Svara Nytt ämne
  1. 2012-02-17 12:47
    Svara | #1

Senior medlem

Byggahus multicutter-test - rapporter

__________________________________________________ ___________________

INREDIGERAT AV MODERATOR:

I denna tråd hittar du rapporter (och kommentarer) från Byggahus test av Bosch GOP 300 SCE. Det började här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg...lticutter.html

//Daniel_n

Här följer fn76s inlägg:

Så har jag nu fått maskinen levererad och de första eleverna har redan använt den. Kan säga att de var ivriga att testa.
    Men först av allt måste jag berätta om ett sammanträffande som man knappt kan tro... Nu när jag blivit utvald som en av fem att testa maskinen så ombads ju vi att uppdatera vår profil. Där har jag varit helt anonym, det är bara mitt användarnamn och län som jag skrivit in sedan tidigare. Nu är dock allt ifyllt men jag ville ju ha maskinen till skolan så jag skickade ett PM till Per med skolans uppgifter. Får då till svar att: kul att du är lärare på min sons skola. Det visar sig även att jag undervisar honom, han hade slöjd idag så han hade maskinen med sig och har givetvis provat den. Jag hade ingen aning om att Byggahus.se administreras från min skolkommun och Per hade ingen aning om vem jag var när han valde mig och min skola som testare. Ni forumsläsare ska känna till detta och veta att det inte finns något mygel bakom detta. Nog om det och över till maskinen.

Lådan L-BOXX
    Den är ju ganska lik Systainer som bl.a Festool använder. Vilket system som är bäst finns det nog olika personliga uppfattningar om. Kan ju gissa att det finns ett antal forumtrådar som avhandlar ämnet. Men för mig personligen hade jag varit gladare om Bosch valt Systainer eftersom vi har några Festool här på skolan också.
    Lådan är rymlig och det är lätt att få plats med sladden. I lådan finns en tillbehörslåda. Praktiskt att denna går att lyfta ur så man kan ha verktygen nära utan att behöva ha hela L-BOXXen med sig.

Stöldmärkning
    Japp, redan gjort. Jag brukar använda brännpenna för att märka mina maskiner. Bilden visar att jag bränt på undersidan nära verktygsfästet. Man håller nog sällan där men om man skulle så är märkningen inget som stör. Märkning bör inte göras på den bakre plastkåpan - gavelhus - som kan köpas som reservdel för 78 kr.

Medföljande tillbehör
    BIM-instickssågblad AIZ 28 EB, deltaslipskiva, segmentsågklinga ACZ 85 EC, 5 st. deltaslippapper.
    Ja, det var inte så mycket, det är väl tänkt att man ska köpa på sig de verktyg man behöver och det är väl egentligen en bra tanke så man kan köpa maskinen till ett lägre pris. Dock hade jag gärna sett att dammutsugsröret medföljde. Putsa kan jag, men inte suga bort dammet.

Sladdlängd/vikt
    Enligt reservdelslistan är den 4,15 meter. Bra med lång sladd då man i många fall klarar sig utan förlängning.
    Maskinen känns ganska tung i förhållande till sin lilla storlek vilket ger kvalitetskänsla. Det kan inte finnas mycket annat än metall i denna maskin.

Elevernas omdöme
    Beroende på vad som tillverkas så kommer det bli olika användningsområde. Idag har vi sågat med segmentsågklingan i 6 mm björkplywood och i 4 mm träfiberskiva (Masonite) och jämfört det med att såga med fogsvans som hade använts om vi inte haft multicuttern. Det går inte så fort att såga men sågsnittet blir bra, det flisar inte ur på undersidan. Eleverna sparar tid på efterbearbetning, dvs de behöver inte putsa så mycket (gissa om de är glada för det). De tyckte även att det var kul att använda maskinen. Den var lätt att förstå hur den fungerar och det var också lätt att såga längs en linje och få ett bra resultat. Så om eleverna får välja använder de hellre multicuttern än en fogsvans.

Mer recensioner kommer när eleverna har använt den till lite olika moment. Nu har de dock en veckas sportlov så jag får väl göra lite egna tester. Kommer ta med maskinen till pappas inredningssnickeri där det finns en Fein. Får jämföra de två.
    IMG_2457_2.jpg (183 visningar)  

IMG_2460_2.jpg (162 visningar)  

IMG_2461_2.jpg (158 visningar)  

IMG_2463_2.jpg (155 visningar)  

Senast redigerad av Daniel_N 2012-02-22 23:24 Anledning: rättstavning
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2012-02-17 13:13
    Svara | #2

Senior medlem
    Kompletterar med lite fler intryck.

