Svara Nytt ämne
  1. 2007-05-29 22:11
    Svara | #1

gadebergs avatar
    Forumgud Medlem: jan 2006
    Jönköping
    1 976 inlägg
    Gillad 17 gånger
    11 bilder

Sänksåg?

Många som var sugna på Festool gruppköpet verkade vara sugna på sänksåg.

Vad är det för sorts maskin? Typ av cirkelsåg?

2. 2007-05-29 22:23
    Svara | #2

Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: sep 2005
    Skåne
    4 920 inlägg
    Gillad 212 gånger
    156 bilder
    gadeberg skrev Visa original
    Många som var sugna på Festool gruppköpet verkade vara sugna på sänksåg.

Vad är det för sorts maskin? Typ av cirkelsåg?
    Det stämmer, det är en typ av cirkelsåg, fast istället för en sk pendelhuv, som automatiskt skjuts tillbaka och blottar klingar när du för fram sågen mot regeln eller vad du nu ska såga, så för du ner klingar uppifrån och ner, om du släpper handtaget åker klingar upp, och du får en plan bottenplatta. Här finns mer info:

Festool Sverige - elverktyg, tryckluftsverktyg och tillbehör för högsta anspråk

//daniel

3. 2007-05-30 21:25
    Svara | #3

Illunions avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    209 inlägg

2 bilder
    Här finns lite förklarande filmklipp:
    Festool - Faster

4. 2007-05-30 22:55
    Svara | #4

gadebergs avatar
    Forumgud Medlem: jan 2006
    Jönköping
    1 976 inlägg
    Gillad 17 gånger
    11 bilder
    Finns det något annat märke som gör nåt liknande.

Nu förstår jag absolut varför alla vill ha en sänksåg ifrån Festool..
    Är just detta en specialite från Festool eller har dom mer grejjer med extra finesser?

5. 2007-05-30 23:23
    Svara | #5

Daniel_Ns avatar
    Skåne
    4 920 inlägg
    Gillad 212 gånger
    156 bilder
    gadeberg skrev Visa original
    Nu förstår jag absolut varför alla vill ha en sänksåg ifrån Festool..
    Är just detta en specialite från Festool eller har dom mer grejjer med extra finesser?
    Faktiskt massor. Enklaste är nog att du söker här på forumet...bland verktyg som jag tycker sticker ut som extra genomtänkta och välbyggda: sticksåg, sänksåg, skruvdragare med olika chuckar, transmissionsexcenter (rotex)+festools slippapper, skensystemet, systainrarna, basis+plus bordet, överhandsfräs, borr o bits

sen kan jag tänka mig att den stora hyveln med obegränsat falsdjup, cs 50/70, kapex, dammsugarna, kexmaskinen också är riktigt trevliga maskiner

Det finns egentligen bara 1 festool-köp som jag inte är så impad av, och det är en bitshållare med låsring för vanliga bits att sätta i centrotec-chucken, denna bitshållare var inget speciellt..vare sig bättre eller sämre än en bitshållare från något annat proffsmärke (dock dyrare än de flesta

nej finns faktiskt ett till kom jag på...ett "spån-sprut-skydd" i plast för sticksågen, var ivägen o mest störigt.

6. 2007-05-31 07:49
    Svara | #6

Daniel>Använde du det ihop med dammsugare? På min Bosch så är det "skyddet" oanvändbart utan den men ger nästan helt spånfri sågning ihop med dammsugare.

Alla>En stor fördel med Festo är deras systemtänkande, systainrar kanske inte låter så häftigt men skall man hasa med sig en massa verktyg så är det ett stort plus att kunna sätta ihop lådorna. En annan trevlig innovation är deras sladdsystem.

gadeberg>Festo's CS55 och CS75 är unika, liknande produkter finns men inte med de små extra fördelarna som är mer än bra. T ex att skärlinjen i 90 grader och vid tiltning överensstämmer.

/Kent

7. 2007-05-31 08:16
    Svara | #7

mattiasps avatar
    Gudfader Medlem: aug 2004
    45 år
    Västmanland
    4 330 inlägg
    Gillad 219 gånger
    170 bilder
    snickarboden skrev Visa original

gadeberg>Festo's CS55 och CS75 är unika, liknande produkter finns men inte med de små extra fördelarna som är mer än bra. T ex att skärlinjen i 90 grader och vid tiltning överensstämmer.

/Kent
    Faktum är att Makita har kommit med en TS55-kopia till makitapris. Väl värt att titta på. Dessutom finns Mafell, men priserna på Mafell är i samma härad som Festool. Dessutom är det dåligt med Mafellåterförsäljare i Sverige.

Jämför följande maskiner med skena, varvtalsreglering, utan systainer :

Makita SP6000X1 Tauchsäge

Festo TS 55 EBQ-FS Tauchsäge

Makitan har faktiskt lite bättre specifikationer än Festoolen
    Lite fel är också fel!

