Svara Nytt ämne
  1. 2007-10-26 00:28

Senior medlem Medlem: aug 2003
    1 068 inlägg
    Gillad 7 gånger
    3 bilder
    sandhall skrev Visa original
    Lite sur blev jag när jag märkte att det på just den modellen krävs en tillsats för att kunna polvända (på C200 och uppåt följer det med). Känns som en smålöjlig sak att spara in på. Har i nuläget inga planer på att använda flusstråd i.o.f.s. men ändå.
    Ska man alltså polvända för att svetsa med flussfylld tråd ?

........har heller inga planer på att svetsa med flussfylld tråd, är bara nyfiken

Förresten, vart är den ESAB:en tillverkad ?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-10-26 00:42

Brukar rekommenderas, ja. Går utan att polvända vad jag förstått men resultatet blir tydligen bättre om man gör det. Fråga mig inte varför.

Hittar faktiskt ingen "made in ..." någonstans.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2012-10-11 09:59

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2009
    Harju
    116 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Drar fram en gammal tråd ur mörkret och lite offtopic också men vi ser om det blir några svar. En sak som jag inte provat är hur det är att svetsa tunnplåt med en stor gammal MIG? Ser ganska ofta gamla proffsmigsvetsar till salu på blocket, ofta ESAB eller AGA på runt 300 ampere, som ser ut att vara ungefär 30 år gamla, byggda som pansarvagnar och pris ungefär som nya lågprissvetsar. Generellt sett brukar ju gamla proffsmaskiner vara bra köp men vad jag undrar är om dom funkar bra också för tunnplåt. 300 ampere är uppenbart mer än man behöver men är det i vägen?

4. 2012-10-11 11:15

Forumgud Medlem: aug 2007
    Västernorrland
    2 331 inlägg
    Gillad 459 gånger
    239 bilder
    Så länge du anpassar trådtjockleken (och givetvis strömstyrkan) så ska det inte vara några problem.

5. 2012-10-11 13:38

Forumgud Medlem: jan 2008
    Västra Götalands
    3 839 inlägg
    Gillad 584 gånger
    32 bilder
    magnusk750 skrev Visa original
    Drar fram en gammal tråd ur mörkret och lite offtopic också men vi ser om det blir några svar. En sak som jag inte provat är hur det är att svetsa tunnplåt med en stor gammal MIG? Ser ganska ofta gamla proffsmigsvetsar till salu på blocket, ofta ESAB eller AGA på runt 300 ampere, som ser ut att vara ungefär 30 år gamla, byggda som pansarvagnar och pris ungefär som nya lågprissvetsar. Generellt sett brukar ju gamla proffsmaskiner vara bra köp men vad jag undrar är om dom funkar bra också för tunnplåt. 300 ampere är uppenbart mer än man behöver men är det i vägen?
    Pytt! 300 sketna ampere?! De gamla ESAB A9 och A10 jag stog och byggde bilar med på numera avsomnade SAAB maxad ut på 500A.

Nej, det går som Gabbe1 säger alldeles utmärkt att svetsa tunnplåt med dessa. Såg t ex att det fanns en A9 i Falkenberg för knappt 9000:- Glöm inte bort den behöver separat tryckluft för trådmatningen i handtaget... Köper du en sådan så kan du alltså börja bygga bilar på ackord, du behöver inte begränsa dig till bara reparationer...

Liknande ämnen

1. Val av svets, TIG?
    av End i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Svets
    av Hink2 i forum Övrigt husrelaterat
  3. svets på netto? något att ha?
    av minsann i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Mig/Mag svets, vad ska man ha?
    av nattugglan11 i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. TIG-svets för bil mm...
    av snickarboden i forum Verktyg, maskiner & fordon