Svara Nytt ämne
  1. 2006-03-29 22:47
    Svara | #1

Forumgud Medlem: jan 2006
    39 år
    Legoland
    2 875 inlägg
    Gillad 20 gånger
    256 bilder

Handöverfräs

Väldigt nyfiken på hur en handöverfräs funkar, vad man kan göra med den, hur den är uppbyggd o.s.v. Finns det sådan info att finna någonstans? Försökte mig på att googla och kolla howstuffworks, men det gav inga vidare resultat.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-03-29 23:29
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    Blekinge
    468 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder

Re: Handöverfräs

Ja du, en sådan fräs är en maskin som roterar ett fräsverktyg i 10-30.000 rpm och som beroende på stålets profil kan utföra diverse moment i träbearbetningsprocessen, allt från enkla frästa spår till avancerade profiler.

Fräsmaskinen är uppbyggdav en motor med verktygsinfästning som är justerbar i höjdled.
    Vid fräsning använder du oftast ett parallellanslag eller ett kullagerförsett frässtål för att styra.

Du kan med en notfräs enkelt göra spår som dem på din aktuella ikea-hylla, inga som helst problem. Men det som fräsen kanske används mest till är att profilera och runda av kanter, på egentillverkade snickerier men även på exempelvis hyllplan och bänkskivor. Handlar främst om att lära sig när man kan lyxa till det med en fräst kant, något som sälla är fel

Köpråd då:
    En hyffsat kraftig fräs som låser på båda stängerna, gärna med finjustering av fräsdjupet. Det är viktigt att den låser bra så den inte glappar i höjdled för då blir resultatet lätt kasst.
    Men viktigast av allt är inte maskinen, utan stålen! Köp riktiga stål, det är dessa som gör jobbet. Billiga är både sämre men kan även vara farliga att använda då de ej är klassade för så höga hastigheter.
    Favorit är Festool OF1010, en helt underbar maskin, köp om du har möjlighet

Men sök lite på forumet så hittar du massa trådar om fräsar och stål.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-03-29 23:49
    Svara | #3

39 år
    Legoland
    2 875 inlägg
    Gillad 20 gånger
    256 bilder

Ja någon Festool lär det inte bli, jag kollar tresiffriga belopp här, Festoolen har ju nästan närmare till femsiffrigt.

4. 2006-03-29 23:56
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    Blekinge
    468 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder

Nja, går väl på ~3800 inkl moms, och jag vill lova att den är värd varenda krona.

Men visst håller med dig om att det är dumt att köpa en så dyr maskin när man knappt ens vet vad det är :-?. Bättre att köpa en lite billigare och se om man använder den. Känner du sen att detta va en väldigt rolig maskin och använder den mycket, så kanske en "proffsmaskin" kan vara på sin plats.

5. 2006-03-30 00:04
    Svara | #5

39 år
    Legoland
    2 875 inlägg
    Gillad 20 gånger
    256 bilder

Mjo det är nog det. Har mest hört om detta verktyg från Gör Det Själv, tidningarna och böckerna. De är väldigt bra på att utnyttja detta verktyg där.
    Var förbi Jula förut och de hade ett gäng olika handöverfräsar där, från svinbilliga Meec för 279:- till lite mer proffsiga Black & Decker och Bosch för 1000-1500:-. Fanns även en mellanmodell från Ferm för 599:-. Någon Meec lär det åtminstone inte bli, mer inriktad på Ferm eller kanske Black & Decker, men måste ta reda på lite mer om dem för att kunna bestämma nåt. Boschen är nog lite för dyr för mig då jag ännu inte har mer än hyllprojektet på gång.

6. 2006-03-30 06:56
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: nov 2004
    1 464 inlägg
    Gillad 5 gånger
    31 bilder

den där Meec maskinen på Jula är en ferm. när ferm gick upp till en nyare modell så bytade den gamla maskinen skal

7. 2006-03-30 08:38
    Svara | #7

Junior medlem Medlem: feb 2006
    68 inlägg

...eler köp en beg,såg en festool of1010 med 6 st hög kvaliteets fräsar,på blocket för 1500,visseligen såldes den snabbt...men är man på hugget så...

