Svara Nytt ämne
  1. 2006-02-03 22:32
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    195 inlägg
    Gillad 2 gånger
    11 bilder

Excenterslip?

Går i funderingar på att köpa en excenterslip.

Att användas till att slipa:
    * Skärbrädor
    * Matbordet i 10 cm solid furu
    * Slipa rent den jämrans pizzabagerirappningen i pizzabagerivalven (valven skall väck såfort det går, men till dess måste kladdfärgen som skall likna något slags rappning bort. Har kört med varmluftspistoeln, men det sista måste slipas...)
    * Allmänna andra slipjobb

Lovarna går runt två huvudspår; Bosch eller Makita. (Jag kittade ett paket från USA med skruvdragare och slagdragare (tack Geschwint för tips!), så en utökning av den turkosa vagnparken är ju inte fel rent estetiskt...)

* Bosch GEX125AC
    * Makita BO5021
    * Makita BO6030

Räcker dessa till jobbet?
    Är det motiverat med prisskillnaden mellan 5021 0ch 6030 - vad får man för pengarna?

Eller skall man satsa på Makita BO6040/Bosch GEX150Turbo?
    Eller DeWalt (D26410/DW443?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-02-03 22:45
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    Blekinge
    468 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder

Re: Excenterslip?

Bosch GEX125AC bör räcka mycket väl till det som du tänkt dig. Makita-maskinerna har jag personligen ingen erfarenhet av, men Boschen är mycket bra!

Ska jag nämna min favorit så blir det Festools Rotex 150, men den ligger dock i en något högre prisklass. Satsa på Boschen!

Ha också i åtanke att en dammsugare är mycket användbar vid slipning, Den håller pappret fräscht längre, samt ger dig en trevligare arbetsmiljö.

/AB
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-02-04 01:14
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: nov 2004
    48 år
    Stockholm
    1 291 inlägg
    Gillad 11 gånger
    38 bilder

Har 5021 och 6030. Favoriten är den större, 150mm, tystare, kraftigare och väldigt balanserade 6030. Med dammsugare blir den dammfri, har testat. Jag köpte 6030 från USA så jag kom undan billigt.

Jag har använt den för slutlig slipning/polering inför lackering av köksluckor. Den har använts för grundavverkning med korn 40. En excenter är väldigt flexibel, makita eller inte, den klarar det mesta bara det finns plats.

5021 fungerar till mindre arbeten även om jag alltid försöker använda 6030. 5021 är mycket lättare än 6030, känns så iallafall. Skiljer 1kg. 6030 är med sin vikt mer balanserad och vibrerar otroligt lite. Efter att ha lagt ner ca 1 timme per kökslucka med start på korn 40 och avslutat med 320 så har jag aldrig känt någon påverkan av eventuella vibrationer. 5021 är mer ettrig, fungerar utmärkt men 6030 vinner på balans, tyngd och låg vibration. Jag behöver inte pressa 6030, den slipar så bra utan min hjälp.

Jag tror både Boschen och Makitan gör jobbet bra. Jag skulle satsa på en större och tyngre då den gör jobbet, paradoxalt nog, lättare.
    Ibland är billigt bra, .... fast varför chansa ;)

4. 2006-02-04 08:34
    Svara | #4

Lägger till att ibland är en bandslip mer än guld värd, där är en helt annan avverkning än på en excenterslip och monterar man den upp och ner på sin arbetsbänk så är den mycket mycket användbar.

Har tyvärr inte använt så mycket excentrar utan kör själv med Servas sedan några år och den har hållt bra, trots att den legat i bil, ute mm och slitit som ett djur, enligt obekräftade uppgifter är det Boschteknik i den. Det jag inte gillar är den sanslösa förbrukningen av slippapper, pengar springer iväg där. Skaken är billigare i drift.

Som bandslip är Hitachis helt outstanding som handmaskin men i min verkstad ligger en gammal liten Skil som kompletterar stationära.

/Kent

5. 2006-02-04 10:16
    Svara | #5

Nykomling Medlem: okt 2005
    3 inlägg

Har själv en rotex 125 och den funkar riktigt bra. Jag gillar att den har två inställningar för fin och grovslipning. I grovslipningsläge kommer den ganska nära en bandslip.

Du blir säkert inte missnöjd med någon eftersom alla är kvalitetsmaskiner. Jag skulle nog satsa på bosch GEX 150 Turbo, just eftersom den precis som festool rotex har två inställningar. Boschen fick bra betyg i det här testet:

http://plansnow.com/reviewsander.html

Ridgid- slipen som fick "top value" är väl i princip samma maskin som Metabo SX E 450 Duo, finns för 1990 hos www.verktygsboden.se

bosch GEX 150 Turbo finns för 2745 hos www.drift-underhall.se/

6. 2006-02-04 11:00
    Svara | #6

48 år
    Stockholm
    1 291 inlägg
    Gillad 11 gånger
    38 bilder

Om maskinen är en första excenter så skulle jag inte köpa GEX150 Turbo utan GEX150AC, helt enkelt eftersom Turbon har motorn ut åt sidan vilket gör att användaren måste aktivt hålla maskinen i plant läge. Är man då inte rutinerad så kan det bli blandat resultat på plan yta.

