3 576 läst · 29 svar
4k läst
29 svar
Excenterslip ETS CE 150
Sida 1 av 2
Hej,
jag fick lite goda råd här tidigare angående skruvdragare. Nu är det dags att uppdatera min co-tech excenterslip. Jag söker en slip som skall användas för hobbysnickeri, enklare möbler, leksaker mm, beroende på vad tid och förmåga tillåter. Jag har som ambition att köpa en gång när det gäller bra maskiner. (Att komplettera är inte detsamma som byta.)
Det som jag tycker är viktigt är dammuppsamling, lättanvänd och bra men inte nödvändigtvis jättebra prestanda. (Första jobbet är att slipa och olja redan monterade fönsterbänkar i sovrum, fabriksoljad ekbänkskiva från IKEA.)
Jag är tyvärr frestad av ETS CE 150, det skulle isåfall vara första kontakten med det träsket. Jag har förstått att ETS är väldigt uppskattad. Jag kan tycka att det kan vara ide med CE modellen sett till främst hanterbarhet, verkar otroligt smidig. Det jag skulle vilja få hjälp med är om någon har erfarenhet av ETS CE. Jag tycker spontant att den vanliga ETS:en inte är så unik jämfört med andra märken men har inte hittat någon motsvarighet till ETS CE. Sedan undrar jag om dammupptagningen har stora skillnader mellan märkena för olika excenterslipar. Jag kommer att köra med en Fein-dammsugare. (Jag hoppas att det inte upprör någon
)
Jag räknar med att köra nästan uteslutande nytt trä och lutar åt 150/3.
Alla kommentarer mottages tacksamt. Jag har försökt att ge lite bakgrund också, det kan kanske väcka någon tanke om något som jag missat.
/Sven
jag fick lite goda råd här tidigare angående skruvdragare. Nu är det dags att uppdatera min co-tech excenterslip. Jag söker en slip som skall användas för hobbysnickeri, enklare möbler, leksaker mm, beroende på vad tid och förmåga tillåter. Jag har som ambition att köpa en gång när det gäller bra maskiner. (Att komplettera är inte detsamma som byta.)
Det som jag tycker är viktigt är dammuppsamling, lättanvänd och bra men inte nödvändigtvis jättebra prestanda. (Första jobbet är att slipa och olja redan monterade fönsterbänkar i sovrum, fabriksoljad ekbänkskiva från IKEA.)
Jag är tyvärr frestad av ETS CE 150, det skulle isåfall vara första kontakten med det träsket. Jag har förstått att ETS är väldigt uppskattad. Jag kan tycka att det kan vara ide med CE modellen sett till främst hanterbarhet, verkar otroligt smidig. Det jag skulle vilja få hjälp med är om någon har erfarenhet av ETS CE. Jag tycker spontant att den vanliga ETS:en inte är så unik jämfört med andra märken men har inte hittat någon motsvarighet till ETS CE. Sedan undrar jag om dammupptagningen har stora skillnader mellan märkena för olika excenterslipar. Jag kommer att köra med en Fein-dammsugare. (Jag hoppas att det inte upprör någon
Jag räknar med att köra nästan uteslutande nytt trä och lutar åt 150/3.
Alla kommentarer mottages tacksamt. Jag har försökt att ge lite bakgrund också, det kan kanske väcka någon tanke om något som jag missat.
/Sven
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Jag rekomenderar rotexen den är mer mångsidig med sitt grovslipläge överlägset om man vill ha lite mer avverkning. Den andra klassar jag nästan helt som en maskin man mellanslipar med vid lackering.
snickarfrasse, tack för svaret. Jag sorterade bort rotexen ganska tidigt. Skälen till bortsorteringen var till stor del att den beskivs som mindre lättkörd, pris (fast med ets ec blir det väl ingen skillnad), samt att jag inte förutser särkilt mycket körning med stor avverkning, speciellt inte på målade ytor. Om det skulle bli något större projekt så är jag isåfall villig att hyra något lämpligt. Däremot så får du mig att fundera en gång till på 150/5 istället för 150/3. Dem har kanske större skillnad i avverkning än i slutresultat.
/Sven
/Sven
Jag har den lilla Rotexen, och jag tycker att den är bara svårkörd om man kör med excenterläget. Därför använder jag i stort sett bara Rotexläget hela vägen till finslipning. Jag kan faktiskt inte se att det är ett problem. Eftersom slipning är ett tråkigt arbete tycker jag att det skall gå så fort som möjligt. Jag har inte sett några slipningsrelaterade ytkvalitetsproblem som kan kopplas till att jag kör Rotex hela vägen in i kaklet, s.a.s. Finliret görs med en DTS 400, Mirka abranet och Mirka Abralon, korn 500. Abralonet bara för mellanslipning vid ytbehandling. Mycket trevlig produkt för övrigt.
Det har skrivits endel på forumet om ETS 150, jag ställde själv frågan om ETS 150/3 v.s. ETS 150/5 för ett par år sedan vilket resulterade i en tråd med långa inlägg samt att jag slutligen köpte en ETS 150/3:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...-ets-150-3-eller-ets-150-5-en-diskussion.html
Fortfarande, efter drygt 4 år, så är jag helnöjd vare gång jag tar fram maskinen så jag kan bara rekommendera den starkt. Fortfarande imponeras jag av hur pass dammfritt det faktiskt blir när jag slipar.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...-ets-150-3-eller-ets-150-5-en-diskussion.html
Fortfarande, efter drygt 4 år, så är jag helnöjd vare gång jag tar fram maskinen så jag kan bara rekommendera den starkt. Fortfarande imponeras jag av hur pass dammfritt det faktiskt blir när jag slipar.
