Byggahus.se
Tänkte göra ett nytt brunnslock i aluminium. Locket kommer inte att utsättas för några belastningar i form av bilar eller personer eftersom det ligger under en altan.
Plåtens tjocklek är ca 5 mm (Durkplåt).
Hur sågar man lämpligast i aluminium? Jag har en sticksåg, men har för mig att bladen har en tendens att smeta igen när man sågar i aluminium.
Helst hade jag kört med plasmaskärare, men det känns lite overkill att skaffa en bara för ett enstaka tillfälle ;)

Riktigt bra sticksågsblad, ta det lungt med matningen och minimal pendling. Blad typ Bosch T 127 D eller liknande kan rekomenderas. Är det durkplåt finns förhoppninsvis en slät sida som sticksågen kan glida över, inte roligt att köra på mönstrade sidan

Och en vanlig sprayflaska som du ställer på stråle och fyller med T-doja. Om du ser till att det finns sprit i snittet så kommer bladet inte att kleta igen. Använd ett bra blad som är avsett för kurvsnitt om det är det du vill göra. Om du försöker såga ett snävare snitt än vad bladet egentligen tillåter så kommer det att nypa fast och sågen börjar hoppa och ha sig.

Vill också ha plasmaskärare, men... Det finns sticksågsblad speciellt för aluminium, satsa på ett paket sådana. De kostar inte många tior.

Som mattiasasp sade, plus att du inte ska använda vanlig skärolja, den blir som gummi.

Kanon, tusen tack för tipsen. Tror inte att min gamla sticksåg har ställbar pendling, men med rätt blad och T-sprit ska jag nog kunna såga ut locket med minsta möjliga ansträngning.

Och om du inte gillar doften av T-sprit så funkar det utmärkt med WD-40.

Och jag kör med vatten

/Kent

Vanlig handklinga med hårdmetallklinga går utmärkt. Och blir snyggare än sticksåg.

Matss skrev:
Vanlig handklinga med hårdmetallklinga går utmärkt. Och blir snyggare än sticksåg.
Ja, om man ska såga rakt... inte om locket ska vara runt.

snickarboden skrev:
Och jag kör med vatten

/Kent

Och jag med T-röd blandat med vatten.

Be någon lokal verkstad att hjälpa dig skära ut locket med en laserskärare annars.
Det tar inte många minuter att skära till och blir runt med fina kanter.
Det borde inte kosta så jättemycket att få det utfört.
/ Micro

Andas inte in ev slipdamm, det går väl aldrig ur lungorna.

Fördelen med WD-40 kontra T-sprit/vatten är att WD-40 smörjer sågbladet varför det får längre livslängd.

Som myrstack säger,
Bosch sticksågsblad T127D.

Men om du vill såga snäva kurvor T227D.
Båda bladen är märkta "special for Alu".

Det går bra att köra med full pendelrörelse, men matningshastigheten bör vara låg.

Smörj/kylmedel: Blanda T-sprit och paraffinolja 50/50, applicera på sågbladet med en smal pensel.

Olja - spritblandningen gör att aluminiumet inte kletar fast mellan sågtänderna.

Paraffinoljan har fördelen att inte lämna fula fläckar som lätt annan olja gör.

//KoW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.