Svara Nytt ämne
  1. 2007-07-24 21:22
    Svara | #1
      
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Värmland
    145 inlägg
    Gillad 6 gånger
    10 bilder

    Död 8 HP Briggs Stratton

    Har en gräsklippare med en sådan motor på. Ingen gnista. Förmodar tändspolen. Kan man testa en sådan på nåt sätt för att se om den är felaktig ? Vad kan en ny spole gå lös på ?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  2. 2007-07-24 22:18
    Svara | #2
      
    Senior medlem Medlem: jul 2003
    995 inlägg
    Gillad 1 gånger
    37 bilder
    Kolla med Reservdelar för moped, skoter, gräsklippare, åkgräsklippare, motorsåg mm jag hittade inga priser nu, men dom verkar ha delar iallafall.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  3. 2007-07-25 00:33
    Svara | #3
      
    Forumgud Medlem: jul 2007
    Skåne
    3 116 inlägg
    Gillad 32 gånger
    69 bilder
    johanfa skrev Visa original
    Har en gräsklippare med en sådan motor på. Ingen gnista. Förmodar tändspolen. Kan man testa en sådan på nåt sätt för att se om den är felaktig ? Vad kan en ny spole gå lös på ?
    Det bra sättet är att sätta ett stroboskop runt sladden och se om det känner av gnistan. En billigare möjlighet när det är lite småmörkt är att skruva ur det gamla stiftet och hålla det mot godset medans du försöker starta, då ser du om det kommer en gnista. Min farfar tog loss stiftet och kavlade av gummiskyddshylsan, satte sedan tummen på kopparen och lillfingret på godset. Du lär känna om gnistan är som den skall.

    Räkna inte ut risken att det är smuts i förgasaren, varje gång tanken går tom ökar den risken.

    --- Mats ---
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  4. 2007-07-25 16:09
    Svara | #4
      
    Fullvärdig medlem Medlem: dec 2003
    265 inlägg
    Gillad 1 gånger
    5 bilder
    Mats Bengtsson skrev Visa original
    Det bra sättet är att sätta ett stroboskop runt sladden och se om det känner av gnistan. En billigare möjlighet när det är lite småmörkt är att skruva ur det gamla stiftet och hålla det mot godset medans du försöker starta, då ser du om det kommer en gnista. Min farfar tog loss stiftet och kavlade av gummiskyddshylsan, satte sedan tummen på kopparen och lillfingret på godset. Du lär känna om gnistan är som den skall.

    Räkna inte ut risken att det är smuts i förgasaren, varje gång tanken går tom ökar den risken.

    --- Mats ---
    Mats, läs frågan och prova igen ;-)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  5. 2007-07-25 16:31
    Svara | #5
      
    Forumgud Medlem: jul 2007
    Skåne
    3 116 inlägg
    Gillad 32 gånger
    69 bilder
    Mr_T skrev Visa original
    Mats, läs frågan och prova igen ;-)
    Sorry, där ser man vad sena kvällar kan göra med en.

    Det finns i princip tre fel som kan finnas på en tändspole: Avbrott respective kortslutning respektive spricka.

    Avbrott är det lättaste att kontrollera: En tändspole består av en massa koppartråd i en primär lindning. Det är bara längden på tråden och rullnngen som skiljer den mot en vanlig ledning. Så lättaste testet är att mäta resistansen mellan de två polerna. Den skall i princip vara noll. Är det inte det, då är felet funnet.

    Är det noll är det värre, då måste man veta vad spolen skall ha för värden och även mäta tändstiftsledningens uttag till jord. Till Briggs Stratton går det säkert at hitta de värden den bör ha.

    Beroende på hur spolen är kosntruerad kan det vara lite svårt att komma åt kontakterna, det viktiga är att det som redan är kopplat kopplas bort, annars bli mätningen inte meningsfull.

