4 573 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Svetshjälm från jula?
Jag står inför att skaffa min första svetsutrustning, men har inte bråttom och väntar alltså på dom rätta tillfällena för köp. Fick syn på en hjälm i julas senaste kampanjblad som dom säljer för nära halva priset, 500kr istället för 900kr. (får tyvärr inte länkar till jula att fungera). Vågar man använda en sådan no name hjälm, eller är det bättre och satsa på en passiv esab för 200kr?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har en och den fungerar någorlunda. Bra inställningsmöjligheter och så, men anpassningen att få den att sitta riktigt bra på huvudet är inte fullt lika bra.
Motfråga: hur ofta tror du att du kommer att använda den? Det är helt klart värt pengarna för ca 500 kr för det är så otroligt mycket lättare att jobba med en självavbländande hjälm än manuell dito (man ser ju inte något när man börjar annars).
Motfråga: hur ofta tror du att du kommer att använda den? Det är helt klart värt pengarna för ca 500 kr för det är så otroligt mycket lättare att jobba med en självavbländande hjälm än manuell dito (man ser ju inte något när man börjar annars).
Okej. Jag gissar på kanske någon timmes aktivt användande i månaden i snitt. Passformen tror jag att jag kan stå ut med. Jag är mer orolig över funktionen, finns det någon risk att den inte skyddar som den ska utan att jag märker det och därmed pajar synen?
Ett annat alt är Euromaski svetshjälm Den är mycket bekvämare,komfortabel och dessutom inget som kan krångla,man behöver aldrig fälla upp svetsvisiret förutom när man slipar tex.Har haft några automatiska hjälmar därav en riktig Esab men var aldrig riktigt förtjust eller nöjd med dom.
http://www.verktygsboden.se/?id=50274
http://www.verktygsboden.se/?id=50274
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 804 inlägg
Jag har en och den är använd säkert 100h, sitter lite halvers men det är bara att spänna lite hårdare 
Köpt till fullpris och aldrig känt mig lurad eller tyckt att jag betalat för mycket !
Köpt till fullpris och aldrig känt mig lurad eller tyckt att jag betalat för mycket !