Byggahus.se
Är det någon som vet vad övergången mellan slang och rör för tryckluft heter? Just den här kopplingen läcker lite luft i skarven mellan slang och rör. Är det bara att öppna och försöka justera eller hur fungerar dessa kopplingar?

• koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Det är såna luftkopplingar som sitter på bl.a betongbilar. Det är bara att rycka ut slangen och skära av den 5 cm och peta in den igen. Se bara till så att du inte plattar till slangen när du skär av den.

Är det någon klämringshistoria? Jag tror inte det är slangen som är trasig utan kopplingen/skarven som är otät. Men det är möjligt att man måste kapa en bit slang, även om jag helst slipper eftersom det innebär ett knöligt slangbyte.

Tyresö
Den runda ringen fungerar som en självlåsning av slangen - om du trycker in den, så kan du dra ut slangen. Du ser på slangen om det är skavmärke från kopplingen - det räcker att du kapar slangen precis innan skavmärket.

Pneumatik koppling är nog den korrekta benämningen.
Som sagts så testa att ta ov slangen en liten bit och testa.
Funkar inte det så kostar en koppling inte många kronor hos närmsta järnhandel...
Slangarna mäts på ytterdiametern kan vara bra att veta.
Viktigt som Tyresö skrev att slangen inte plattas till när man klipper den!

Jag skulle kalla det en rak instickskoppling för plaströr (den här typen av "slang" kallas normalt för plaströr). Fabrikatet ser ut att kunna vara SMC eller möjligen Festo (inte för att det spelar någon roll). Inuti kopplingen finns små "klor" av metall som griper i plaströret, det är så röret hålls fast. Avtätningen sker med en o-ring som ligger an mot plaströrets utsida (alltså viktigt att rörets yta ej är repad). Som Tyresö skriver så får man "klorna" att släppa greppet genom att trycka in plastringen. Jag rekommenderar att man trycker symmetriskt på ringen mha käftarna på en skiftnyckel (eller fast nyckel), annars kan det med vissa fabrikat vara svårt att få greppet att släppa, särskilt om röret är av PUR. I detta fall är det förmodligen ett polyamidrör, så problemet är antagligen inte så stort. Om det här inte är engelska eller amerikanska grejor så är rörets ytterdiameter ett jämnt millimetermått, t.ex. 8 mm. Ska du kapa röret så rekommenderar jag en vass kniv (typ brytbladskniv) hellre än att försöka klippa, men skär inte på fri hand utan mot ett underlag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.