02-18 19:14

    , då behövde elektrikern veta exakt på pricken var han skulle placera alla uttag. Redan då finns behov av att ha måtten på spegel och belysning för att veta exakt var de ska placeras.

    oj vad jag känner igen den kommentaren.
    om man inte vet vart man ska är det inte ide att börja gå.

  22. bamyls avatar
    bamyl 2017-02-19 02:39

    Jättefint utfört!
    Men det är tur att smaken är som baken, för hade jag köpt ett hus med dessa badrum, hade det varit det första jag rivit ut ?

  23. Per Eskilssons avatar
    Per Eskilsson 2017-02-19 12:44

    Duschen kommer från Tapwell men jag kan inte rekommendera den eftersom den inte är rak "där uppe" så att den hänger lite (för mycket för mina ögon) när man tittar på den från sidan.

    Jag tror helt enkelt att Tapwells takdusch har för dålig konstruktion.

  24. obells avatar
    obell 2017-02-19 22:00

    Förstår inte att folk är så nervösa med att sätta upp saker i sina badrum. Vad tror man ska hända. Att flera liter vatten ska ta sig in i via skrivaren in i väggen. I duschen ja kan vatten läcka in men i resten av badrummet så är det inte något problem.

  25. Squall Leonharts avatar
    Squall Leonhart 2017-02-24 10:43

    obell skrev
    Förstår inte att folk är så nervösa med att sätta upp saker i sina badrum. Vad tror man ska hända. Att flera liter vatten ska ta sig in i via skrivaren in i väggen. I duschen ja kan vatten läcka in men i resten av badrummet så är det inte något problem.
    Våtrum ligger nästan i nivå med el när det kommer till varningsklockor. Man får läsa ajabaja-varningar överallt om hur håltagning ska undvikas och vilka skador ett läckage kan orsaka. Klart att folk blir nervösa då.

  26. nooys avatar
    nooy 2017-02-27 18:19

    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...9c1a954216.jpg
    Förvaring du skulle ha planerat!