Byggahus.se
Ska sätta nytt ytskikt på alla väggar och tänkte underlätta arbetet genom att skaffa en skruvautomat.
  • Frågan är vilket märke och modell jag borde skaffa?
  • Vad ska man tänka på?
  • Vad skiljer dem?
  • Duger de som är batteridrivna eller måste man ha massa extrabatterier?
Vet att det finns andra trådar här om ämnet men jag hittar inget om vilka som tar standard skruvband , och vad som skiljer dem åt osv. Är som sagt inte insatt i utbudet av skruvautomater.

Mikael_L
Just skruvautomater har jag lite svårt att se fördelarna med batterimaskin ...
Jag ser mest nackdelar, tyngre, man måste hålla på och ladda och inte lika snabba varvtal (har jag för mig).

Jag har en Makita 230V-automat, köpt välanvänd begagnad. Har ingen erfarenhet av andra så jag kan inte tillföra så mycket info.
Vad du kan kolla är vad för bits som passar och vad dom kostar. Längden på Makita-bitsen jag behöver var lite special och därmed relativt dyra.
Men dom håller länge när man fått in handlaget så det inte rappar.
Kör jag gips så rappar det i princip aldrig över. Kör jag OSB så är det tyngre och händer ibland, vilket sliter bra på bitset.

• Gilla
mickemax
  • Laddar…
Tack Mikael_L.

Någon annan med skruvautomat som sitter på några tips vad man ska kolla eller vad som skiljer dem åt?
Såg i någon annan tråd att längden på skruvarna den klarar av skiljer dem åt också. Vilken längd borde räcka i mitt fall?

Hur är det med skruvar till. Är det bara bitsen som påverkar vilken bandskruv som passar eller har varje märke sin egen variant?

sankaboy skrev:
Vilken längd borde räcka i mitt fall?
Ytskikt säger du... Enkelgips, dubbelgips eller OSB+gips?

OSB + Gips. Antar att man kör en vända med OSB och sedan en vända med gips eller kör man båda samtidigt?

Eftersom isolering oftast är anpassat till cc60 så är det väll smartast att köra 120cm OSB på reglarna, men sedan föredrar jag 90cm gips för att få upp dem i trappan utan att skada dem allt för mycket.

Mikael_L skrev:
Just skruvautomater har jag lite svårt att se fördelarna med batterimaskin ...
Jag ser mest nackdelar, tyngre, man måste hålla på och ladda och inte lika snabba varvtal (har jag för mig).
Jag ser bara fördelar....
Slipper en jäkla sladd, inte mycket tyngre, har den alltid i fick-klämman, laddar inte en gång om dagen ens.
Skulle inte ens snegla åt en sladdmaskin om jag skulle köpa ny.
Jag kör en Makita BFR540 och tycker det är en ypperlig allroundmaskin.

Är förvånad att den håller laddningen så pass länge. Vet dock inte om det är värt ca 1000:- extra för att få batteridriven. Som glad amatör så känns det som att man kan leva med sladden.
Finns en sladdlös för 2500:- på Biltema. duger den eller vad är det som skiljer?

Köp _inte_ en sketen kinamaskin. Min rekommendation är lämplig Makitamodell från utlandet. Då får du bra "bang for the buck" och du kan kränga maskinen med liten förlust på Tradera eller Blocket efter avslutat arbete. Om du nu är lagd åt det hållet...

Mikael_L
phl skrev:
Köp _inte_ en sketen kinamaskin. Min rekommendation är lämplig Makitamodell från utlandet. Då får du bra "bang for the buck" och du kan kränga maskinen med liten förlust på Tradera eller Blocket efter avslutat arbete. Om du nu är lagd åt det hållet...
Man tänker så ... :)
Men sen när det blir säljadags så ... nänä ... :cool: :blushing:

Är Makita bästa valet vid utlandsköp? Hur står t.ex. Fein prismässigt?

Mikael_L skrev:
Är Makita bästa valet vid utlandsköp? Hur står t.ex. Fein prismässigt?
Undrar samma sak. Kollade på de olika Makita på prisjakt och kom fram till att det är nog i första hand om man köper Makita BFR 750 RFE som man kan spara pengar på att köpa från tex tyskland. Man skulle spara 1500-2000:-

Övriga maskiner skillde det bara några hundralappar varför det inte känns meningsfullt.

Kan fortfarande inte bestämma mig om det är värt att betala 1000:- extra för att få batteridrivet som väger några hekto till. Jämför man BFR750 mot Fein med sladd så vägen Fein ½ kg mindre. Hur mycket gör det viktskillnaden?

Såg nu att man kunde köpa i alla fall Makita ännu billigare från USA. Tyvärr får man en 110V laddare då som man kan modda eller så får man köpa en 230v i eu. Dock tror jag att man hamnar på samma summa som om man skulle beställa från tyskland om man lägger på momsen och tullavgiften.

Är Makita bästa valet för utlandsköp eller kan man vinna mer på att köpa något annat märke?

Var köper man en billigast?

Just Makitas skruvautomater tycks batterivarianterna vara likvärdiga nätanslutna enligt deras specifikation.
Jämför t.ex:

18V - BFR750: 45-75 mm, 2,1 kg, 4000 rpm
Nätdriven 6844: 45-75 mm, 2,1 kg, 3000 rpm

Sen finns det BFR440, en extrem lättviktare på 1,7 kg. Batteriet är dock 14,4 V men varvalet är fortfarande 4000 rpm.

Vid köp hade jag idag valt batteridriven då de verkar vara lika bra. Sen så är deras LXT serie ett trevligt system att bygga på med andra verktyg.

Blir inte 45mm lite långt om man skulle få för sig att köra enkelgips någon gång?

Lutar annars åt en BFR750 från USA då man kan få lite andra maskiner i LXT serien till ett trevligt paketpris. Synd att inte BFR750 finns med i något paket från början utan man får ta ett paket för att få batterier och laddare och sedan lägga till skruvautomaten.

Jag köpte en Senco ds-275 18v med dubbla batterier för $229 i USA. Ca 1500kr, funkar bra för dom kronorna. Men som sagt den väger en del...

Den blev en makita 750 från toolking i USA + ett av deras kit med 7 verktyg till och ett 3 batterier så nu lär jag klara mig ett tag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.