    --- Mats ---
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  6. 2007-07-25 16:33
    Svara | #6
      
    tompas11s avatar
    Senior medlem Medlem: apr 2007
    Västmanland
    659 inlägg
    Gillad 31 gånger
    33 bilder
    Du kan ju resistansmäta tändspolen med en multimeter. Visar den oändlig resistans så är det avbrott i spolen.
    Ojdå, Mats har ju redan svarat på frågan.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  7. 2007-07-25 16:53
    Svara | #7
      
    tompas11s avatar
    Senior medlem Medlem: apr 2007
    Västmanland
    659 inlägg
    Gillad 31 gånger
    33 bilder
    Tillägg: Resistansen i primärlindningen ska vara väldigt låg, mindre än 1 ohm. Resistansen i sekundärlindningen ska vara omkring 3k ohm. Ett värde som ligger betydligt lägre är tecken på kortslutna lindningsvarv.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  8. 2007-07-25 17:47
    Svara | #8
      
    Nykomling Medlem: feb 2007
    19 inlägg

    Inna du går för djupt i renoveringen så kolla om tändhatten verkligen sitter tajt runt stiftet dvs ringen nyper runt stiftet och att avståndet på emellan bygeln och elektroden på stiftet inte är större än max en tum nagels tjocklek.

    Dessa felen var det på en jag kollade över till en kompis.

    Men men, det kan vara mysket annat också. De brukar hålla i ur och skur.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  9. 2007-07-25 19:17
    Svara | #9
      
    vespamans avatar
    Senior medlem Inloggad Medlem: aug 2005
    Stockholm
    665 inlägg
    Gillad 54 gånger
    20 bilder
    Har man konstaterat att inte brytarspetsarna är helt förstörda, eller att kondingen inte har gett upp?

    Spolen brukar hålla betydligt längre än brytare o konding.

    Nu var det säkert snart 30 år sedan jag rev min första Briggs o Stratton, men _då_ var det enkelt att lossa o inspektera. Har säkert blivit svårare med dagens modeller iofs.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  10. 2007-07-25 22:16
      
    Fullvärdig medlem Medlem: aug 2006
    182 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    Det var länge sedan dessa hade brytare och kodding.
    Kolla att inte gasreglaget står på noll när du provar gnistan , detta dödar nämligen tändningen.
    Det är sällan dessa spolar går sönder det borde vara stiftet om gnistan saknas.
    Ibland kan gnista synas i fria luften men i skarpt läge så räcker det inte till.

    Köp nytt stift och kolla gasreglaget eller dödarkablen som går till reglaget , denna får inte ligga i jord.
    Peter

    Liggtimmer på 150 x 1,5kvm från 1890
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  11. 2007-07-25 22:28
      
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Värmland
    145 inlägg
    Gillad 6 gånger
    10 bilder
    Tack för alla svar. Jag får erkänna att jag inte riktigt vet hur jag ska mäta. Vi har två klackar (kärnan?) Som är vända mot rotorn. Vi har en grov kabel som går till tändstiftet. Sedan går även två små sladdar ut. Den ena går in under rotorn till en brytarspets och den andra går till godset. Hur ska jag mäta?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  12. 2007-07-26 00:35
      
    tompas11s avatar
    Senior medlem Medlem: apr 2007
    Västmanland
    659 inlägg
    Gillad 31 gånger
    33 bilder
    Mät mellan den grova kabeln (tändkabeln) och den tunnare kabeln som går till spetsarna.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  13. 2007-07-26 19:20
      
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Värmland
    145 inlägg
    Gillad 6 gånger
    10 bilder
    ja detta var ju lite lustigt .... mellan kabeln från brytarspetsen och den andra lilla som går till godset har jag ca 1,5 ohm ... däremot har inga av de små någon förbindelse med den stora enl mätinstrumentet.... dvs avbrott... hur är det lindat egentligen ?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  14. 2007-07-26 23:02
      
    Fullvärdig medlem Medlem: aug 2006
    182 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    Är den så gammal att det är brytare så är det där felet sitter
    Peter

    Liggtimmer på 150 x 1,5kvm från 1890
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  15. 2007-07-27 10:03
      
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Värmland
    145 inlägg
    Gillad 6 gånger
    10 bilder
    hm jasså ... vad är felet där då menar du ?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

Liknande ämnen

  1. Öppna Briggs&Stratton
    av Kurtivan i forum Teknik
  2. Gnistlös Briggs&Stratton
    av Powerponken i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Briggs & Stratton 11hp
    av daniel_borg i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Briggs & Stratton 8, 5 hk går ojämt
    av kungkalle i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Briggs & Stratton
    av Jeppson i forum Verktyg, maskiner & fordon