8. 2006-03-30 20:58
    Svara | #8

Oavsett vilket så är det en viss skillnad på billiga och svindyra fräsar. Pelarstyrning såsom nämnts, mjukstart, DW/ELU, Festo m fl håller för mycket och länge, det är liksom ingen risk att det börjar osa bränt ifrån motorn direkt.

En billig har sämre pelarstyrning och låsning, de har oftast ingen elektronik som försöker hålla varvtalet konstant och ofta en jäkligt styv sladd *s*

Minsta effekt som jag ser det är 750 W och den är dessutom lätt nog att köra som just handöverfräs, större är bättre men jobbigare att hålla för finlir. Med jiggar eller i bord är det noll problem, då bara njuter man.

Start/stopp-knappen är jäkligt viktig, den verkar vara lite väl billig på de billiga medans den är lite mer proffsig på de svindyra.

Själv kör jag enbart med ett par ELU-fräsar, jag gillar fattningen och mina tillbehör passar mellan dem. Festo har jag bara testat en gång och vill inte uttala mig, är för gråfärgad av ELU *s*

För att få ut mesta möjliga av vilken fräs som helst så gäller det ofta att styra den i en jigg, använda mallar o s v. Den är mer användbar än man tror men det är pyssel med att byta stål ideligen och därför är det rätt viktigt att chuckhylsorna griper ordentligt.

Bord mm kan man rätt lätt bygga själv om man vill efter lite inspiration på t ex WoodMagazines hemsida, köper man en billigare så kanske man dock får räkna med att borra om lite fästhål o s v med jämna mellanrum. En fräs för 399 :- lagar man liksom inte vilket man gör med en för 3000 :-

Se till att fräsen klarar 6 och 8 mm's frässkaft, just 8 mm är rätt nödvändigt, sen finns det lösa klämhylsor att skaffa ifrån 8 - 6 mm om så behövs.

12 mm förutsätter nästan att man kör fräsen i bord, inget kul alls att ha den roterande massan som det oftast är i handen.

/Kent

9. 2006-03-30 21:04
    Svara | #9

39 år
    Legoland
    2 875 inlägg
    Gillad 20 gånger
    256 bilder

Det jag ska ha fräsen till, först och främst, är alltså att fräsa ur raka spår i skivor för att bygga ett "back-system" liknande Ikeas Trofast.
    http://www.ikea.com/PIAimages/28839_PE115682_S4.jpg

Vad är det för funktion jag använder mig av för det? Nånting som alla fräsar har antar jag? Vad i fräsen behöver vara tiptop för att göra detta?

10. 2006-04-01 14:27

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2005
    102 inlägg

8 bilder

Jag har Clas Ohlsons handöverfräs som kostade 349 kronor. Jag har haft den i 4 månader nu och den fungerar alldeles utmärkt, i alla fall för mjukare material - har inte provat ek än. Jag rundar av kanter med avrundningsfräsen, fräser spår med notfräsen och trashar loss lite när jag inte orkar koppla in sticksågen. Jag har byggt ett eget fräsbord som är alldeles perfekt och faktiskt - för amatören - nödvändigt för att resultatet ska bli bra.

Jag har använt maskinen ganska flitigt och den börjar faktiskt bli lite sliten. Vidare måste man hålla i knappen hela tiden under fräsningen eftersom det inte finns någon låsning för start/stopp-knappen. Precisionen är inte perfekt, men det jämnar man lätt till med lite sandpapper.

För egen del kommer jag att köpa en ordentlig mackapär när CO:s slutar fungera. Kommer nog att lägga någonstans mellan 1500-2500 kr.

Och så en slutsats: för ditt ändamål räcker det alldeles utmärkt med Clas Ohlsons apparat, men om du har lite pengar över köp en bra med en gång.

För att fräsa spåren i en sådan hylla är det väl bara att använda en notfräs, låsa djupet på fräsen och köra på, dock lite åt gången (inte hela djupet på en gång). För styrning kan du använda en regel eller något annat rakt som du sätter vinkelrätt.

