1 186 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Batterimaskiner
Hur är det med hållbarheten på Li-ion batterier på nya batterimaskiner. Hur länge kan man förvänta sig att dom håller vid normal användning?
Tappar dom kapacitet även om batterierna nästan inte används alls?
Funderar på att köpa en Makita batteriborrmaskin men köper man en så dyr maskin vill jag inte gärna behöva byta batterier på väldigt länge.
Funderar på att köpa en Makita batteriborrmaskin men köper man en så dyr maskin vill jag inte gärna behöva byta batterier på väldigt länge.
Redigerat:
Det är nog svårt att säga. Jag har en 14,4V Makitamaskin med Li-ionaccar som jag köpte ganska kort efter att de lanserades. Den är idag dryga fyra år gammal och har använts mer eller mindre intensivt under husrenoveringen. Märker inte av någon degradering av accarnas prestanda. Det är dock endast hur jag upplever accarnas skick, inget jag mätt med tidur och antal dragna skruvar.
Mina NiMH maskiner som är 3-4 år gamla kan ha tappat något
Mina LiIon maskiner som är 1-2 år gamla är i nyskick
Mina NiMH accade laptops höll batterierna i 2-3år
Mina LiIon accade laptops kanske 2år
Min LiPoly laptop är batteriet markant försvagat efter 1 år.
Mina LiIon maskiner som är 1-2 år gamla är i nyskick
Mina NiMH accade laptops höll batterierna i 2-3år
Mina LiIon accade laptops kanske 2år
Min LiPoly laptop är batteriet markant försvagat efter 1 år.
Om du köper en bra sladdmaskin kan du ha den i 20-30 år. Om du köper en bra batterimaskin kan du ha den i 4-5 år. Du kan ha otur och förlora några år, eller tur och vinna ett eller ett par år. Men en batterimaskin är alltid en kortsiktig investering på grund av batterierna.ehlmatlab skrev:Hur är det med hållbarheten på Li-ion batterier på nya batterimaskiner. Hur länge kan man förvänta sig att dom håller vid normal användning?
Du kan spara pengar genom att hitta en där du själv kan ta isär baterihållaren och byta batterier istället för att köpa nya (vilka ofta kostar som att köpa en ny maskin). En batterimaskin skall man köpa för att man vill ha sladdfrihet, men man skall vara väldigt medveten om att man köper något som kommer att ta slut.
--- Mats ---
Man kan även ha många maskiner till samma 2-3 batterier och ta med i beräkningen att man måste köpa ett par nya batterier vart 5:e år. Att ha ALLT med sladd är såklart mer ekonomiskt i längden. Men oftast har man ju i alla fall skruvdragaren med batterier så argumentet att sladd är bättre blir lite halvhaltande; så länge man kan leva med att låsa sig till ett märke och en batterispänning (samma batterier) blir det ju ingen större skillnad ekonomiskt.
Håller med om att skruvdaragaren är idealisk som batterimaskin. Men man skall då köpa den för det, och veta att den vinsten kostar i livslängd.Danne78 skrev:Man kan även ha många maskiner till samma 2-3 batterier och ta med i beräkningen att man måste köpa ett par nya batterier vart 5:e år. Att ha ALLT med sladd är såklart mer ekonomiskt i längden. Men oftast har man ju i alla fall skruvdragaren med batterier så argumentet att sladd är bättre blir lite halvhaltande; så länge man kan leva med att låsa sig till ett märke och en batterispänning (samma batterier) blir det ju ingen större skillnad ekonomiskt.
Man kan köpa alla/många maskiner till samma batreri, men det betyder att köpa ett enda märke, och ofta till och med en begränsning till en viss batterityp av det märket. Det kan bero på att man är i ett läge där man behöver investera i batteri (arbete eller stuga där det är svårt med el). Att i annat fall låsa sig till att köpa alla/många maskiner av ett enda märke och en bateristorlek är en rejäl begränsining, och skall göras först efter moget övervägande.
--- Mats ---
Liknande trådar
-
Festools batterimaskiner?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
batterimaskiner fetool eller milwakee
Kommer batterimaskiner ersätta sladd?
230v adapter till 18v batterimaskiner?
ellära batterimaskiner [utbruten]