Byggahus.se
Hej,

Jag har en gammal åk-klippare Roper Rally(verkar också heta Volvo BM Mini enligt instruktionsboken) som har en 8 hp B&S(modell 191707, typ 5136-01 tror jag det står). Den är säkert 40 år och mig veterligen har inte nån renovering gjorts på den. Den har fått slita hund under årens lopp och har mååååååånga driftstimmar bakom sig. För ett par år sedan märkte jag att den kunde misstända av och till och ibland stanna men var lätt att starta igen - inget som störde alldeles för mycket med andra ord. När jag ställde undan den för vintern i fjol så gick den. I helgen när jag skulle ha ut den för första gången så upptäckte jag att den saknar helt gnista både med nytt o gammalt tändstift.

jag hittade en lös kabel som går från tändningslåset till en säkring(säkringen ser dock ut som en diod tycker jag....) vid startmotorn och trodde problemet skulle vara löst när jag satt fast den men gnistan uteblir i alla fall. Om jag tar den tidigare lösa kabel och en lampa(hade ingen mätare tillgänglig) och lägger mot godset så lyser lampan med tändningen påslagen. Lägger jag tåten emot säkringens ena ände blir det inga gnistor. Lägger jag tåten direkt mot andra änden och hoppar över säkringen så slår det gnistor vilket då måste tyda på att det jordas nånstans på motorsidan och kanske att säkringen då gått sönder eftersom det inte gnistrar vid kontakt i andra änden.

Efter att ha läst här och på andra ställen där folk har problem med utebliven gnista på dessa motorer så verkar konding och brytare vara felet i de flesta fallen....mera sällan tändspolen alltså.

Nu är den stora frågan: Om det skulle vara fel på konding, brytare eller ev tändspolen - kan det ge tidigare nämnda gnisteffekter eller ska man leta efter någon sprucken kabel som jordar kanske? Jag antar att det borde inte gnistra oavsett om jag kopplar in före eller efter säkringen så en ny säkring måste väl stoppas dit..jag tycker det borde räcka med en glasrörssäkring ......jag kan inte hitta nåt i dokumentationen vad det ska vara för sorts eller hur stor den ska vara heller?

För att ev byta konding mm eller bara kolla så inte nån kabel jordar så måste jag lyfta av svänghjulet efter vad jag förstår och då undrar jag om det behövs nån avdragare eller om det finns nåt annat trivsamt tips på att någorlunda lätt få bort det....och eventuellt vad man bör tänka på? Då jag har maskinen 10 mil bort så är det ju bra att vara så förberedd som möjligt när jag väl kommer dit tänkte jag.

Mvh
Kalle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.