Svara Nytt ämne
  1. 2008-04-06 15:22
    Svara | #1

Reparera Alto 7650 Högtryckstvätt

Har en Alto Dynamic 7650 som jag lämnade in för reparation pga av att den läckte vatten och pumpen slog till/från hela tiden pga det. Fick ett förslag på reparation som skulle kosta 2300:-, med byte av slang och svirvel (vet ej vad det är).
    Tog hem pumpen och plockade ned den. Hela maskinen med pump fungerar utan problem, men den läcker vid slanginfästningen som är en ledad 90 graders mässingsvinkel. Både slanginfästning och mässingsvinkel är slitna och behöver bytas, det räcker inte med gummibussningen som sitter inuti mässingsvinkeln. Om det är 90 gradaren man kallade för svirvel och tillsammans med en ny slang som skulle kosta 2300:- inkl arbete så är det rena rånet. Plockade ned maskinen på 10 minuter.
    Vet ni om man kan beställa det på någon webbshop, jag hittar ingen trots sökande.
    Det sitter även en plastplugg på pumpen och i metallen bredvid står det olja (oil) men det verkar vara nästan tomt och innanför ser man fjädern som tillhör det automatiska till/från. Är det någon som vet om det ska vara olja där, typ av olja och mängd?

redigerat: oljahålet är in till pumpdelen och inte i frånslagsfunktionen.
    Senast redigerad av AndersS 2008-04-06 16:46
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-04-06 17:06
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: jan 2007
    71 inlägg
    Gillad 10 gånger
    Kolla med en hydraulfirma, traktorverkstad el. liknande som kan pressa hydraulslangar. De kan nog pressa på en ny koppling åt dig, kanske har nån form av svivel med. (Jag har alltid sett och hört det ordet utan "r"...)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-04-06 18:41
    Svara | #3

Forumgud Medlem: nov 2004
    Stockholm
    1 708 inlägg
    Gillad 20 gånger
    16 bilder
    Kontakta Hydroscand som säkert kan hjälpa dig, http://www.hydroscand.se De har kontor runt om i Sverige. De i Sollentuna, som jag har anlitat, är serviceminded och iofs inte så hyperbilliga, men 2300 spänn borde de kunna utmana!

4. 2008-04-22 13:13
    Svara | #4

Uppföljning på lösningen. Tvätten har en slangvinda och ca 10m slang som ansluter till en 90 graders svirvel som sedan har en 30cm slang till själva pumpen. Hittade en firma som klämmer hydraulslangar för industrin.
    Den korta slangen klipptes av på mitten och får då två slangstumpar med två friska kopplingar. Klippte bort den dåliga kopplingen från den långa slangen och satte dit en koppling som ansluts till en av de korta slangarna. Slangen ansluts nu till den svirvel som sitter direkt på pumphuset. Slangvindan försvann men den fungerade dåligt redan från början så jag är inte så ledsen av den orsaken och 90 graderssvirvel för anslutning mot slangvinda. Och så till det trevliga; klippning av slang pressning av kopplingar hamnade på 94 svenka kronor inkl. material, fantastiskt prisvärt om jag skulle gjort en totalrenovering på 2300:- (fick betala 134:- för felsökningen så det hela gick på 230:-)
    Killen på hydraulfirman var först tveksam då de flesta som kommer in med ett liknande behov har i regel tvättar som det tillhör dåliga slangar, som han uttryckte det "rena skitslangar", som fungerar dåligt att pressa om, men till denna Alton var det en riktig proffsslang enligt honom och inga problem. En bra slang ska inte kunna vikas med veckbildning om man tar i med normalkraft. Så visst kan det vara värt att inte köpa allt som "auktoriserade" serviceverkstäder säger.

Liknande ämnen

1. Alto 763-21 ED som spånsug?
    av andrho i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Varning för Alto-Nilfisk högtryckstvätt
    av byggartotte i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Högtryckstvätt Nilfisk-Alto snabbkoppling
    av jajnas i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Byta slang på en Alto högtryckstvätt?
    av rikard454 i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Min fina Alto högtryckstvätt startar inte!?
    av matknu i forum Verktyg, maskiner & fordon