Lite aningen dyster dag i mitt snickeri, en halvmeter högt stående avloppsvatten gör ingen glad. Byggt ganska många arbetsstationer (fräsbord, monteringsbord och annat) baserade på ikeas köksstommar och allt detta är helt genomruttet.
I alla fall, har ett par maskiner som stått under vatten ett par timmar idag. Kap o gersåg, cirkelsåg, borrmaskin, sticksåg, dremel, vinkelslip, slipmaskiner + lite annat. Alla maskiner verkar starta men dom borde ju ha tagit en del stryk, kan inte tänka mig att lager o annat mår bra av att dränkas i vatten.
Hur funkar sånt här med försäkringar? Kan man få ut försäkringsersättning om maskinen "fungerar"? ....Hur länge den nu gör det innat nåt lager skär eller nåt annat skit hånder....
Gör ingenting ring försäkringsbolaget låt dom svara på dina frågor. Ersättning för dina maskiner om det blir någon så är det med åldersavdrag och självrisk troligtvis, så ring och hör.
Lider med dig, inte särskilt lätt att få ut egentligt värde från försäkringsbolaget eftersom jag antar att det handlar om ganska många timmars egentid/klurande - svårt att värdesätta. Förhoppningsvis har du möjlighet att plocka fram kvitton och bilder på maskiner och ange att de är vattenskadade.
Såg nyheterna nu precis och började själv fundera på hur vår källare skulle reagera på 80-100 mm regn på två timmar.
Ja det kändes lite motigt att se 100tals timmars jobb bokstavligen flyta omkring i svart illaluktande vatten Som du säger badtastex, mycket specialanpassat, inte dyrt i inköp men tagit mycket tid i anspråk att få det som man vill.
Ska såklart ringa försäkringsbolaget imorron och har tagit bilder på förödelsen, var mest nyfiken på frågan "vattenskadad men fungerande".
Beror detta på regn? I så fall kan det väl vara svårt att få ut några pengar över huvud taget? Så vitt jag vet finns det väl ingen försäkring som täcker utifrån kommande vatten?
Vill lägga till att jag lider med dig. Riktigt trist situation. Hoppas att du i återuppbyggnaden kan använda dig av erfarenheten av att ha gjort det tidigare, och få det bättre än tidigare, på kortare tid.
Jag har svårt att tänka mig att försäkringsbolaget misstror dig om du säger att maskinerna är skadade, om prylar som skall hållas borta från vatten har badat så tycker jag personligen att det spelar mindre roll om det faktiskt fungerar eller ej efter en sådan här händelse - de bör ersättas. Tyvärr är väl avräkningen på sådana här grejer ganska stor så ersättningen blir kanske inte så stor som man hade velat.
Fruktansvärt tråkig situation du hamnat i. Jag hoppas att du får tag på rätt person på fb som inser att det ligger massor av jobb bakom och har förmågan att värdera detta på ett rimligt sätt. Försöka att få hem en skadereglerare så man kan visa förödelsen och förklara värdet på grejerna är nog en bra början.
Jag kan inte speciellt mycket om försäkringsfrågor, vill mest uttrycka mina sympatier och beklaga det som inträffat.
Men om jag förstått saken rätt från andra trådar som handlar om försäkringar så är det väl inte materialkostnaden som är det viktiga. Ersättningen skall väl baseras på kostnaden för att återställa till samma skick som innan skadan. Jag har uppfattat det som att det inte skall spela någon roll om du gjort jobbet själv eller har anlitat någon för att bygga inredningen. Under förutsättning att det alls är ersättningsbart så bör ersättningen baseras på kostnaden för att ta in en snickare för att återställa det hela. Vill du utföra jobbet själv så blir det väl en förhandlingsfråga om hur många timmar det skall ta och vilken ersättning de betalar per arbetstimme.
Pratade med försäkringsbolaget i morse. Maskiner som startar anses fungerande och man får ingen ersättning, verkar iofs vettigt. Går dom sönder inom kort kan ärendet tas upp igen. Resten skulle jag skriva ner allt som är förstört, om jag får räkna in nån arbetstid för att återställa verkstaden vet jag inte, får nog ringa igen.
Har precis demolerat mitt mft/monteringsbord. Ganska enkelt att se var vattenlinjen gick....hade mitt pågående projekt ovanpå, en skänk jag byggt på ca 100 timmar. Monteringsbordet hade flutit iväg en bit men skänken hade som tur var hållt sig kvar på toppen.