Jag skulle satsa på AC'n om Bosch vore valet.

7. 2006-02-04 14:04
    Svara | #7

Nykomling Medlem: okt 2005
    3 inlägg

Jo, en slip med sidmonterad motor är nog lite svårare att hantera, i varje fall i grovslipningsläge, men jag skulle inte säga att det är speciellt svårt.

Annars tycker jag metabo SX E 450 Duo (eller dewalt D26410) verkar intressant, den är säkert inte lika effektiv som Bosch GEX 150 men den är ju billigare. Sen har den ju topmonterad motor om det är det man vill ha. Jag vet dock inte hur Metabos slipar står sig mot Boschs och Makitas. *

8. 2006-02-04 17:26
    Svara | #8

drx
    Senior medlem Medlem: maj 2005
    591 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Gillar personligen min Rotex 125:a och rekommenderar den varmt. Dyr, ja men den är värd varenda öre.

Kopplar man på dammsugaren så sparar man mycket papper med. Kör med Festopapper för längst hållbarhet.
    Smärta är bara en högre grad av njutning !

9. 2006-02-05 11:46
    Svara | #9

Nykomling Medlem: nov 2005
    26 inlägg

Geschwint, är din importerade Makita 240 v eller använder du omformare?

10. 2006-02-05 16:52

48 år
    Stockholm
    1 291 inlägg
    Gillad 11 gånger
    38 bilder

mercixus skrev
    Geschwint, är din importerade Makita 240 v eller använder du omformare?
    En äkta amerikanare är det... 115V (BO5021 är en svensk)

Jag har en 13A trafo bultad fast under arbetsbordet med uttag lite varstans samt en 10m USA skarvsladd. Eftersom jag använder dessa verktyg, nästan, undantagslöst i snickarverkstan så är 115V helt ok. Vissa kategorier av verktyg skulle jag aldrig köpa i USA som vinkelslip eller borrhammare. Dessa är till sin natur sådant som man använder nästan aldrig i snickar verkstan, då är en 17kg trafo lite knölig att släpa på.

Efter ett och ett halvt köp från USA så hade trafon betalt sig, resten blev ren vinst.

11. 2006-02-05 19:24

pernittas avatar
    Senior medlem Medlem: nov 2005
    846 inlägg
    Gillad 3 gånger
    32 bilder

Hej

Skärbrädor och bordsskivor .... bandslip med gradvis finare korn. Slipa inte tvärs fibrerna, möjligen inledningsvis.

Avsluta med någon form av skak eller för hand.

Strukturtapet ... Du kan kanske blöta upp den och fortsätta med en barkspade.

per

12. 2006-02-05 20:52

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2005
    107 inlägg

Jag har en Metabo SX E 425 XL 150mm funkar kalas till att slipa bord med, till och med så har jag slipat 25 kvadrat ekparkett med den. Funkar även att vaxa bilen med. Dammutsugningen funkar också perfekt.
    Men för att få riktigt fin yta på bordet så kan jag rekomendera Metabos Planslipmaskin Sr 356. Kan inte jämföras men nån billig planslip för 99:-. Som natt och dag.
    Slipade ett bord i björk med bara planslipen och det blev perfeckt trotts att det va några djupa jack.

Mvh Tobbe

13. 2006-02-05 23:10

195 inlägg
    Gillad 2 gånger
    11 bilder

pernitta skrev
    Hej

Strukturtapet ... Du kan kanske blöta upp den och fortsätta med en barkspade.

per
    Nej, det är någon slags kletfärg som ser ut som en våt fiberpäls - fast stenhård.

En miljard 2-7 mm utstickande oregelbundna taggar. Ungefär som en grovputsad fasad. Enda sättet är varmluftspistol och halvmask - det luktar onkel konkel.

Strukturtapeten har redan åkt ned med riv-och-slit, upplötning och spackelspade.

14. 2006-02-06 11:40

195 inlägg
    Gillad 2 gånger
    11 bilder

Kollade upp Beijers reakampanj idag.

Enligt schnubben jag snackade med hade de en B&D Excenter modell XT någonting. Enligt guben var det en gammal DeWalt? Någon som vet?

Liknande ämnen

1. Vilken excenterslip?
    av TryBran i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. excenterslip, inköp
    av magjo i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Excenterslip
    av lejdaren i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Köpa excenterslip
    av teed i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Excenterslip
    av KarlXII i forum Verktyg, maskiner & fordon