Byggahus.se
Jag har sökt men inte hittat svar i någon gammal tråd, så håll till godo - ännu en kap/gersågstråd :). Jag har redan två sågar, en liten (gammal blå) Black&Decker (!) 210mm samt en Ryobi 2025SCL 254mm med slide. Dessa duger alldeles utmärkt, men dom dammar, framför allt Ryobin. Även med bra dammsugare kopplad till sig. Så en såg med så bra utsug som möjligt önskas! Helst så bra att det går att såga i möblerade rum utan att det blir skilsmässa efteråt. Den ska alltså användas inomhus, så en mindre modell är lämplig. Har någon av er erfarenhet av vilken av Bosch GCM 8S, Dewalt 777, och jämförbara modeller som dammar minst ihop med en bra dammsugare? Eller har ni något annat tips för att lösa problemet?

Nu har jag inte testat den själv men Metabo har en ny intressant såg ute med rejäl bakre kåpa med dubbla utsugspunkter vilket borde ge ett bra dammupptag. Liknar en fabrikstillverkad variant av de modifikationer folk själva brukar göra för att minska ner på dammet. De andra prestanda verkar även de toppenbra för en såg i denna storleken.

http://www.metabo.se/Produktkatalog...era-och-stationaera.34562+M51a5725d3b1.0.html

Dewalt har ganska många utsugspunkter på sin 777? Till det ansluter man ett trevägs grenrör vidare till dammsugaren.

Om det fungerar, det vet jag inte

magnu skrev:
Dewalt har ganska många utsugspunkter på sin 777? Till det ansluter man ett trevägs grenrör vidare till dammsugaren.

Om det fungerar, det vet jag inte
Tja, lite hamnar i dammsugaren men bra blir det inte.

Jag tycker Dewalt sin DW707/777 er bedre enn Bosch sine sager. Du bruker en forgrening på Dewalt sin sag som tilkobles en dammsuger. Jeg har hatt Dewalt sagen tilkoblet dette og det fungerer greit. Bosch sin GCM10SD fungerer dårligere synes jeg. Festool Kapex er vel den som har aller best sponsug, men tyvarr så koster den rent for mye for hva jeg vil gi for ei kapp/gjærsag.

Jag har dw 707 och kapex. Till dw 707:an har jag byggt ett eget "trearmat" utsug, liknande det dw säljer. Det kopplas till en ctl22. Trots det missar den massor av spån. Kapexen är mycket bättre, men det blir ändå rätt mycket spån bara efter några snitt. Ska som om jag inte kan bygga lite förbättringar till den. Generellt sett tycker jag att det finns mycket att utveckla på kap/gersågarna - jag skulle inte byta bort min kapex, men det är mycket med den som skulle kunna vara bättre.

Mitt intryck är inte att problemet är att det finns för få utsugspunkter eller så på kap-/gersågar, utan att de inte sitter där spånet uppstår, eller att det är för
öppna partier på sågarna för att spånsugen ska orka få in det. Det verkar inte spela så stor roll om man har en enorm spånsug i andra änden heller.

Och ja, Daniel, kan bara hålla med om att det fortfarande finns mycket att göra. Minns ni den där Boschen som nån länkade till för ett tag sen? Den som hade leder istället för gejdrar? Den börjar säljas i Usa efter nyår. Kanske kommer hit till 2020 då.

Jag har fattigmansmoddat min Makita LS1013 med lite tejp och papp. Det jag har gjort är att montera ett extra "spånstänkskydd" som tar spånsprutet och ser till att det i bästa fall bromsas och kan fångas upp av det vanliga utsuget kopplat till dammsugare. Ska någon gång byta ut pappen mot någon lämplig gummimatta. Tyvärr har Makitan en lite udda konstruktion där kylluften från motorn passerar genom vinkelväxeln och blåses ut runt axeln till klingan. Detta skapar en luftström som styr spånet åt alla håll och kanter :(

Tack för svaren! Har försökt att modifiera min Ryobi, men den har en konstruktion som gör det svårt. Lite märkligt att inte tillverkarna har kommit längre med damm/spånfria maskiner. Jag hade funderat på Dewalten med treportsutsug som en kandidat, men flera av er har tveksamma resultat med en också.. Kanske får bygga något i stil med mattiasp:s inlägg. Har noterat att det finns färdiga uppsamlare att köpa i USA. Har någon sett något liknande i Sverige?

H
Har en Dewalt kopplad till min Midi och jag är nöjd ´med detta. Tar det mesta av det mindre spånet. Det stora tycker jag är lätt att ta bort manuellt. Stod och sågade 500 kilar och det blev inte mer än1 liter spån utanför. Påsarna fick dock bytas. Sedan får man ju se till så att kanalerna inte täpps igen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.