Svara Nytt ämne
  1. 2007-02-25 18:40
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2006
    115 inlägg

Spånsug vs grovdammsugare

Vad är bäst på att ta om hand slipdamm mm? Grovdammsugare (som går igång automatiskt när man startar verktyg) vinner ju i mobiltet mot en spånsug.

Ska ha dem i huvudsak till en snickarverkstad med fräs, såg och slipmaskiner men funkar det lika bra med en grovdammsugare så är det ju bättre då den också kan användas när man bygger om i övriga huset.

Vad har ni? Hur funkar det? Några modeller man ska passa sig för?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-02-25 23:07
    Svara | #2

mattiaswahlbergs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    Västra Götaland
    204 inlägg

7 bilder
    Beror väl på vilken storlek det är på maskinerna. Grovis till överhandsfräs, sänk/cirkelsåg och excenterslip funkar strålande för mig. Till kap/gersågen fungerar det inte alls, eller i alla fall väldigt dåligt. Men min såg har inte värden bästa utsugsmöjligheter. Har sett bättre på andra märken.

Spånsugen kör jag till plan/rikthyvel och vertikalfräsen. Till sågen finns också en adapter men sågdamm flyger överallt ändå. Det är en Elektra-Beckum 260D maskin jag har.

Så mitt tips är, dammsugare för små maskiner som gör dig mobil. Du kan t.ex. såga eller slipa inne utan att behöva sanera efteråt. Och en rejäl spånsig med metallfläkthjul till större maskiner.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-02-25 23:11
    Svara | #3

Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: sep 2006
    Västra Götaland
    3 159 inlägg
    Gillad 21 gånger
    98 bilder
    Hm, en grovdammsugare har väl ungefär samma diameter på slangen som en vanlig dammsugare, medan en spånsug slang är ca en decimeter, så för slipdamm är nog en grovdammsugare lagom, men när jag kör rikt och plan så är det nog ingen ide med annat än en spånsug, det kan bli mycket kutterspån då... alltså säckvis

Har ingen grovdammsugare men när jag kör överhandsfräsen så kör jag med en sån där 'askhink' som man kopplar till en vanlig dammsugare, men den måste ha ett bra filter som tex denna Jula Postorder*Föravskiljare 18 liter
    Senast redigerad av Snailman 2007-02-25 23:15

4. 2007-02-25 23:53
    Svara | #4

Eld
    Senior medlem Medlem: mar 2003
    Stockholm
    1 460 inlägg
    Gillad 42 gånger
    18 bilder
    Kap/gersågar är hopplösa att suga spån och damm från. Jag har aldrig sett någon bra lösning. Med en stor spånsug (inte de minsta modellerna) och en rejäl tratt bakom sågen kan man nog samla in mycket men riktigt bra blir det inte. Mer om spånsugning: Bill's Cyclone Dust Collection Research - Home Page
    och: http://dgroups.woodmagazine.com/n/pf...ion&redirCnt=1

5. 2007-02-26 07:30
    Svara | #5

Jag använder som tidigare skrivare en spånsug för bl.a. riktplanhyvel, fräs och klyvsågen. Sedan har jag en gammal grovsugare med 60mm anslutning och slang, där jag skaffat en förminskning så att jag även kan byta till 32mm slang för att ansluta till maskiner. Om du får stora mängder spån som från hyvlar är inte en grovsugare ett alternativ. Så kan du få tag på en grovsugare med 60mm anslutning så kan det vara ett bra första lösning. Och för vanlig spånsugning kör du utan påse och vid slipning med påse för bästa effekt. En grovsugare har ganska lätt att få stopp i slangen om du damsugar golvet där det kan finnas trästickor, mm, så där gäller sopning med en bra kvast först.

6. 2014-06-08 19:10
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: sep 2010
    Västra Götaland
    582 inlägg
    Gillad 49 gånger
    31 bilder
    Jag bumpar och hijackar tråden lite.

Till cirkelsågar osv så känns det som om grovisen är naturlig, men hur sjutton ska jag få till en bra lösning för kap- och gersågen? Har en bosch pcm8 som används flitigt och planerar att bygga en mer snickarbänk åt den i höst, men ska jag försöka mig på en spånsug istället för en grovis åt den? Är det något åt det som AndersS skriver eller finns det andra alternativ?
    Glada Snickaren totalrenoverar ett hus och fightas med mögel, dålig lukt, kreosot och andra goa överraskningar:
    http://gladasnickaren.wordpress.com/

Liknande ämnen

1. Köp av grovdammsugare
    av pezlin i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. grovdammsugare
    av Freddy-79 i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Grovdammsugare
    av rudivoller i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Grovdammsugare
    av jocke4u i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Grovdammsugare?
    av topmount i forum Verktyg, maskiner & fordon