Byggahus.se
Hej, bestämt mig att köpa en riktigt bra 190mm cirkelsåg, sån som man i princip har hela livet som hobbyist. Funderade på Festools sänksåg, men lite för högt i pris, plus att den är för begränsad - jag vill ha en allroundmaskin, som klarar både lite grövre kapningar på stående fot, samt lite mer finlir nerspänd i ett sågbord. Klyvkniv är ett måste tycker jag. Tänkte nog ta den från England... Nu till frågan, vilken ska man ta? Hitachi eller?

Hur viktigt är sågdjupet? Det finns nog ingen maskin som blir riktigt bra som handcirkel, skensåg, sänksåg och bordssågsmaskin. Om du skippar bordssågskravet så kan jag rekommendera Mafell KSP55F om du skall ha en enda handhållen cirkelsåg för resten av livet. Hur gammal är du förresten? ;)

Den värsta maskinmaffian sitter och dricker pilsner på Glorias för tillfället, så räkna inte med jättemånga svar ikväll.

Hitachi c6bu eller c7bu är ett prisvärt och bra alternativ.

Hitachi C7BUY!
Svaret finns i artikelnamnet ;)

En cirkelsåg med 190mm-klinga kan man ju lätt spänna fast i ett bord utan att sågdjupet blir ingenting. Har en C6BU2 som jag är mycket nöjd med. En större variant av den, kanske en C7UB2 eller C7BUY. Minns inte deras klingstorelk men det borde väl vara 185-190mm.

Cirkelsåg för livet................ verkar bli en Bosch som farsan köpte i slutet på 70 talet. Den bara går.

Protte

Jag fick ärva en del maskiner av min morfar, och de håller än idag, men jag hade aldrig valt dem om jag köpt verktyg nu.
Mitt val som cirkelsåg är festool sänksåg, den har du enorm nytta av nu, dyr men gör sitt jobb många gånger om. Den enda maskin som jag tycker hålt genom åren och jag skulle köpa en exakt lika dan av idag är DeWalt 743, men det är ingen cirkelsåg.
Skall du ha det hela livet borde en begagnad funka kan man tycka.

Om du tycker att en sänksåg är för begränsad så håller jag med Mattias om Mafell. Men min åsikt annars är att du ändå bör fundera på en sänksåg och hellre ha en billigare cirkelsåg eller bordssåg om du känner behovet senare...

En makita sänksåg med en vanlig skena och ev en lång skena är perfekt för skivhantering och sen en vettig bordssåg så klarar du det mesta...

Redigerat:
Jag hade tänkt skriva samma som kinglolle, en billigare cirkel med klyvkniv för grovjobben, och en sänksåg för finlir och rakkapning. Den vägen har jag valt

Hm, okej, tack för förslagen... hitachis c7XXX eller en Mafell KSP55F.... alternativt en bordsåg + en festool. Ska fundera, visst är man som de flesta sugen på en festool ts55, men rackarns va dyra de är...

Hade som sagt tänkt 190mm klinga, just för att då räcker det ju nästan alltid - tex, gera en 2tum4, plus att det blir lite klinga över om man spänner ner den upp och ner i ett bord.

Funderar på en sån här bord: http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/14750_product.html
Verkar smart, kan spänna fast både cirkelsågar, stickisar o fräs i det såvitt jag förstår.

En bra handcirkel i ett bord är inte så dumt, mycket portabelt men jobbig att ställa in.
Hitachin rekommenderas
/Kent

corre skrev:
en billigare cirkel med klyvkniv för grovjobben,
Förslag på sådan? De flesta billigare som har någorlunda kvalitet (typ Skil) saknar kniv. Finns det nån bra Biltema eller liknande som klarar kraven?

KungAnka skrev:
Förslag på sådan? De flesta billigare som har någorlunda kvalitet (typ Skil) saknar kniv. Finns det nån bra Biltema eller liknande som klarar kraven?
Säg att en billig kostar 500:-.... Förutsatt att man inte har brått, så hade jag letat blocket och tradera, efter lämpligt objekt i den prisklassen.
Jag håller med om att billiga kinasågar med klyvkil är svårhittade.

Har själv en 10 år gammal B&D cirkel med klyvkniv som fungerar umärkt som extrasåg när inte TS55an eller någon annan såg passar. Bör gå att hitta för 7-900kr.

Jag har en aeg cirkel som jag är grymt nöjd med.
Den har dock ingen klyvkniv (iofs därför jag valde den) men den är verkligen bra.
Dom kanske finns med klyvkniv också.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.