3 749 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Festool sänksåg - ljud & skena
Hej!
Har köpt mig en Festool TS 55 EBQ samt två skenor. Har två lite udda frågor till er som har en sådan:
1. Hör ni bromsen när sågen körs?
2. Den lilla plastkant som finns på skenan sticker längre ut än där sänksågen hamnar. Är det så på era också? Sågar man av denna eller kan man ställa in sågklingan för att passa för detta?
MVH
Johan
Har köpt mig en Festool TS 55 EBQ samt två skenor. Har två lite udda frågor till er som har en sådan:
1. Hör ni bromsen när sågen körs?
2. Den lilla plastkant som finns på skenan sticker längre ut än där sänksågen hamnar. Är det så på era också? Sågar man av denna eller kan man ställa in sågklingan för att passa för detta?
MVH
Johan
Nej, någon broms ska inte höras när sågen körs. Däremot skramlar den till när du har kört igång den och den jobbar sig upp mot det inställda varvtalet. Detta är helt normalt.
Ja, plasten sågar du av för att på så sätt vet exakt var snittet kommer att hamna när du sågar. Se till att de gröna knopparna till vänster på sågen är lagom åtdragna innan du kör (sågen ska glida lätt längs skenan fast utan glappande).
Vill också rekommendera dig att läsa bruksanvisningen, där finns säkert fler tips innan du kör igång.
Ja, plasten sågar du av för att på så sätt vet exakt var snittet kommer att hamna när du sågar. Se till att de gröna knopparna till vänster på sågen är lagom åtdragna innan du kör (sågen ska glida lätt längs skenan fast utan glappande).
Vill också rekommendera dig att läsa bruksanvisningen, där finns säkert fler tips innan du kör igång.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Om jag minns rätt så är ett av tipsen hur sågen skall vara inställd när man sågar av plasten första gången.Daniel_N skrev:Nej, någon broms ska inte höras när sågen körs. Däremot skramlar den till när du har kört igång den och den jobbar sig upp mot det inställda varvtalet. Detta är helt normalt.
--- Mats ---
Har för mig att det finns två olika rekommendationer på motorhastighet när man kapar gummilisten, en från Festools manual och en från Festool USAs manual. Hur som helst så finns det en bra manual från Festool USA, lite utförligare än Festools egna. Manaulen är skriven av Rick Christopherson på uppdrag av Festool USA och finns att finna här.
http://www.waterfront-woods.com/festool/
När det gäller ljudet på sågen så har jag fått två olika förklaringringar, dels att det beror på att dreven i sågen är grova och rakskurna (låter ju faktiskt lite som en bilväxellåda med rakskurna drev) dels att det är motorstyrningen som orsakar ljudet. Här finns en video på hur sågen låter och ska låta:
http://youtu.be/Kd2Dm8AaMME
http://www.waterfront-woods.com/festool/
När det gäller ljudet på sågen så har jag fått två olika förklaringringar, dels att det beror på att dreven i sågen är grova och rakskurna (låter ju faktiskt lite som en bilväxellåda med rakskurna drev) dels att det är motorstyrningen som orsakar ljudet. Här finns en video på hur sågen låter och ska låta:
http://youtu.be/Kd2Dm8AaMME
Jag drog igång min TS55 idag för första gången och fick svar på hur man skall kapa plastskenan! Tack för det!
Jag har dock ett väldigt högfrekvent ljud när jag kör sågen max och undrar ifall det skall vara så? Jag märker också att det kommer ut LITE LITE rök ur motor-utblåset när jag släppt på "gasen". Är det något som är konstigt eller vågar man köra med sågen?
Tack på förhand!
//Fredrik
Jag har dock ett väldigt högfrekvent ljud när jag kör sågen max och undrar ifall det skall vara så? Jag märker också att det kommer ut LITE LITE rök ur motor-utblåset när jag släppt på "gasen". Är det något som är konstigt eller vågar man köra med sågen?
Tack på förhand!
//Fredrik
rökten efter att du släpper "gasen" är troligen motorbromen. Det är normalt. Det beror på att kolen slits lite när den kortsluter dom för att stanna motorn snabbt.
Det vinande ljudet kan komma av konstantfartelektroniken som håller varvet på motorn under belastning.
Det vinande ljudet kan komma av konstantfartelektroniken som håller varvet på motorn under belastning.
Liknande trådar
-
Festool HKC 55 som bordssåg, cirkelsåg, sänksåg OCH kap-/gersåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Festool CMS-sågbord och sänksågar
Festool sänksåg TS 55 REBQ-Plus
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Köpråd sänksåg Bosch GKT 55 GCE eller Festool TS 55 REBQ-Plus
Julas sänksågs-skena till Festool?
Verktyg, Maskiner & Fordon