Skriv svar Nytt ämne
  1. 2012-04-02 08:44
    Svara | #1

jackts avatar
    Senior medlem Inloggad Medlem: maj 2007
    42 år
    Östra Sörmland och Stockholm
    814 inlägg
    Gillad 59 gånger
    417 bilder

Vilka gerings- /parallelanslag passar min såg

Köpt en beg kapsåg, EMCO MK81 och det saknades ett geringsanslag.

Rännan (t-track) har måtten 15mm bred vid toppen och 9mm djup, se även bilden nedan, försökte hitta något på nätet, men allt verkar vara den amerikanska standarden (eller så är det det man hittar). Är det någon som vet någon nät-butik som säljer olika versioner? Vad är egentligen "standard" idag? Finns det någon standard?

Gäller även parallelanslaget, (den andra bilden, där är det själva hållaren som hänger utanför bordet som är avbildat), där har jag ett så det är inte lika viktigt, och det tror jag man kan bygga vidare på då det har massa spår å sånt..
    t-track.jpg (90 visningar)  

Parallelanslag.jpg (80 visningar)  

2. 2012-04-03 12:59
    Svara | #2

Bulldogs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Stockholm
    224 inlägg
    Gillad 7 gånger
    28 bilder

3. 2012-04-03 13:19
    Svara | #3

jackts avatar
    42 år
    814 inlägg
    Gillad 59 gånger
    417 bilder
    Inte vad jag förstår, den går mellan 18.8mm - 19.4mm.. Det verkar vara en amerikanska (nya?) standarden..

Får väl göra spåret 19mm så man kan använda de nya sakerna..

4. 2012-04-04 09:52
    Svara | #4

Bulldogs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Stockholm
    224 inlägg
    Gillad 7 gånger
    28 bilder
    Såg det nu...

Googlar man på miter gauge och 5/8" så listas flera forumfrågor från andra i din situation..inga svar dock. En väg kanske är att köpa en reservdel till en modern såg med kanal i den dimensionen.

lycka till
    T

5. 2012-05-03 18:24
    Svara | #5

jackts avatar
    42 år
    814 inlägg
    Gillad 59 gånger
    417 bilder
    Ville bara säga att jag fick tag på en originaldel. Det visade sig att Emco fortfarande har ett företag i Österrike som tillhandahåller reservdelar till deras maskiner (upp mot 20-25 år gamla). Det tycker jag kändes riktigt trevligt..

6. 2012-05-04 23:59
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: jul 2006
    599 inlägg
    Gillad 9 gånger
    39 bilder
    Kanske billigare och säkrare att bygga en egen sågsläde (eller vad det nu heter på svenska) till sågen?

http://www.youtube.com/watch?v=6R6rrYm3NTc

:-)

7. 2012-05-05 08:38
    Svara | #7

jackts avatar
    42 år
    814 inlägg
    Gillad 59 gånger
    417 bilder
    Problemet är att det bara finns ett "spår" i europeiska sågar. (Antar att det är så). Och då får man ingen bra släde. Europeiska sågar har istället släden hängande på utsidan. Och det fanns en sådan till min såg oxå så jag köpte den med..

(länk från nätet.)

8. 2012-09-02 08:23
    Svara | #8

Nykomling Medlem: sep 2012
    Stockhollm
    3 inlägg

1 bilder
    Hur kom du i kontakt med Emco?
    Vad fick du betala för geringsanslaget respektive släden, frakt etc?
    Är du nöjd med tillbehören?

Stort tack

9. 2012-09-02 12:52
    Svara | #9

jackts avatar
    42 år
    814 inlägg
    Gillad 59 gånger
    417 bilder
    Hej

Satt och sökte efter något som kunde påminna om en del av Emco-koncernen som fortfarande fanns och som hade med träbearbetning (de gör idag bara metallsvarvar om jag har förstått allt rätt). Hittade http://www.emco.or.at och efter ha översatt den sidan så förstod jag att man kanske kunde beställa saker från dem. Från den sidan kommer man vidare till http://www.emcoshop.at och där kunde man hitta lite småsaker att beställa, tex remmar, hyvelstål osv. Samt att man hittar de gamla manualerna till alla maskiner (dock på tyska) och där finns även reservdelslistor med bilder på alla saker.
    Chansade och skickade iväg ett mail till dem och frågade om det möjligen fanns kvar vissa reservdelar. Och fick svar någon dag senare att det visst fanns att beställa..

Så jag kollade igenom vad jag skulle vilja ha, skrev ner de artikelnr och skickade till dem för att få ett pris och de hade i stort allt som jag hade skrivit ner. Fick ett pris med frakt, lämnade mitt kortnr och typ två veckor senare dök allt upp på posten..

Geringsanslaget kostade €23.74 sedan fick jag 20% rabatt (eller om de drog bort den österrikiska momsen) så det priset blev €18.99.
    Släden var dyrare, €138 -20% = €110.40

Frakten blev €28 om jag tolkar ordern rätt..

Jag frågade även pris på en till motor (jag delar motor mellan såg och hyveln) och då var frakten €35 men den är ju också mycket tyngre..

Jag är mycket nöjd med alla saker, för mig var det helt rätt att beställa dem. Framför allt släden har hjälpt mig mycket, känns mycket skojigare (lättare) att såga saker (framför allt längre bitar).
    Det har varit lite justeringar för att få allt rätt, men det har funkat bra och varit rätt enkelt..
    Senast redigerad av jackt 2012-09-02 12:54

10. 2012-09-02 21:09

pär hs avatar
    Forumgud Medlem: jan 2008
    Ekerö
    2 084 inlägg
    Gillad 112 gånger
    83 bilder
    Så du har ett justerbord som bilden ovan. Den ser väldigt stadig ut.

Pär

11. 2012-09-02 21:19

jackts avatar
    42 år
    814 inlägg
    Gillad 59 gånger
    417 bilder
    Japp, min såg ser precis lika ut som den på bilden. (När jag skrev i tråden, hade jag inte fått ihop alla saker, därav länken till en annan maskin.)

Det är stadigt, har hängt på rätt långa bitar utan att den ger med sig. Men den har givetvis sina begränsningar, som inte finns på de större (och dyrare) sågarna..

Man skulle säker kunna förlänga det lilla bordet både på längd och djup om man känner att det behövs vara större..

12. 2012-09-02 23:14

Nykomling Medlem: sep 2012
    Stockhollm
    3 inlägg

1 bilder
    Tack för den utförliga informationen om reservdelarna och kompletteringarna. Tycker det känns som en väldigt prisvärd uppgradering. Är i precis samma situation som dig Jackt. Har samma såg som saknar gerinsanslag. Tror absolut att jag även kommer komplettera med släden också, då den var så prisvärd. Går det att koppla av släden när man inte behöver den?

13. 2012-09-03 04:44

jackts avatar
    42 år
    814 inlägg
    Gillad 59 gånger
    417 bilder
    Japp, släden kopplas bort och häktas av med ett enkelt handgrepp..

Lycka till.

Liknande ämnen

1. Vilka husleverantörer passar oss bäst?
    av Anders&Ylva i forum Hustillverkare
  2. CTC 2200 - vilka pelletsbrännare passar bra?
    av Smalandia i forum Biobränsle
  3. Vilka passar bäst tror ni?
    av Martin i forum Hustillverkare