Till våren ska en del prylar inhandlas. Kapex är en av dem :|
Men Fistools sågbord kostar lika mycket som två GCM8S och jag är inte riktigt övertygad om bordet är värd pengarna så nu undrar jag om ni har förslag på andra sågbord som passar Kapex?
Eftersom denna tråd "Kapex med Bosch sågbord" var låst så startar jag en ny tråd. Vill minnas någonstans att Daniel_N löste problemet på något sätt jag kan inte komma på om du har skrivit HUR du gjorde?
Hursomhelst... Frågorna lyder så här:
Men Fistools sågbord kostar lika mycket som två GCM8S och jag är inte riktigt övertygad om bordet är värd pengarna så nu undrar jag om ni har förslag på andra sågbord som passar Kapex?
Eftersom denna tråd "Kapex med Bosch sågbord" var låst så startar jag en ny tråd. Vill minnas någonstans att Daniel_N löste problemet på något sätt jag kan inte komma på om du har skrivit HUR du gjorde?
Hursomhelst... Frågorna lyder så här:
- Finns det något sågbord som passar rakt av och är av bra kvalité?
- Om inte, vilka lösningar finns det? Det kanske kommit adapter eller liknande sen dess?
- Vad är det man får för pengarna om man väljer Festools sågbord?
Har ej sett sågbord som passar rakt av. Har förvisso inte letat särskilt mkt eftersom jag redan hade ett Dewalt 7023. Löstes med en plywoodskiva som "adapter".
Vad du får för pengarna med Festools sågbord vet jag inte exakt. Det har dock blivit uppdaterat (det förra var också dyrt och väldigt rangligt. Jag är nöjd med DW-bordet och skulle inte lägga mer pengar för Festoolbordet. Ska du ha sågen permanent monterad i verkstan så bygger du enkelt ett bättre bord är både DWs och Festools själv.
Vad du får för pengarna med Festools sågbord vet jag inte exakt. Det har dock blivit uppdaterat (det förra var också dyrt och väldigt rangligt. Jag är nöjd med DW-bordet och skulle inte lägga mer pengar för Festoolbordet. Ska du ha sågen permanent monterad i verkstan så bygger du enkelt ett bättre bord är både DWs och Festools själv.
Om du har lust vore det trevligt om du kunde lägga upp en bild på din lösning någongång!
Sågen kommer transporteras runt så ett mobilt sågbord är ett måste.
DW 7023 ser intressant ut, ser ungefär ut som Bosch GTA 3700/3800. Dock är det en del saker jag tycker saknades i 3700/3800an, bland annat möjlighet att ställa in så att virket blir i linje med sågens anslagslist, eller vad det nu heter. Kan vara rätt skönt vid långa och raka brädor. Vet dock inte om det finns något bord som har denna funktion men om ni känner till något bord som har det får ni gärna hojta till.
Förresten är det någon som sitter på insiderinformation om Festool har planer på ny version av Kapex? Var inte blyga, berätta. Vi kan göra om denna forumdel till "Tool-leaks" :wow:
Sågen kommer transporteras runt så ett mobilt sågbord är ett måste.
DW 7023 ser intressant ut, ser ungefär ut som Bosch GTA 3700/3800. Dock är det en del saker jag tycker saknades i 3700/3800an, bland annat möjlighet att ställa in så att virket blir i linje med sågens anslagslist, eller vad det nu heter. Kan vara rätt skönt vid långa och raka brädor. Vet dock inte om det finns något bord som har denna funktion men om ni känner till något bord som har det får ni gärna hojta till.
Förresten är det någon som sitter på insiderinformation om Festool har planer på ny version av Kapex? Var inte blyga, berätta. Vi kan göra om denna forumdel till "Tool-leaks" :wow:
Jag har denna:http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/205 till min kapex.Jag har kapexen stationerad i verkstaden och då tycker jag detta är ett stabilt och bra bord.Skall den förflyttas ofta hade jag nog satsat på något mindre såvida man inte har en väldigt stor firmabil.
Redigerat:
Okej, ritade en bild för att illustrera det jag menar.Daniel_N skrev:
Röda streckade linjen visar att sågbordet och kapsågens anslaglist ligger i linje med varandra:
Redigerat:
Denna var intressant, hjul är alltid bra. Passar den Kapex eller fick du göra modifikationer?ikeahantverkaren skrev:
Du har ju denna också: http://www.toolab.se/?category_id=128&item_id=0601B12100
Som finns för runt €275 + frakt i Tyskland.
Jag har aldrig känt behov att ha ett anslag som du ritat in på bilden under de år jag sågat.
När kan det komma användning? Ofta räcker det att hålla fast det som ska sågas mot sågen.
Som finns för runt €275 + frakt i Tyskland.
Jag har aldrig känt behov att ha ett anslag som du ritat in på bilden under de år jag sågat.
När kan det komma användning? Ofta räcker det att hålla fast det som ska sågas mot sågen.
Anhåll av den typen finns inte till 7023. Däremot kan uppläggen ställas i djupled, så att de ligger under materialet oavsett typ av såg (de har ju olika långt, i djupled, till anhållet).
Jag ser dock inte riktigt meningen med denna typ av anhåll. Är brädan rak räcker det med anhållet på sågen. Är brädan inte rak så kommer den inte att bli rak med detta anhåll heller. Skulle i så fall ha större nytta av ett anhåll som ligger 50-100mm bakom sågens anhåll (återigen i djupled) för att förhindra att man råka putta till brädor så att de trillar av upplägget.
Jag ser dock inte riktigt meningen med denna typ av anhåll. Är brädan rak räcker det med anhållet på sågen. Är brädan inte rak så kommer den inte att bli rak med detta anhåll heller. Skulle i så fall ha större nytta av ett anhåll som ligger 50-100mm bakom sågens anhåll (återigen i djupled) för att förhindra att man råka putta till brädor så att de trillar av upplägget.
Jo, saken är att jag tycker att anslagslisten på Kapexen ser väldigt kort ut, jämfört med t.ex. Bosch GCM 12SD.
Tanken var att man skulle ha liknande anslag på andra sidan av sågbordet också och på så sätt kunna justera bordets anhåll med något rakt, skena eller medföljande profil till sågbordet, mot sågens egen anslagslist.
Tanken var att man skulle ha liknande anslag på andra sidan av sågbordet också och på så sätt kunna justera bordets anhåll med något rakt, skena eller medföljande profil till sågbordet, mot sågens egen anslagslist.
Har inte haft några problem alls med att anhållet på Kapexen är för kort, har funkat toppen.End skrev:Jo, saken är att jag tycker att anslagslisten på Kapexen ser väldigt kort ut, jämfört med t.ex. Bosch GCM 12SD.
Hehe, det är kanske bara optisk illusion då Kapex tycks ha relativt högt anhåll och därför ser kortare ut? Men jag tror fortfarande att den är kortare än Bosch, har inte mätt bägge men Kapex i sig är ju extremt kompakt för sin klass. Nä får åka till butiken på fredag och känna lite på närhåll igen.