Byggahus.se
Förutom hyvel skall jag även skaffa en sinksåg och är inte alls säker på vad man skall köpa.
Som med hyvel så lägger jag gärna mer om det blir en bättre såg.
Så är Veritas Standard Dovetail Saw en bra början eller bör man köpa en Lie-Nielsen såg eller något annat?

Om du har möjlighet att åka förbi hyvlar.se så gör det o prova hur de ligger i handen på dig.
Jag har en veritas och en LN, båda sågar hur bra som helst, mer en fråga om känsla, och kanske ekonomi, har för mig att veritas är lite billigare..

Tyvärr så är det inte så ofta jag är i Stockholm, då jag bor i Göteborg.

Har en veritas som jag tyvärr aldrig kommit överrens med trots att jag försökt träna seriöst med den. Tycker jag sågar betydligt bättre och exaktare sinkningar med en dragsåg, "japansåg", ryggförstärkt. Det är för- och nackdelar med båda typer av såg. Dragsåg är lättare att få starten bra, men kan åla sig lite i snittet eftersom bladet är vekare. Vanlig såg är mer svårstartad men sågar sen rakare. Har du provat en dragsåg?

Jepp har en dragsåg och den funkar fint förutom att jag har svårt att komma 100% överens med den, drar alltid lite.
Sedan börjar bladet vara dax att byta då jag haft den i många år och då tänkte jag att man skulle testa något annat

Jag är nöjd med mina Veritas "carcass" sågar som jag köpte efter lite diskussion i denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/mobels...nar-i-allmanhet-2.html?perpage=15#post1622675

Carcass sågen är lite större än Dovetail sågen och är nog ett intressant alternativ om man även vill kunna såga tappar etc. som ofta kräver lite större sågdjup än sinkor. För min del så tycker jag Veritas sågarna passar näst intill perfekt i handen.

Om man köper en premium såg så spelar det inte så stor roll. Dom presterar alla väldigt bra. Det enda kan vara hur den sitter i handen och hur du tycker balansen i sågen är som är skillnaden. Men oftast så är det inte så lät i detta land om man nu inte bor i sthlm att klämma på lite bra sågar. Så köp den som du tror passar dig.

Blir nog en veritas men skall se om jag inte kan komma iväg till sth snart och klämma o känna

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.