Byggahus.se
Ännu en kompressortråd.
Följande kompressor tillverkas av Nuair i Italien.
Den säljs i Europa med två olika märken påklistrade Mecafer och Herkules. Herkules som säljs på Bauhaus har dessutom två olika färger. En röd likt nedan och en svart modell märkt pro och då ingår en stompicka. Bauhaus personalen kunde ej tala om skillnaden mellan röd och svart. Någon som vet skillnaden?
För övrigt samma data 1.5HK 10 bar, 180 eller 200l/min (enligt manual) 2*8l.
Lite tveksamt om den klarar stompicka va!?

Tycker den vekrar schysst för att vara en liten och smidig kompressor. Det verkar dock vara en del tveksamheter till Herkulesmärket på forumet. De tillverkas ju av Nuair som även gör Stanleys kompressorer men det kan ju vara olika krav....
Har ni erfarenheter av nedanstående kompressor, meddela gärna dina åsikter.

Står en i garaget som jag tror blir uppackad.

mecafer-compresseur-16l-2x8l-1-5-cv-rollair-425535.jpg

Grundkrav: fylla däck och nyttjas till dyckertpicka.
Skulle det funka med stompicka med kortare spik skulle det bara vara bonus.

Hej,

bumpar denna tråd, eftersom jag själv är intresserad av denna. Funkar specen på denna för spikning både med 18G- (inga problem antar jag), 16G-, 15G- och även en stom-pistoler? Det är detta framförallt det den skall användas till, men även för renblåsning, fylla däcken på bilen och lite annat sånt smått och gått.

Länk till Spec:
http://www.nuair.it/portal/index.ph...iew=article&id=192&Itemid=100118&lang=english

Eller skall man sats på en sådan här direkt istället?
http://www.nuair.it/portal/index.ph...iew=article&id=198&Itemid=100124&lang=english
Om denna finns ju en lång tråd forumet sedan tidigare så den behöver inte diskuteras i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/144426-kompressor-herkules-3hk.html

Båda säljs på Bauhaus till bra priser, men jag ser ju fördelen med mobiliteten med den första men om den inte duger till det får det bli köp av den tunga!

Deni

Någon som har mer erfarenheter kring denna?

Ljudnivå?

Går det att köra två spikpistoler på den samtidigt?

Vilken kompressor som helst, bara den ger minst 6 bar funkar till att spika grov spik men man får anpassa tempot med spikningen till hur mycket kompresson ger.
Till stommen räcker en liten då man måste passa in virket men när man kommer till panel så behövs mer luft då man kan hålla högre tempo då alla brädor ligger på plats.

Med en liten kompressor
Mindre renblåsning funkar också
pumpa däck funkar.
Färgspruta nja
Plåtnibblare att kapa hel takplåt, nej

Protte

Den klarar alltså två stompickor samtidigt. Den verkar ha fri avgiven luftmängd på 200l/min. Det blir många spikar i minuten även för två pistoler.

Jag kan inte hitta dB-spec för den. Vet du hur mycket den låter?
Jag har tänkt ha den för lite allt möjligt sen i garaget, så tanken är att man skall kunna stå ut en stund med den med hörselkåpor åtminstone..

Kan du annars rekommendera en annan?

Jag skall som sagt bygga hus och har tänkt ha två pickor igång samtidigt.
Många säger att Julas olika väsnas mycket. Jag vet inte hur mycket 95 dB är riktigt.

Jag har byggt ett jättegarage, till stomme räcker luften men till panelen får man ta rast lite då och då och det var en kompressor typ rusta men med enfas så kan man nog inte ha så mycket större.
Ska ni vara två med varsin picka så räcker den absolut inte för något mera kontinuerlig spikande. En plopp då och då fungerar.
Alternativet skulle vara två kompressorer på varsin (el)fas och en slang mellan så de alltid kan hjälpas åt.

Protte

Ok,

Jag trodde att stompickor drog ca 1 l/spik. Därför hoppades jag att fri avgiven luftmängd på 200 l/min skulle räcka till 2 pistoler. De får då 200 spik/min, dvs 100 var.

Men det kanske inte är så det fungerar i denna bästa av alla världar :rolleyes:

Kan någon rekommendera en som jag kan ha användning för senare och som fungerar med två stompistoler samtidigt.

Helst skall det inte vara den mest högljudda heller eftersom den skall stå i garaget. Jag vet som sagt inte hur mycket 95-97 dB låter - det viktigaste är att man står ut med hörselkåpor.

Den jag tänker på för övrigt som är som TS är denna på Bauhaus:

http://www.bauhaus.se/webshop/maskiner/kompressorer/kompressor-rollair.html

Det ni behöver drivs med trefas, titta på http://biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=kompressor och se på det som kostar mer än 6000 kronor, något annat räcker inte till.
Något på enfas som ger mer än 180-200 liter har jag inte sett, det är liksom naturlagarna och vad vi normalt kan ta ut för effekt ur ett vanligt vägguttag som sätter stopp.

Sedan frågar jag mig, hur stressat är bygget om ni måste köra TVÅ spikpistoler samtidigt?
Ni bör vara 4 personer, 2 som bär fram och lägger ut virke och håller i och 2 som spikar, minst 4 personer.

Tack för svaret,

Det är rätt stressat. Vi vill flytta in innan 1 september och skall montera grunden om en vecka.
Vi blir nog 4 pers under stomresningen och ett par veckor efter också.

Tanken var att hyra in en kompressor till 1 pistol och att jag skulle köpa en pistol och en kompressor eftersom jag ändå behöver en senare till staket, terass m.m.

Då tänkte jag att jag kanske kunna spara in lite genom att köpa en extra stor kompressor och köra båda pistolerna på den samtidigt.

Men vad är det för moment som kräver stompistol? Stomresningen, råspontsluckorna. Något mer? Fasaden handhammrar man väl lämpligast för snyggast/bäst resultat.

Kommer ni inte att spika ihop väggarna liggande på plattan med utegips/vindpapp och panel och lyfta med mobilkran?
Det sparar så mycket ork och tid att kunna lägga dit en panelbräda utan att den ramlar ned så fort man ska ha en spik ur fickan.
Lägg upp all panel, slå i en spik i var ände, sedan snörslår man spikreglarna och går uppe på panelen och skjuter i spikarna
Panelen spikar man med pistol, se bara till att den inte slår in spiken för långt.
Är det stressat så finns risken för inflammation i underarmen av hamrande.

Hyr en stor kompressor som räcker till båda, den lilla är ju bara att hämta (och betala) när den stora lämnas tillbaka.

Protte

Har även byggt taket nere på marken med takstolar, reglar, plåt, underspikning och hängrännor. Nocken fick jag sätta på efteråt (lyftstropparna skulle ju sitta någonstans.)

Har inte köpt eller hyrt en enda ställningsplanka.

Bra tips!

Jag tror inte byggaren har tänkt det, men jag kan föreslå det för honom. Det är han som styr och jag är med och bygger :)

Men det kommer definitivt bli ett förslag!

Jag pratade lite mer med snickaren. Vi kommer inte behöva köra för fullt med två pistoler. Tanken är att man sätter en taksida med luckor och sedan så kör en pistol på själv för fullt med efterspikningen.

Vilken storlek på kompressor klarar det.
Ge gärna något schysst exempel från Bauhaus, Biltema eller Jula.

25l eller 50l tank
Fri avgiven luftmängd 150, 200 eller t.om. 300 l/min
10 bar

Måste jag ha en som går på trefas för det?

Det skulle vara bra med någon som vi kan använda till att måla med, kolla däcktryck och kanske även mutterdragare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.