Strömbrytaren
    Skjutreglage, on-off utan krångligt flerstegsmoment som vissa maskiner har. Kanske beror på hur farliga maskinerna är. Det leder oss i alla fall in på nästa sak:

Säkerhet
    Den här maskinen känns ofarlig. Tror en batteriborrmaskin kan bli farligare att använda beroende på vad man sätter i chucken. Multicuttern har så liten oscillationsvinkel vänster/höger att man faktiskt kan sätta tummen emot sågbladet utan att något händer. Skinnet rör sig med sågbladet. Däremot skulle den nog lätt såga naglar om man kommer emot med det.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2012-02-17 19:10
    Svara | #3

bygga_bos avatar
    Forumgud
    MathiasS skrev Visa original
    På den gröna varianten så smälter plattan om man är oförsiktig. Har också gjort misstaget att köpa en ny platta på Hornbach av annat fabrikat, den var ännu sämre. Original fungerar mycket bättre men inte perfekt.
    Slipplattan som följde med min 180:a var hyfsat värdelös - den smälte (i hörnen) precis som du skriver. Jag köpte en ny som är vit i mitten (istf svart som den medföljande plattan) och den fungerar betydligt bättre. Om jag har fattat det hela rätt har skickar man numera med den vita plattan direkt med maskinen, vilket kanske tyder på att den svarta var undermålig...

Jag råkar ha en ouppackad vit sliplatta så jag kan berätta att det står AVI 93 G på paketet (art nr 2 609 256 956).
    Senast redigerad av bygga_bo 2012-02-17 20:53

4. 2012-02-17 19:11
    Svara | #4

bygga_bos avatar
    Forumgud
    mattiasp skrev Visa original
    Jag skulle vilja veta om kardborren på slipplattan smälter om man slipar hårt. Det gör den på min Multimaster. Om Boschens plattor är bättre så skulle jag vilja veta om det finns ett sätt att montera Boschplattor på Multimastern.
    På förpackningen till den vita slipplattan jag nämner i inlägget ovan står det även "Fein: Multimaster ⌀10 mm" så det verkar som att den skulle passa. Om den är bättre än Feins plattor vet jag inte...
    Senast redigerad av bygga_bo 2012-02-17 19:47

5. 2012-02-17 19:34
    Svara | #5

mattiasps avatar
    Gudfader
    Då passar den min MM som är av den äldre modellen. Jag löste problemet med smältande slipplattor genom att skaffa en DTS 400 i stället, men ibland är den för hög.
    Lite fel är också fel!

6. 2012-02-17 20:08
    Svara | #6

phls avatar
    phl
    Gudfader
    Det som skrivs om slipplattorna till PMF180 har även jag upplevt. Faktiskt en avsevärd förbättring med de vita plattorna. Förutsätter att de tagit det med sig till GOP300:an oxo!
    Gör man fel får man lida.

7. 2012-02-19 17:36
    Svara | #7

Senior medlem
    phl skrev Visa original
    Det som skrivs om slipplattorna till PMF180 har även jag upplevt. Faktiskt en avsevärd förbättring med de vita plattorna. Förutsätter att de tagit det med sig till GOP300:an oxo!
    Ja, det har man. Det syns kanske inte så tydligt men på bild tre i mitt inlägg ovan ser man plattan längst till höger i lådan.

8. 2012-02-21 20:00
    Svara | #8

Senior medlem
    Nu har jag varit på pappas snickeri och jämfört Bosch GOP 300 SCE och en Fein MultiMaster 250 Q. Jag har bara provat dem, inte använt dem mycket då jag inte behövde maskinerna till det jag tillverkade. Jag provade sågning och slipning och man märker egentligen ingen skillnad. Pappa provade också och sa att Boschen var lika bra som Feinen.

Jag har dock tittat på skillnader i detaljer och visar med lite bilder nedan.
    Fein var först och har patent på sitt verktygslösa tillbehörsbyte, fäll upp spaken och dra ut en plugg under verktyget. Verkar ju smidigt men blir faktisskt en nackdel när man ska ta av slipplattan. Man måste först ta bort den kardborreförsedda slipduken. Att ta av och på sliter på kardborren. Bosch har löst detta smidigare. Man klickar på verktygen på en tapp delad i två halvmånar. När man för tillbaka sspaken expanderar tappen och verktyget sitter fast. Man kan således ha slipduken på slipplattan under bytet.

Bosch har tolv piggar som överför kraften till tillbehören och man har tolv positioner att välja på. Fein har åtta positioner att välja på och kraften överförs via fyra spår. Om Bosch är bättre i praktiken vet jag inte.

Fein har två M6 hål som kan användas till att fästa tillbehör såsom djupanslag t.ex. eller till och med fästa själva maskinen i något. Klicka på videon bord och borrstativ här http://www.multimaster.info/sv_se/ti...#product-title
    Detta saknar Bosch helt och det begränsar användningsområdet.

När jag håller Boschen enligt bild nedan döljer jag hälften av insugshålen (de på högersidan) för kylning av motorn. Känns inte helt genomtänkt.

Totalt sett finns det fler tillbehör att köpa till Fein. Klarar man sig med vad Bosch har att erbjuda är inte det en begränsning.

