Svara Nytt ämne
  1. 2006-06-16 00:02
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    195 inlägg
    Gillad 2 gånger
    11 bilder

Smartbit?

Någon som vet om någon affär/firma saluför detta under till tillbehör?
    Läste om det i en blaska härförleden. Det är en kombination av borr och försänkare som försetts med ett djupstopp som inte lämnar märken efter sig - djupstoppet roterar inte med borren när det möter underlaget utan stannar.

Jag bygger altan och har prövat ett par olika alternativ till trallskruv utan att bli helt nöjd med resultatet av hur skruvskallen går ned i trallbrädan - det verkar alltid bli osnyggt fnas (har provat Gunnebo och Grabber TREX). Som det är nu får jag harva med försänkare (förborrar alla hål) och det vore ju smidigare att kunna göra båda momenten samtidigt.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-06-16 01:49
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2005
    39 år
    Skåne
    428 inlägg

Re: Smartbit?

Du måste väl kunna känna när skruven är i botten? om du inte känner det så ser du väl?
    Annars finns det ju inställningar på maskinen....
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-06-16 09:44
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: nov 2004
    48 år
    Stockholm
    1 291 inlägg
    Gillad 11 gånger
    38 bilder

Låter jobbigt att förborra/försänka till ett helt däck... Jag skruvade med vanlig batteridragare då det begav sig. Skulle jag göra det igen då blir det gipsdragaren som har skalle som inte roterar och skruven hamnar på rätt djup. Fnas eller inte beror lite på skruvskallen.

Tänk bara på att ett trädäck är ett levande golv, dvs det ligger inte still över året. Så du lär iallafall få skruvar som sticker upp eller sjunker ner.

Jag kommer inte ihåg vad systemet heter men är du petig med fnas så skall du skruva från undersidan. Kommer som sagt inte ihåg vad systemet heter men det görs reklam för det i de flesta villatidningar.
    Ibland är billigt bra, .... fast varför chansa ;)

4. 2006-06-16 11:06
    Svara | #4

195 inlägg
    Gillad 2 gånger
    11 bilder

sville skrev
    Du måste väl kunna känna när skruven är i botten? om du inte känner det så ser du väl?
    Annars finns det ju inställningar på maskinen....
    Visst, det vet jag mycket väl. Men nu gällde det att få snygga försänkningar...

5. 2006-06-16 11:17
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: jun 2003
    Västra Götaland
    856 inlägg
    Gillad 1 gånger
    7 bilder

6. 2006-06-16 11:24
    Svara | #6

Nykomling Medlem: nov 2003
    25 inlägg

Såg att vi hade missat några skruvar i vintras när vi byggde däck, köpte en ask Essve Cutters (http://katalog.toolstore.se/webspeed...;katsektnr=124 ) den fungerade kanon, snyggaste försäkningarna jag har sett hittills inget fnas, tyvärr hade vi inte den från början.. >

Och nej, jag jobbar inte på Essve

7. 2006-06-16 11:34
    Svara | #7

Nykomling Medlem: nov 2003
    25 inlägg

geschwint skrev
    ...

Jag kommer inte ihåg vad systemet heter men är du petig med fnas så skall du skruva från undersidan. Kommer som sagt inte ihåg vad systemet heter men det görs reklam för det i de flesta villatidningar.

Tror du tänker på Deckmaster från Grabber, var inne på det ett tag men det var ganska dyrt. Hade finanschefen : bara godkänt något hårdträ som ytskikt på däcket så hade jag nog fått igenom den också, vem vill ha fula hål i det dyra, fina, hårda, träet.

nu blev det tryckis och då kändes Deckmaster som lite overkill

8. 2006-06-16 19:50
    Svara | #8

195 inlägg
    Gillad 2 gånger
    11 bilder

geschwint skrev
    Låter jobbigt att förborra/försänka till ett helt däck... Jag skruvade med vanlig batteridragare då det begav sig. Skulle jag göra det igen då blir det gipsdragaren som har skalle som inte roterar och skruven hamnar på rätt djup. Fnas eller inte beror lite på skruvskallen.

