Byggahus.se
Va ute en sväng igår kväll och la gårasten. skulle dela en sten men klinga verkade bara han diamanter kvar på ena sidan o snittet blev snett och det sprutade mest gnistor. Ska tillägga att farsan har lånat kapen och han är inte så noga med verktyg. Går det för sakta så trycker han bara hårdare och det är ju som bekant inte alltid så gynsamt för livslängden på verktyg och tillbehör.
Hur som helst så var klingan en diamantklinga 230mm för 2-300kr från harald-nyborg.
Frågan är alltså om det är värt o köpa en dyrare om den håller bättre/längre. Antal snitt per krona så att säga.
Gärna rekommendera var man kan hitta prisvärda klingor.
Mvh Fredrik

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
S
en riktig diamantklinga håller mycket länge. om du bara skär i stenar och liknande.
behöver inte tänka på hur mycke den kostar.
bara vad för snitt du vill att den ska klara

En diamantklinga för stenkapning av bra kvalitet har diamanterna sintrade inne i "tänderna" vilket gör att man inte kan slita ut en sida av den. Jula har Dronco klingor vilka jag gillar, håller hur länge som helst och kostar inte mycket:
http://www.jula.se/diamantklingor-016157

Skall det kapas extremt mycket så bör man kyla klingan periodiskt genom att antigen genom bara köra maskinen i luften eller ta loss klingan och vattendoppa den, detta förlänger livslängden avsevärt.

Helioz skrev:
En diamantklinga för stenkapning av bra kvalitet har diamanterna sintrade inne i "tänderna" vilket gör att man inte kan slita ut en sida av den. Jula har Dronco klingor vilka jag gillar, håller hur länge som helst och kostar inte mycket:
[länk]

Skall det kapas extremt mycket så bör man kyla klingan periodiskt genom att antigen genom bara köra maskinen i luften eller ta loss klingan och vattendoppa den, detta förlänger livslängden avsevärt.
Finns det ingen risk att den blir skev om man ska hålla på och vattna den?

S
har du konstant kylning så får du aldrig någon stor temperatur på klingan.
men att vatten doppa den, kan göra den skev

Nej det är inga problem, temperaturdifferensen är inte tillräckligt stor.

Jag köpte en diamantklinga av billigare slag till min skit-vinkelslip när jag skulle in och grotta mycket i våra betongväggar. Kan väl bara sammanfatta det med att skillnaden mot traditionella kapskivor av olika slag är enorm.

Största problemet var allt damm... men klingan var bra! :)

S
man får tillföra vatten så slipper du damm

Jag har kapat mängder med marksten, tegel osv med Biltemas 230 mm diamantklinga. Jag använder den "segmenterade" varianten, dvs inte den helsläta.
Jag kapade ca 250 Benders markstenar och det på en enda klinga. Så för en hobbyist finns ingen anledning att köpa dyra slitverktyg. Och som sagt, vattnet har ingen större kylande effekt, det är bara för dammets skull.

Biltema har en "turbo" variant som inte har segment/spår. Den kostar lika mycket. Utöver sten och betong kan den kapa kakel. När väljer man det ena över det andra?

E
A ansic skrev:
Biltema har en "turbo" variant som inte har segment/spår. Den kostar lika mycket. Utöver sten och betong kan den kapa kakel. När väljer man det ena över det andra?
Har du länk till den?

E
A ansic skrev:
[länk]
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.