Byggahus.se
Hej!

Jag har till min stora glädje fått ta över en gammal stämborrmaskin av märket Hvetlanda mekaniska. Idag monterade vi upp den i snickeriet (tungt!). Efter att borstat bort gammalt damm och ihopbekat fett har jag fått den att funka rätt hyggligt. Borr och hylsor behöver slipas och brynas men det skall nog fixa sig. Tyvärr upptäckte jag att det nog saknas ett bord till maskinen. Jag har förgäves sökt på nätet efter en bild på likadan maskin för att se hur det skall se ut. Personen som överlät maskinen hade i sin tur fått den av en äldre man som nu är död så han kan inte hjälpa mig.
Jag bifogar en bild på hur maskinen ser ut nu. Som kanske framgår av bilden finns det fyra hål (två på varje sida) av det vertikala "lannet". Bakom detta finns en gängad axel med vilken man justerar "lannet" ut och in. Jag föreställer mig att bordet skall monteras i de fyra hålen på något sätt.
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av maskin och ännu hellre en bild eller två på hur det skall se ut?
Tacksam för hjälp! Pär

• Hvetlanda stämborrmaskin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild på "plattan" snett uppifrån från sidan kan ge lite förklaring. Och på rätt ledd
Ratten på framsidan ska nog kunna flytta biten i sidled och sedan behövs något som klämmer fast biten.

Sedan kan du bjuda in förskolan och säga att du kan borra fyrkantiga hål, då skriker de att det går inte. Inte säger du och stämmer till ett fyrkantig hål.

Praktisk maskin om man vill göra ventilerade garderobsdörrar (som ser ut som persienner), snedställ stämhylsan så kan man göra raka lameller.

Lycka till

Protte

Här kommer lite kompletterande bilder. Ratten på framsidan är för att spänna fast arbetsstycket. Hålen på sidorna är ogängade och endast ca. 10 mm djupa. Det stora vertikala gjutgärnsbordet går att justera in och ut horisontellt. På detta sitter ett ett mindre vertikalt gjutgärnsbord som går att justera vertikalt.

• bild1.JPG
    Skapa konto
  • bild2.JPG
    Skapa konto
  • bild3.JPG
    Skapa konto
  • bild4.JPG
    Skapa konto
Jag undrar om inte hålen har varit till för att montera någon form av sido stopp.

För övrigt var det en väldigt smidig och plats besparande stämborrmaskin en sådan vill jag också
ha. Har aldrig set en sådan moddel för

Mvh Pär H

Ja, det är onekligen en riktig skönhet. Det gäller bara att ha rejäla bult i väggens reglar för det blir rätt ordentlig belastning trots stödet i golvet.

Men visst måste det saknas ett bord eller vad tror ni? Inte kan tanken vara att man bara skall klämma fast arbetsstycket?

MVH Pär

Du klämmer inte bara fast det efter vad jag kan se. Där är ju en kant som du kan lägga ämnet mot och som också går att justera i höjdled, verkar bra. Gammal tråd ser jag nu. Hur gick det att köra med den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.