Tänk bara på att ett trädäck är ett levande golv, dvs det ligger inte still över året. Så du lär iallafall få skruvar som sticker upp eller sjunker ner.

Visst är det ett merjobb att förborra och försänka, men dels vill jag inte riskera sprickor vid skruvarna, dels har jag ännu inte sett någon trallskruv som går ner i träet på ett snyggt sätt (har provat ytterligare ett par varianter). Det blir alltid fnas, stickor och sprickor som man får slipa bort.
    Om du, eller någon annan vet ågon skruv som ger resultat jämförbart med att använda försänkare så är jag synnerligen nyfiken.
    När vi nu valt ett lite dyrare alternativ av trallbrädor så vill jag liksom ha lite kvalitet på monteringen också - annars hade jag lika gärna kunnat köra med tryckt.

Och ja, jag är medveten om att jag kommer att få efterdra skruvar som kryper iom att träet arbetar.

Systemet för montering underifrån heter deckmaster och kostar som trallvirket per kvadratmeter - känns lite överdrivet.

9. 2006-06-16 19:51
    Svara | #9

195 inlägg
    Gillad 2 gånger
    11 bilder

Styx skrev
    Japp, men jag vill med djupstopp så jag slipper passa vid försänkningen. Smartbit ser i princip ut som dessa, fast med en krage utanpå.

10. 2006-06-16 21:20

Senior medlem Medlem: nov 2004
    48 år
    Stockholm
    1 291 inlägg
    Gillad 11 gånger
    38 bilder

Om du har tagit ett dyrt trä som trall så ser jag bara två alternativ:

Deckmaster då du nu kostat på virket och vill ha kvalitet på monteringen
    eller
    försänka manuellt och hålla koll på det.

Mig veterligen finns det ingen försänkare med borr inkluderad som har ett stopp som *inte* roterar typ gipsdragare.
    Ibland är billigt bra, .... fast varför chansa ;)

11. 2006-06-17 10:51

Hmm, ta en träbit som är kanske 300 mm lång 50 mm bred och med en tjocklek så att borret når ner till korrekt djup när chucken når träbiten. Borra ett hål i den så att borret får plats. Hålet slits men du kan hålla i träbiten så att den inte roterar och det bör du göra, det är inget kul att ha en lång pinne roterande *ler* Har du tur kan du limma en bricka med rätt håldimension som möter chuckbackarna.
    Ett litet kullager istället för bricka är en annan möjlighet.

Finns andra lösningar med där man gör distanser av t ex nylon men det är lite trixigt att borra i centrum om man inte har en svarv.

/Kent

12. 2006-06-19 09:18

195 inlägg
    Gillad 2 gånger
    11 bilder

Deckmaster känns omotiverat dyrt. Jag är nöjd med skruvade brädor, det är bara det att jag tycker skruvarna går ner fult i brädan - iaf de jag har sett och provat. Man få slipa bort allt fnas och stickor för att det skall kännas säkert för en barnfot att gå på.

Jag har börjat köra med förborrning och försänkning i separata steg, och skillnaden är påtaglig. MEN, det vore smäckt att kunna göra detta i ett moment.

Det finns en pryl som heter SmartBit som jag såg i en blaska härförleden. Finns i USA och tydligen på väg till Sverige, men jag har inte lyckats hitta den (än). Den har en "krage" med som stannar mot underlaget och inte roterar med borret/försänkaren, vilket gör att den inte skall lämna märken efter sig (i alla fall enligt reklamen).

Snickarbodens idé förstår jag inte riktigt - hur djupt jag borrar spelar ju ingen kvitta, det är ju själva försänkningen som jag vill ha lagom för att passa skruvskallen.