16 075 läst · 20 svar
16k läst
20 svar
Såga tjock aluminumplåt
Sida 1 av 2
Tänkte göra ett nytt brunnslock i aluminium. Locket kommer inte att utsättas för några belastningar i form av bilar eller personer eftersom det ligger under en altan.
Plåtens tjocklek är ca 5 mm (Durkplåt).
Hur sågar man lämpligast i aluminium? Jag har en sticksåg, men har för mig att bladen har en tendens att smeta igen när man sågar i aluminium.
Helst hade jag kört med plasmaskärare, men det känns lite overkill att skaffa en bara för ett enstaka tillfälle
Plåtens tjocklek är ca 5 mm (Durkplåt).
Hur sågar man lämpligast i aluminium? Jag har en sticksåg, men har för mig att bladen har en tendens att smeta igen när man sågar i aluminium.
Helst hade jag kört med plasmaskärare, men det känns lite overkill att skaffa en bara för ett enstaka tillfälle
Riktigt bra sticksågsblad, ta det lungt med matningen och minimal pendling. Blad typ Bosch T 127 D eller liknande kan rekomenderas. Är det durkplåt finns förhoppninsvis en slät sida som sticksågen kan glida över, inte roligt att köra på mönstrade sidan
Och en vanlig sprayflaska som du ställer på stråle och fyller med T-doja. Om du ser till att det finns sprit i snittet så kommer bladet inte att kleta igen. Använd ett bra blad som är avsett för kurvsnitt om det är det du vill göra. Om du försöker såga ett snävare snitt än vad bladet egentligen tillåter så kommer det att nypa fast och sågen börjar hoppa och ha sig.
Och jag kör med vatten
/Kent
/Kent
Be någon lokal verkstad att hjälpa dig skära ut locket med en laserskärare annars.
Det tar inte många minuter att skära till och blir runt med fina kanter.
Det borde inte kosta så jättemycket att få det utfört.
/ Micro
Det tar inte många minuter att skära till och blir runt med fina kanter.
Det borde inte kosta så jättemycket att få det utfört.
/ Micro
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Som myrstack säger,
Bosch sticksågsblad T127D.
Men om du vill såga snäva kurvor T227D.
Båda bladen är märkta "special for Alu".
Det går bra att köra med full pendelrörelse, men matningshastigheten bör vara låg.
Smörj/kylmedel: Blanda T-sprit och paraffinolja 50/50, applicera på sågbladet med en smal pensel.
Olja - spritblandningen gör att aluminiumet inte kletar fast mellan sågtänderna.
Paraffinoljan har fördelen att inte lämna fula fläckar som lätt annan olja gör.
//KoW
Bosch sticksågsblad T127D.
Men om du vill såga snäva kurvor T227D.
Båda bladen är märkta "special for Alu".
Det går bra att köra med full pendelrörelse, men matningshastigheten bör vara låg.
Smörj/kylmedel: Blanda T-sprit och paraffinolja 50/50, applicera på sågbladet med en smal pensel.
Olja - spritblandningen gör att aluminiumet inte kletar fast mellan sågtänderna.
Paraffinoljan har fördelen att inte lämna fula fläckar som lätt annan olja gör.
//KoW