När jag sågade kunde jag snabbt konstatera att Bosch Constant Electronic fungerar fint. Oavsett belastning fortsatte maskinen arbeta utan att varva ner. Dvs är den inställd på t.ex. 15000 slag/minut på tomgång arbetar den med det under belastning också.
    IMG_0501.JPG (124 visningar)  

IMG_0502.JPG (119 visningar)  

IMG_0504.JPG (123 visningar)  

IMG_0505.JPG (122 visningar)  

IMG_0506.JPG (118 visningar)  

IMG_0508.JPG (119 visningar)  

IMG_0509.JPG (118 visningar)  

IMG_0510.JPG (124 visningar)  

9. 2012-02-21 21:09
    Svara | #9

Snailmans avatar
    Forumgud
    Har hämtat maskinen idag, konstaterat att det är lite klent med tillbehör , är väl tre st. en trekantig slipkloss med lite sandpapper, ett rakt sågblad (aiz28eb) och ett drygt halvcirkelformat (acz85eb) båda är för trä/metall

10. 2012-02-22 22:57

Snailmans avatar
    Forumgud
    Jag testar som en som bygger hus... Som jag trodde så ersätter den ju ett stämjärn ganska så bra, det går ju mycket fortare och träbiten som man vill få av, har ju en tendens att flisa sig när man närmar sig undersidan och hamrar på stämjärnet, det slipper man helt om man gör samma sak med verktyget i stället (som en varm kniv i smör är inte så långt från verkligheten)

Som amatörbyggare så känns ett sådant här verktyg ganska bra att ha tillgång till, om man inte är så erfaren så kan man ju råka spika dit brädor som man skulle ha sågat lite till på innan man satte dit dem, och det går ju ganska bra att åtgärda i efterhand med det här vektyget, för tex cirkelsåg kräver ju en del utrymme för att kunna komma åt, och åtkomlihgeten och precisionen är ju ganska bra med det här verktyget.

Det kommer nog att användas så gott som dagligen...

har man något ömtåligt innanför brädbiten (typ ångspärr) som man inte vill komma åt av misstag, så har man bra kontroll med verktyget jämfört med att tex borra

Så långt så känns verktyget väldigt gediget, har bara en blå bosch förut - en kap/gersåg och det enda felet på den är att klingskyddet är lite ömtåligt (fått byta en gång)

sladden är tillräckligt lång och ganska mjuk (gummi?) så den är inte ivägen.
    IMG_0855_resize.jpg (128 visningar)  

IMG_0856_resize.jpg (124 visningar)  

IMG_0857_resize.JPG (113 visningar)  

11. 2012-02-23 00:50

Fullvärdig medlem
    Nån som kan jämföra mot PMF 180? Kunde vara kul att veta om det är värt att göra en uppgradering.

12. 2012-02-23 14:32

Ellagårds avatar
    Fullvärdig medlem
    Dito. Speciellt intresserad av ljudnivå - upplever min PMF180 som extremt högljudd.
    Att mäta är att veta

13. 2012-02-23 19:05

b8q
    Forumgud Inloggad
    Jag har tyvärr ingen PMF 180 att jämföra med (bara en billig Mjäk (Meec) från Jula, jämförelse kommer, lita på det). Man jag var inne på K-rauta idag för att klämma på en PMF 180 och kunde konstatera två saker:
    1. PMF 180 är betydligt lättare.
    2. Den har samma designproblem som GOP 300 (om det är ett problem?) med att man täcker för ett av luftintagen med handen när man håller i den.

Rapport kommer om några dagar, jag har börjat testa lite och ta en del bilder.
    Ljudnivå är en av de saker jag tänker kolla.

14. 2012-02-23 19:35

Forumgud
    Anderrrrrsson skrev Visa original
    Nån som kan jämföra mot PMF 180? Kunde vara kul att veta om det är värt att göra en uppgradering.
    Återkommer om ett par dagar med rapport, kommer att jämföra Boschen gentemot en Fein och PMF 180. Kan redan nu konstatera att PMF 180 är bra mycket lättare än Feinen och GOP 300:an.

15. 2012-02-28 11:03

Snailmans avatar
    Forumgud
    Avloppsröret är 110mm och blev ganska hackigt kapat (satt svåråtkomligt) men det går ganska bra att jämna till med maskinen efter man kapat. (använde det halvrunda bladet här)

De andra bilderna är exempel på där jag förut använde stämjärnet.

Verktyget känns fortfarande lika gediget, märker att man inte får ha för bråttom, då blir bladet ganska varmt... kanske inte vore så dumt om man har nåt extra blad som man kan byta till medan det andra kallnar, går ju ganska fort att byta blad.

saknar oxå ett smalare blad känns det som.

Någon som kan prova om bladen till PMF:en passar även till GOP:en? det blir ju lite färre av piggarna som används då så det borde ju vara sämre ur slitagesynpunkt, men passar de överhuvudtaget?
    IMG_0872_resize.JPG (105 visningar)  

IMG_0874_resize.JPG (106 visningar)  

IMG_0871_resize.JPG (106 visningar)  

Senast redigerad av Snailman 2012-02-28 11:43

Liknande ämnen

1. Multicutter blad
    av MB77 i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Byggahus testar multicutter
    av Per Eskilsson i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. AEG BWS12C Multicutter någon som testat?
    av Nils Ragnarsson i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Bosch multicutter och 10.8 fjutt med chuck
    av screamin-daemon i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. forum.byggahus.se blir byggahus.se/forum
    av Per Eskilsson i forum Information & feedback