Byggahus.se
gonk skrev:
Intressant att folk alltid jämför måttband mot tumstock när man för Talmetern på tal. Talmetern är inget måttband utan ett mätverktyg som är synnerligen sofistikerat. Har alltid minst en på mig.

...
Finns det fler funktioner på min TALmeter som jag inte kommit på? Det enda speciella är väl just den 10 centimeter långa flärpen - eller? Okej att man kan göra märken med piggen, men sen då? Pythagoras, omkrets vid diametermätning eller tvärtom...eller nåt annat kul kanske? Upplys mej, för jag har den endast att mäta sträckor.

Fasting65 skrev:
Upplys mej, för jag har den endast att mäta sträckor.
8) Du kan använda den för att göra cirklar. Placera en syl eller en tunn spik i hålet vid 10 centimetersmarkeringen. :D

coolt - ska prova imorrn när jag ska såga hål för ett 110-avloppsrör.

Fasting65 skrev:
coolt - ska prova imorrn när jag ska såga hål för ett 110-avloppsrör.
Lycka till! :D

Talmeter är outstanding. Har använt den sedan 20 år sedan då jag jobbade i en verkstad med en otroligt duktig verkstadsmekaniker som lärde mig hur man använder den på bästa sätt. Är nu inne på min femte 3 meters, skall nog skaffa mig en 6 meters. Precisionen med Talmeter är ca +/- 0,3 mm och precisionen med tumstock är ca +/- 1,5 mm.

Jag måste hålla med tidigare postare. Jag förstår inte hur man kan använda något så klumpigt som en tumstock eller vanligt måttband när Talmetern finns. Dom som inte testat har en ny värld att upptäcka.

Angående extra funktioner på Talmetern som ej nämnts tidigare:

* Det finns ett hål för rits/nubb vid 100 mm som kan användas då man vill slå upp en cirkel. Röda skalan gäller då förstås.

* Det finns en inbyggd vinkelhake. Det är en kant på plasthuset som är 90 grader mot ena kanten

"Measure twice, cut once..."

Går även att använda som (inte världens bästa) lod. Står nämnt i den gamla bruksanvisningen, tyvärr finns det inte finns med längre, men jag har faktiskt använt det några gånger vid mindre exakta arbeten som till exempel att hänga tavlor mitt under varandra.

Hmm.. jag måste nog investera i en 3m talmeter. Inledningsvis med motiveringen att den är en meter längre än mina gula stickor.....

Den största skillnaden mellan Talmetern och andra mätverktyg är att man kan överföra mått utan att egentligen behöva mäta dem. Om du tex ska såga till en regel som ska passa in i ett "mellanrum":
1 Ställ in Talmetern så den passar i mellanrummet.
2 Ta din inställda talmeter med dig till regeln du ska kapa. Du behöver INTE titta på måttet eller komma ihåg det.
3 Med Talmetern ritsar du där du ska såga.
Du får alltså det exakta måttet, men slipper att anteckna/memorera några siffror.

Okej, nu försökte jag göra cirklar med TALmetern. det funkade väl hyfsat. Precisionskraven var medelmåttiga så det kändes lite overkill. dessutom var det trångt och jag fick göra lite annorlunda...

Nåväl.

jag upptäckte en annan skala på plåtremsan.... PI och en glesare skala som är typ diameter/radie....

Förklara... Jag orkar inte undersöka nu, efter några centiliter rödtjut i kroppen...

///Semesterlådvinsalkoholisten.

Piskalan visar diametern när du mäter omkretsen.

Alltså: Snurra skalan runt en rund grej (ett varv) och läs av grejens diameter på skalan.

/Micke

Jag har oxå en Hultafors BT 5m som är kanonbra, men efter att jag läst denna tråden gick jag och letade (och hittade) en gammal talmeter i förrådsröran. Den var lite rostig och seg i mekanismen men verkade vara av bra kvalite, så jag tänkte:
- Jag drar ut mätremsan och oljar in den samt sprayar lite på mekaniken så kanske den funkar bra igen.

Tyvärr så kom jag bara så långt att jag nästan dragit ut hela 3m:s remsan när det sa "Sploink" följt av ett "rrrrr".

Remsan lossnade och det kom ut 2 små metallbleck, sen var det en fjäder som åstadkom "rrrr"-ljudet ... tror jag.

Så det blir inge test med talmetern... det där med Pi-skalan som lät så kul ... :(

phulden skrev:
Har blivit beroende av min TAL-meter. Är inne på min andra, nu en blå 3 meters, efter att ha trampat sönder min gröna 2-meters.

En väldigt noggrann snickare jag känner hade den och vad jag vet använder han den före tumstocken i 19 fall av 20.

Men se upp, man gör lätt felet med att förväxla den svarta och den röda skalan ett par gånger i början...
Hahaa, då är jag inte ensam om att misslyckas. Tyvärr händer det lite då & då att jag läser på fel skala >:( Har nog hänt att jag varit tvunget att köpa mer mtrl pga att jag läst på fel skala och kapat för kort >:( >:(

Det finns självklart även reservdelar till en riktig talmeter ;)
Måttband, fjäder och ritsnål är ju vanliga prylar som går sönder, men det är väl tveksamt om det bär sig att reparera ???

Kan bara hålla med om att talmetern är överlägsen tumstocken.

Nu har jag tok-använt talmetern de senaste dagarna. Jag har använt den som cirkelritare, måttband och gipsskiverispare. Det absolut bästa är hitills att rispa gipsskivorna. Man spar ju ett-två moment där!

När husbygget påbörjades så önskade jag mej en TAL-meter för att mäta innermått, men efter denna tråd har jag fattat grejen - det ÄR ju ett universalverktyg!

Största problemet är nu att jag lägger den i fel ficka helatiden. Tumstocken hade sin givna plats i byxorna. TALmetern ligger alltid i fel ficka.

Fasting65 skrev:
Tumstocken hade sin givna plats i byxorna. TALmetern ligger alltid i fel ficka.
Ok, för att hantera detta behövde man ha två tummisar - med talmetern måste man alltså ha FYRA, en till varje ficka?
8)

Talmetern är bäst! Den får alltid ligga i framfickan och andvänds flitigt. Drar man ut den en halvmeter blir den perfekt som pekpinne när man ska förklara för farsan vad man försökt att bygga. http://www.talmeter.nu/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.