8. 2007-05-31 10:22
    Svara | #8

Daniel_Ns avatar
    Skåne
    4 920 inlägg
    Gillad 212 gånger
    156 bilder
    mattiasp skrev Visa original
    Faktum är att Makita har kommit med en TS55-kopia till makitapris. Väl värt att titta på. Dessutom finns Mafell, men priserna på Mafell är i samma härad som Festool. Dessutom är det dåligt med Mafellåterförsäljare i Sverige.

Jämför följande maskiner med skena, varvtalsreglering, utan systainer :

Makita SP6000X1 Tauchsäge

Festo TS 55 EBQ-FS Tauchsäge

Makitan har faktiskt lite bättre specifikationer än Festoolen
    Jag kan absolut tänka mig att makitan är bra. Min uppfattning är att makitas toppverktyg är i absolut världsklass, sen har de en hel del verktyg som inte riktigt är på samma nivå, men den allra största skillnaden mot festool i mina ögon är att makita totalt saknar system-tänkande.

Sticksågen passar inte på skenan, inte heller överhandsfräs. En sån detalj som att höjden på bordet på Kapex är exakt lika högt som en systainer storlek 1, så att du kan använda en sådan som materialstöd om du ställer allt på golvet eller på ett bord, det är en typsik festool-detalj, medan det känns extremt långt bort från Makitas filosofi.

En annan skillnad är att makitas tillbehörsprogramm är extremt fattigt i förhållande till festool. Men å andra sidan har makita en mycket större bredd med nästan alla typer av handelverktyg, medan festool är klart smalare.

//Daniel

9. 2007-05-31 11:31
    Svara | #9

mattiasps avatar
    45 år
    Västmanland
    4 330 inlägg
    Gillad 219 gånger
    170 bilder
    Jag är själv slav i Festoolträsket, så jag vet precis vad du pratar om. Däremot kan Makitan nog vara ett bra alternativ för de som bara skall ha en sänksåg. Troligen är den hållbar och håller precisionen, och har dessutom lite bättre specifikationer, som sagt.

Jag udrar om de har förbättrat det som är dåligt med TS55:an ? Det som inte är så bra på TS55:an är att djupskalan är graderad i sågdjup utan skena och att de klingor som passar till maskinen har olika bredd, vilket ger problem med gummiskenan.
    Lite fel är också fel!

10. 2007-05-31 11:44

Daniel_Ns avatar
    Skåne
    4 920 inlägg
    Gillad 212 gånger
    156 bilder
    mattiasp skrev Visa original
    Jag är själv slav i Festoolträsket, så jag vet precis vad du pratar om. Däremot kan Makitan nog vara ett bra alternativ för de som bara skall ha en sänksåg.

ja....det finns nog de som börjar med den tanken..ska bara ha en sänksåg....men det verkar vara få som stannar där....

Angående klingbredden så irriterar det mig rejält...spelar förmodligen i verkligheten väldigt liten roll då det rör sig om så väldigt lite, fast bara vetskapen irriterar. Har funderat på att med hjälp av någon form av lim shimsha de klingor som är för breda, men jag vet inte riktigt var jag kan få tag på så tunn plåt...Någon som har några ideer eller annan lösning?
    Kromo gillar detta.
    gillar

11. 2007-05-31 12:34

mattiasps avatar
    45 år
    Västmanland
    4 330 inlägg
    Gillad 219 gånger
    170 bilder
    Jag har shimsplåt i mässing på jobbet. Det har bara inte blivit av att göra nånting åt saken. Jag får ta lite mått när jag kommer hem.
    Lite fel är också fel!

12. 2007-05-31 21:08

Fredrik.engdahls avatar
    Senior medlem Medlem: feb 2007
    Skåne
    1 009 inlägg
    Gillad 85 gånger
    75 bilder
    tydligen så har det kommit en ny version av Ts55 i från festool

13. 2007-05-31 21:41

ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: nov 2005
    Ekerö, Stockholm
    2 842 inlägg
    Gillad 20 gånger
    124 bilder
    Fredrik.engdahl skrev Visa original
    tydligen så har det kommit en ny version av Ts55 i från festool
    Vart har du sett det? Info? Länk? Lämna oss inte hängandes här...

14. 2007-05-31 22:09

15. 2007-05-31 23:27

ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: nov 2005
    Ekerö, Stockholm
    2 842 inlägg
    Gillad 20 gånger
    124 bilder
    Ah! Missade den, men förstår inte vad som är uppgraderat?

Glidytanpå min såg som är tre år gammal fungerar hur fint som helst (Det är inte där motståndet sitter. Dammsugarslangen som hakar i styrskenan är väl det största motståndet, men det löser man med deras avvisare).
    Styrbackar med excenterinställning, fjädrande klyvkniv, FastFix och dubbla splitterskydd har jag också.

Säljpropaganda?

Liknande ämnen

1. Val av sänksåg?
    av norrbottenstorpet i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Aeg sänksåg
    av teed i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. sänksåg?
    av trojlee i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Sänksåg
    av hokanp i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Makita sänksåg/ Festool sänksåg.......
    av Jan-L i forum Verktyg, maskiner & fordon