Har funderingar på att investera i en bergborr typ Pionjär 120. Dessa verkar man kunna hitta konserverade exemplar av i kompletta paket från militära överskottslager. Är det någon på forumet som har erfarenheter av dessa exemplar? Skulle vara intressant att höra vad ni tycker om den och om ni anser att det var ett bra köp eller om man ska sikta högre och välja en ny Cobra.
Kommer använda den till bilningsarbeten, borrarbeten och eventullt använda den breda bilningsspaden till att gräva i den småländska moränen.
Anledningen till att jag inte väljer att hyra en Cobra eller liknande är att mycket av jobbet kommer att utföras på en ö utan annan transport än egen båt och på ön finns ingen biltrafik. Att släpa en Cobra fram och tillbaka är således inget alternativ.
Kommer använda den till bilningsarbeten, borrarbeten och eventullt använda den breda bilningsspaden till att gräva i den småländska moränen.
Anledningen till att jag inte väljer att hyra en Cobra eller liknande är att mycket av jobbet kommer att utföras på en ö utan annan transport än egen båt och på ön finns ingen biltrafik. Att släpa en Cobra fram och tillbaka är således inget alternativ.
Räkna med en inkörningssträcka innan du och pionjären lärt känna varandra. Det känn som gamla Cobror och Pionjärer är individer som kräver olika handlag och tjuvtricks för att starta och funka. Men det är ju en kul pryl att äga!!
Inkörningssträckan innan den gör som du vill kan vara en 15-30min eller så. Kall så brukar de vara riktigt envisa. Hur ofta ska du använda den? Det är ju inget du står och jobbar med en dag i veckan direkt.
Ska du borra några timmar i månaden så tror jag det är en fin investering. Det är ju rejäla grejer men jag tror många är medvetna om det och priserna ser ut därefter.
Borrar är dyrt tänk på det. Maskinen är en sak, borrar en annan.
Ska du borra några timmar i månaden så tror jag det är en fin investering. Det är ju rejäla grejer men jag tror många är medvetna om det och priserna ser ut därefter.
Borrar är dyrt tänk på det. Maskinen är en sak, borrar en annan.
Redigerat:
Jag kommer inte att använda den hela dagar utan det rör sig till början om ett antal projekt som dubbning för plintar på berg (ett par friggor samt en större altan), borrning för spräckning med spräckkilar och som sagt en del bilning när det blir aktuellt.
Jag tolkar det som att ni i alla fall inte direkt avråder mig från att gå vidare med en Pionjär 120?
Jag tolkar det som att ni i alla fall inte direkt avråder mig från att gå vidare med en Pionjär 120?
Det är ju en urmaskin så får du tag på en som är i stort sett ny kommer den hänga med länge.joflopp skrev:Jag kommer inte att använda den hela dagar utan det rör sig till början om ett antal projekt som dubbning för plintar på berg (ett par friggor samt en större altan), borrning för spräckning med spräckkilar och som sagt en del bilning när det blir aktuellt.
Kör du några timmar och så vilar du kroppen med annat arbete resten av dagen kommer det gå kanond^_^b
Kolla så att du hittar något kit med borrar och allt. Många säljer nog maskin löst och sedan prånglar iväg borrar för sig. Men "komforten" och ju som en järnspett men det får man leva med. d^_^b
En liten varning är på sin plats. De har en mycket speciell motorkonstruktion med rörligt topplock (topplocket fungerar som hammaren till borren). Detta gör att de kan vara otroligt tjuriga att få igång. Varning för vita fingrar också! Att brottas med en Pijonjär är mycket manligt arbete
man blir helt slutkörd och när maskinen har en dålig dag blir man slutkörd av att försöka få igång den.
Nu ska vi väl inte skrämma TS.Pionjär är en mkt kompetent maskin,Har själv haft en som tyvärr blev stulen
vid ett inbrott för ett tag sedan.Att den är klurig att starta håller jag inte med om.Man ska dock läsa manualen grundligt,gör man inte det utan testar "på känn"kan den va ett helsike att få igång.
har lånat ut den ett pår gångerMed manual)o ganska omgående fått samtal om den D....A!! maskinen som vägrar starta he he!
Skämt åsido-som tidigare sagts se till att få borr o ev. andra tillbehör med då det annars kan raka iväg i pris.
Köpa en väl skött beg.maskin är inget problem då de verkar näst intill outslitliga.
Att jämföra den med en Cobra ser jag som ett hån mot Pionjären.
vid ett inbrott för ett tag sedan.Att den är klurig att starta håller jag inte med om.Man ska dock läsa manualen grundligt,gör man inte det utan testar "på känn"kan den va ett helsike att få igång.
har lånat ut den ett pår gångerMed manual)o ganska omgående fått samtal om den D....A!! maskinen som vägrar starta he he!
Skämt åsido-som tidigare sagts se till att få borr o ev. andra tillbehör med då det annars kan raka iväg i pris.
Köpa en väl skött beg.maskin är inget problem då de verkar näst intill outslitliga.
Att jämföra den med en Cobra ser jag som ett hån mot Pionjären.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Tilläggsisolering garageport hörmann LPU 42, problem med kondens. Finns det någon som har erfarenheter?
Isolering -
Hej, är det någon som har erfarenhet / kan rekomendera Woods Klädtork till torkrum i Brf med 24 lgh (36 pers) LD 40 PRO ? Mvh Mr LED
Värme allmänt -
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Övrigt Off Topic -
Vad har ni för erfarenheter av kompostgaller?
Trädgård allmänt -
Erfarenhet av Bosch GFA 12-H
Verktyg, Maskiner & Fordon