11. 2006-12-27 09:47

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    22 085 inlägg
    Gillad 2 055 gånger
    1113 bilder

Hej.
    Jag "kidnappar" den här tråden, jag hittar ingen som passar bättre ...

Jag har varit runt och kikat på lite handöverfräsar.
    Jag lade märke till att på de allra flesta gick det inte att låsa strömbrytaren i kör-läge och då undrar jag hur man gör om man fäster fräsen i ett bord.

Det verkar inte så praktiskt att behöva hålla en hand på strömbrytaren under arbetsbordet hela tiden, medan man arbetar ... :-?

mvh
    //Mikael
    Den som vet mest, gissar minst !

12. 2006-12-27 10:01

baxs avatar
    bax
    Forumgud Medlem: apr 2006
    Härliga Härjedalen
    1 866 inlägg
    Gillad 57 gånger
    29 bilder

Gummiband, tejp, strips, snören.....you name it.
    "En dag utan bus är en förlorad dag" (Arne Olsson)

13. 2006-12-27 10:40

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    22 085 inlägg
    Gillad 2 055 gånger
    1113 bilder

bax skrev
    Gummiband, tejp, strips, snören.....you name it.

Jo tanken har slagit mig, men finns det inget mer proffesionellt sätt?
    Men det är klart, det enda jag kommer på är sådana besvärliga operationer som t.ex. att byta strömbrytare...

Men jag tolkar svaret som att andra redan upptäckt problemet, och lösningen kan vara vad som helst som håller in brytaren.

14. 2006-12-27 15:26

Senior medlem Medlem: nov 2004
    48 år
    Stockholm
    1 291 inlägg
    Gillad 11 gånger
    38 bilder

Det är det som gäller. Normalt i de fräsbord man köper så finns det en brytare med nödstopp som man använder för att starta och stoppa fräsen. Fräsens brytare fixeras fortfarande med gummiband, plastpryl... you name it.

Du ska egentligen köpa till en sådan nödbrytare för att du skall kunna jobba säkert med fräsen. Hur gör du om något händer och du *snabbt* måste stänga fräsen? Kanske inte läge att stoppa en eventuell ledig hand under bordet. Då är det bra om nödstoppen sitter åtkomlig för bröstet eller knäet eller någon annan kroppsdel.

Jag har min nödbrytare i knähöjd, då kommer jag åt den oavsett hur jag står vid fräsen.

Det finns en billig men fungerande på Jula. Sök efter nödstopp på deras sida.

// Edit
    Om det finns spärr eller inte har inte så mycket med märket att göra. Min Makita 3612 har ingen spärr även fast den är perfekt för bordsanvändning, makita 1110 har spärr men den är på halva effekten mot 3612, trend T3 har spärr modell vinkelslip och den är riktigt klen. Så det skiljer mycket...
    Ibland är billigt bra, .... fast varför chansa ;)

15. 2006-12-27 16:43

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    22 085 inlägg
    Gillad 2 055 gånger
    1113 bilder

geschwint skrev
    Du ska egentligen köpa till en sådan nödbrytare för att du skall kunna jobba säkert med fräsen.
    En bra ide, jag vill inte heller bli mer skadad än nödvändigt... :

Nu har jag vart och köpt min första handöverfräs, nu får ni inte bli arga , men det blev en billig (skit?)fräs, märke Kellen. Alltså COOP/froums egna billiga saker. Det verkar vara rebrandade noname saker hela bunten

Men halva priset på den utgående modellen = 199:- , finns på COOP Gränby i Uppsala för den som är sugen på samma "klipp", och den verkar inte vara rackligare än någon annan lågprisfräs som jag kollat på hos Jula, Biltema osv.

Jag säger som Thomas (som startade tråden) att om det visar sig vara användbart och kul osv så får jag väl investera i en bättre modell i framtiden.

Snart börjar mina "hur gör jag det här?" -frågor komma, så huka er ...

//ML

Liknande ämnen

1. Val av handöverfräs
    av RtZ i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Handöverfräs
    av u95hw i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Handöverfräs
    av RagDollar i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Handöverfräs
    av Svenstorp i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. handöverfräs
    av kloka_elin i forum Verktyg, maskiner & fordon