Tack för alla svar, det verkar som att de flesta är nöjda med de maskiner de valt. Jag väljer att tolka det som att det är flera bra alternativ att välja mellan. Är det någon som har erfarenhet av nya ets ec?
/Sven
/Sven
Jag tycker att du skjuter över målet om du köper ETS 150 för hobbybruk.
Denna kommer funka jättebra för dig och du får den för halva priset jämfört med ETSen:
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=1032
Dessutom kostar slippapper till en 125mm slip avsevärt mycket mindre än till en 150mm slip. I det långa loppet kommer antagligen du lägga mer pengar på slippapper än på maskinen... och gör du inte det så är det ännu större anledning att köpa en billigare maskin.
Denna kommer funka jättebra för dig och du får den för halva priset jämfört med ETSen:
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=1032
Dessutom kostar slippapper till en 125mm slip avsevärt mycket mindre än till en 150mm slip. I det långa loppet kommer antagligen du lägga mer pengar på slippapper än på maskinen... och gör du inte det så är det ännu större anledning att köpa en billigare maskin.
Om TS är mottaglig för andra tips än Festool kan man också tänka sig Bosch GEX 125-150 AVE som jag tror många här på forumet är väldigt nöjda med, så även jag. Som namnet antyder klar den både 125mm och 150mm slippapper och dammhanteringen tycker jag är utmärkt med dammsugare tillkopplat.
Jag har testat ETS EC 150/5 och var grymt imponerad av det. Vi testade den samtidigt med en Mirca. Mircan är lite smidigare men jag stör mig lite på den stora "knappen" som man måste hålla ner hela tiden. Jämför man med en Rotex så tycker jag att RO 150 är för kraftig vid vissa arbeten, 125'an är mer mångsidig tycker jag.
Smidig detalj att man kan ha autoavkänning på utsuget så t ex om sugslangen inte sitter fast/lossnar så stannar slipen.
Själv så använder jag 125'an mer och känner inte direkt behovet av ETS då rotex är mer allsidig för mina projekt.
Smidig detalj att man kan ha autoavkänning på utsuget så t ex om sugslangen inte sitter fast/lossnar så stannar slipen.
Själv så använder jag 125'an mer och känner inte direkt behovet av ETS då rotex är mer allsidig för mina projekt.
Buuzzz, roligt att höra från dig som har prövat den. Googlade Mirca efter att ha läst din post, ser snarlik ut till etc ec i utformning. Jag gillade höjden när jag kände på den hos småmaskinservice. (Dom rekommenderade den väl egenligen inte, tyckte kanske helt korrekt att den var overkill.)
Jag tittade på detta, jag skulle verkligen ha velat ha lite av mirkas produkter när jag slipade spackel för hand i källartaket. Förstår jag dig rätt om du kör Abranet på DTS eller är det för handslipning?mattiasp skrev:
Badtastex och Eld, tack för era synpunkter. Det är ungefär vad jag säget till mig själv, men:
1) Jag vill som sagt köpe en slip för livstidsanvändning, handlar om kanske 100 kr/år.
2) När jag tittade på ets var jag inte så imponerad, men etc ce med sin lägre höjd och form verkar som att den kan vara lite mer unik vilket gör att detta kaa vara en lämplig maskin att köpa för att 3) testa fetsool som man ju inte kan låta bli att vara nyfiken på pga de mestadels lysande omdömen det får.
4) För mina första planerade jobb är dammfrågan väldigt viktig, om festool verkligne är så överlägsna där som det sägs så är det värt en del. Sedan är ju trädamm inte helt nyttigt så även i ett längre perspektiv så är det ju en klar fördel om det tas om hand effektivt.
Slutligen så inser jag ju att jag säkert kan klara mig med en enklare slip men mitt intryck efter att ha läst ganska flitigt i några år att det kanske inte alltid är det som styr alla här i verktygsforumet. (jag återkomemr när jag får tid och plats för en liten justersåg, suktar efter hammer B3)
1) Jag vill som sagt köpe en slip för livstidsanvändning, handlar om kanske 100 kr/år.
2) När jag tittade på ets var jag inte så imponerad, men etc ce med sin lägre höjd och form verkar som att den kan vara lite mer unik vilket gör att detta kaa vara en lämplig maskin att köpa för att 3) testa fetsool som man ju inte kan låta bli att vara nyfiken på pga de mestadels lysande omdömen det får.
4) För mina första planerade jobb är dammfrågan väldigt viktig, om festool verkligne är så överlägsna där som det sägs så är det värt en del. Sedan är ju trädamm inte helt nyttigt så även i ett längre perspektiv så är det ju en klar fördel om det tas om hand effektivt.
Slutligen så inser jag ju att jag säkert kan klara mig med en enklare slip men mitt intryck efter att ha läst ganska flitigt i några år att det kanske inte alltid är det som styr alla här i verktygsforumet. (jag återkomemr när jag får tid och plats för en liten justersåg, suktar efter hammer B3)
True dat, guilty as charged.sven_n skrev: