Byggahus.se
Efter at ha blivit med fräs oförhappandes så behöver jag ett matarverk, någon som har tips på var man kan få tag på billiga sådana? Kommer att användas högst sporadiskt så jag behöver ingen yberkvalitet...

Hittade denna "baby-matare" men frakt från england blir nog en slant.

Har ni några andra tips?

Kolla med www.duabhuset.se, dom har billiga matarverk.
Deras minsta för 4375 kr skulle jag satsa på som "hemmasnickare", betydligt mer att köra med jämfört med "babyn" som jag också kollat på.

Ja blir priset så högt att importera så är det nog lika bra att välja något från Swedala. Hm. Ingen som sett ännu billigare alternativ att importera, alt bättre priser här i Sverige än DUAB huset?

Nu vet inte jag vad du ska "mata" men på bilden ser fräsen rätt så rejäl vilket skulle betyde att du kan köra rätt stora saker i den, och då ska man nog inte ha en för klen matare. En mysig feature som vissa har är att dom kan mata både vertikalt och horisonetelt, alltså både mot annhållet och mot bordsytan, en feature som jag nog kommer att satsa på när det blir fräs. Har du kollat dessa ?
http://www.felder-verktyg.se/maskiner/matarverk.html

Thomas har i och för sig rätt i att det är bra med en rejälare matare och att kunna ställa i två lägen är inte heller fel. Men din fräs är inte så stor att den kräver en stor matare (det är fräsdjup + arbetsstyckets storlek som avgör), jag har en större fräs Moretens MF30 och skulle klara mig på duabs matare på 4375 kr (om det är vad budgeten tillåter) Hade jag större plånbok skulle jag gå på Felders mellanmodell för 7-8000 kr, Felder är mmmm :)

Det är inte så att DUAB och Felder köper in dessa från samma källa? Tycker de ser ganska lika ut...

Det kan vara så, tror inte det finns så många tillverkare av matarverk, marknaden är inte så väldigt stor.

Jo, men jag hoppas inte det med tanke på priset. :(

Om man jämför data på dom båda maskinerna så är dom lika. Med största sannolikhet så är dom jorda i samma fabrik.
Jag var på trä och teknikmässan i augusti och tittade och pratade med lunas och jämförde en bansåg mot en wolftech från lövångers och enligt lövångers så är dom tillverkade i samma fabrik. Men enligt luna så är det andra specar på deras maskiner vilket jag så på vissa delar.

Mvh Pär H

Jo det mår vara hänt, jag fick en bra näst intill oanvänd maskin med stål och kutter för något lägre pris. Jag såg kvittot, 25 000 med rabatt för lite dryga ett år sedan. Luna tar betalt kan vi konstatera iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.